دانش و فناوری

انواع مواد مغذی در شیر گیاهی و حیوانی

محققان کانادایی معتقدند میزان مواد مغذی جایگزین های شیر گاو مانند شیر سویا، بادام و غیره به اندازه زیادی متفاوت از شیر گاو است و برخی از این جایگزین ها فاقد پروتیین، چربی و سایر مواد مغذی هستند.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از ایرنا، محققان بیمارستان سنت میشل در کانادا با مطالعه روی پنج هزار کودک کانادایی متوجه شدند که کودکان سه ساله ای که روزی سه فنجان شیرهای جایگزین شیر گاو مصرف می کردند، نیم اینچ (۱.۲۷ سانتی متر) کوتاه تر از کودکانی بودند که به همان اندازه شیر گاو مصرف می کردند.به گزارش به گفته این محققان، مقدار مواد مغذی در جایگزین های مختلف شیر گاو به اندازه زیادی متفاوت از شیر گاو است و منطقی است که این فرضیه را مطرح کنیم که برخی از این شیرهای جایگزین فاقد پروتیین، چربی و سایر مواد مغذی هستند.از سوی دیگر یک متخصص تغذیه که در این مطالعه شرکت نداشت، در تایید این ایده گفت: به غیر از شیر سویا، سایر محصولات غیر لبنی نیز تقریبا پروتیینی ندارند.
وی در رابطه با چربی نیز گفت: شیر نارگیل نسبتا مقدار بیشتری چربی دارد اما بسیاری از جایگزین های شیر گاو حاوی چربی اندکی هستند که برای مصرف بزرگسال خوب است اما برای کودکان نوپا مناسب نیست.وی افزود: به علاوه، کلسیم ناشی از جایگزین های شیر گاو معمولا به خوبی کلسیم شیر گاو جذب نمی شوند.

این مطالعه در شماره ۷ ژوئن مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا