اجتماعیاقتصادی

ایرانی‌ها در صدر خریداران شهروندی ترکیه

بنابر اعلام وزارت کشور ترکیه از زمان اعلام تسهیل شرایط کسب شهروندی از طریق سرمایه‌گذاری در ترکیه از شهریور پارسال، حدود ۹۸۱ تبعه کشورهای دیگر به همین روش شهروند ترکیه شده‌اند.

به گزارش بی بی سی، خبرگزاری آناتولی به نقل از وزارت کشور ترکیه گفته ۲۵۳ ایرانی از همین طریق شهروندی ترکیه را خریدارای کرده‌اند و در صدر جدول خریداران قرار گرفته‌اند.

بعد از ایران، کشورهای عراق، یمن، افغانستان و سوریه در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند؛ در این فهرست متقاضیانی از کشورهای کانادا، ایتالیا، آمریکا و اسرائیل هم قرار دارند.

دولت ترکیه سال پیش (۱۳۹۷) با تغییر بعضی از قوانین مهاجرتی، شرایط کسب شهروندی این کشور برای اتباع خارجی را آسان‌تر کرد.

در تغییرات جدید مقدار پول لازم برای سرمایه‌گذاری به عنوان یکی از شروط اصلی کسب شهروندی، به شدت کاهش یافت و سپرده‌های بانکی متقاضیان که پیش از این سه میلیون دلار بود به ۵۰۰ هزار دلار تقلیل پیدا کرده.

بر اساس تغییرات جدید، میزان سرمایه‌گذاری ثابت هم از دو میلیون دلار به ۵۰۰ هزار دلار رسید.

ایرانی‌ها در صدر خریداران شهروندی ترکیه

متقاضیان همچنین پیش از این باید خانه‌هایی به ارزش حداقل یک میلیون دلار می‌خریدند تا بتوانند شهروندی ترکیه را کسب کنند که این رقم در قوانین جدید به ۲۵۰ هزار دلار کاهش پیدا کرد.

آخرین تغییر مربوط به تعداد کارمندان کارفرمایان خارجی بود.

پیش از این کارفرمایان خارجی باید ۱۰۰ شهروند ترکیه را در استخدام می‌داشتند تا بتوانند شهروندی این کشور را به دست آورند که تغییر اخیر تعداد کارمندان به ۵۰ نفر کاهش پیدا کرد.

در سال‌های اخیر فرار سرمایه از ایران از طریق سرمایه‌گذاری و بخصوص خرید ملک در کشورهای همسایه از جمله گرجستان و ترکیه شدت گرفته است.

یکی از دلایل افزایش تعداد ایرانی‌های خریدار خانه در ترکیه، اخذ مجوز اقامت یا شهروندی و حفط ارزش دارایی‌ها با توجه به افزایش قیمت ارز در ایران بوده است.

گزارش مرکز آمار ترکیه نشان می‌دهد که ایرانیان در چهار ماه ابتدایی سال جاری میلادی ۱۲۷۸ خانه در این کشور خریده‌اند و بعد از عراق در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

خرید خانه توسط شهروندان ایرانی در ترکیه در چهار ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود دو نیم برابر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا