اقتصادیدانش و فناوریکسب و کار

بازار عمده فروشی اینترنتی رونق می گیرد

پشت کامپیوترش نشسته است و حین گفتگو می گوید، پیدایش کردم، می پرسم چه چیزی پیدا کردی، می گوید لپ تاپ دیگر. می گویم مگر گم شده بود می گوید نه، دارم یک لپ تاپ تازه می خرم، تقریبا چهار و نیم میلیون تومان است. از قیمت بازار پانصد هزار تومان ارزانتر است. یک کم صبر کن می خواهم بخرمش. می گویم چطور می خواهی بخری، می گوید از یک وبسایت، صبر کن کارت بانکی ام را پیدا کنم. چند دقیقه ای می گذرد و می گوید خریدم. پولش را دادم و فردا دم در خانه تحویل می دهند.

خرید و فروش اینترنتی این روزها در ایران به خصوص شهرهای بزرگ رونق گرفته است. وبسایت های متعددی برای خرده فروشی راه افتاده است. چند تای آنها شبیه آمازون هستند. دی جی کالا (digikala.com)، بامیلو (bamilo.com)، زنبیل (zanbil.ir)  و دیگران با هم برای فروش بیشتر رقابت می کنند.

دیجی کالا شاید مشهورترین وبسایت خرده فروشی در ایران باشد که همه جور کالایی می فروشد. این وبسایت حدود هشت سال پیش راه افتاده اما طی دو سه سال اخیر بازارش سکه شده است. در سالهای اول شروع به کار این وبسایت، هنوز اینترنت در ایران همه گیر نشده بود و کامپیوتر در همه خانه ها نبود و این همه دستگاههای ریز و دشت دیگر نظیر تلفن هوشمند و تبلت هم هنوز وارد بازار نشده بودند. حالا به مدد گسترش و توسعه اینترنت و همه گیر شدن استفاده از کامیپوتر و تبلت و گوشی های هوشمند، کارها آسان شده و بازارهای تجارت الکترونیک در ایران رونق گرفته است. این وبسایت اکنون بیش از دو هزار کارمند دارد و همچنان در حال گسترش کسب و کار خود است.

فروشگاههای دست دوم فروشی نظیر ای بی نیز به سرعت در حال گسترش است. وبسایت های دیوار ( (divar.irو شیپور(sheypoor.com) نمونه های پیشرو در این بازار هستند.  در این وبسایت ها مردم می توانند مجانی کالاهایی را که نیاز ندارند با عکس آگهی کنند و از همان طریق خریداران و متقاضیان آن کالا با هم تماس می گیرند.

به غیر از اینها، فروشگاههای خرده فروشی اینترنتی دیگری نیز در دو سه سال اخیر فعال شده اند که در زمینه های تخصصی فعالیت می کنند، برای نمونه می توان از  شیکسونshixon.com و مدیسه (modiseh.com) نام برد که در زمینه فروش پوشاک فعالیت می کنند.

 

عمده فروشی کالا و خدمات (B2B Marketplace)

این رونق تنها مربوط به خرده فروشی نیست وبسایت هایی هم برای عمده فروشی فعالیت دارند. وبسایتB2B ایکسب (ecasb.com)  نیز که همزمان با دیجی کالا راه افتاده، وبسایتی است شبیه علی بابا. شرکت ها کالاهایشان را در آنجا می گذارند و با هم در همان وبسایت به صورت عمده معامله می کنند. کالا سفارش می دهند و کالاهای مورد نیازشان را می خرند.

بازار خرده فروشی خیلی سریع تر از بازار عمده فروشی جای خود را پیدا کرده و بازار عمده فروشی به دلیل پیچیدگی ها و موانعی که وجود دارد، کندتر از همتایان خرده فروش در حال پیشرفت است.

بازار فروش اینترنتی کالا و خدمات با چنان سرعتی در ایران در حال شکوفا شدن است که کمتر کسی می تواند آن را نادیده بگیرد. این سرعت در شرایطی است که سالها ایران در تحریم بوده است و برخی کارشناسان می گویند که با برداشته شدن تحریم های بین المللی و گسترش ارتباطات بین المللی این بازار جای پای خود را در جهان نیز محکم می کند.

 

سفارش غذای بیرون بر

این روزها بازارهای اینترنتی حتی به آشپزخانه ها نیز راه پیدا کرده است، وبسایت مامان پز(mamanpaz.ir)  با گردن آوردن خانم هایی خانه دار با سلیقه و آشپز، غذای خانگی به مشتریان خود می دهد. مامان پز منوی خود را در اختیار مشتریان می گذارد و آنها می توانند عصر روز قبل برای نهار یا شام فردا سفارش بدهند و پولش را همانجا بپردازند و فردا غذا را دم در تحویل بگیرند.

به غیر از این چند سرویس دیگر هم راه افتاده که غذاهای رستورانها را توزیع می کند، زودفود (zoodfood.com)، ریحون (reyhoon.com) چیلی وری  (chilivery.com)نمونه هایی از این سرویس ها هستند.

تقریبا تمام سرویس هایی اینترنتی حالا در ایران کمابیش وجود دارد. از آنهایی که تخفیف می گیرند و به مشتری می دهند مثل تخفیفان (takhfifan.com) تا فروشگاههای عجیب و غریب دیگر.

 

اوبرهای ایرانی

در میان انواع و اقسام کسب و کارهای اینترنتی، تاکسی یاب های پایتخت را نمی توان نادیده گرفت. اوبرهای ایرانی فعلا تهران را هدف گرفته اند. حدود دو سال از فعالیت اسنپ (snapp.ir) اولین نمونه تاکسی یاب اینترنتی می گذرد اما برخی گزارشها حکایت از آن دارد که این تاکسی یاب اکنون در شهر تهران بیشتر از ۴۰ هزار خودرو تحت پوشش دارد. رقیب تازه واردش تپسی (tap30.ir) نیز در تلاش است تا بخشی از بازار تهران را در اختیار بگیرد.

اما در شهر پر ترافیک تهران، پیک های موتوری عصای دست بسیاری از شهروندان هستند. به تازگی یک سرویس موتوری نیز به نام الو پیک (alopeyk.com) راه افتاده که شکل و شمایلش به تاکسی یاب های شبیه است و با همان روش کار می کند. این پیک موتوری بسیار ارزان تر از پیک های موتوری موجود نظیر پیک بادپا است و همانند تاکسی یاب همه جا در دسترس است.

بخشی از این سرویس ها فعلا فعالیت خود را در پایتخت متمرکز کرده اند ولی بخشی نظیر خرده فروش ها در سطح کشور فعالیت دارند و از طریق پست کالاهایشان را به آدرس مشتریان خود می فرستند.

گزارشها نشان می دهد که برخلاف تصور، سرعت اینترنت در ایران به اندازه ای است که کسب و کارهای اینترنتی به سرعت در حال توسعه است و اپراتورها برای افزایش مشتریان خود، در ازای پول بیشتر، اینترنت با سرعت بیشتر در اختیارشان قرار می دهند. این در حالی است که همین سه چهار سال پیش، سرعت اینترنت حداقلی بود و تعداد محدودی از دانشگاهیان، شرکت ها و موسسات می توانستند با ارائه مدارک اینترنت با سرعت بالا داشته باشند.

حالا اینترنت با سرعت نسبتا خوب در اختیار اکثر مردم به خصوص شهرهای بزرگ است و بیشتر از ۲۸ میلیون نفر نیز روی گوشی های تلفن همراه خود اینترنت دارند این رقم در سال ۱۳۹۲ تنها ۳۶۰ هزار نفر بود. در همین سال تعداد مشترکان اینترنت پرسرعت کمی بیشتر از ۳ میلیون بود که اکنون به بیش از ۹ میلیون رسیده است.

اینترنت روی گوشی تلفن همراه برای ایرانیان بیشتر به کار شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام و اینستاگرام می آید که این روزها بازارشان داغ است. در کنار کسانی که در شبکه های اجتماعی سرشان گرم است، کسب وکارهای اینترنتی نیز با سرعتی شگفت آور، بازار سنتی را هدف گرفته اند. اعتراض برخی کسب و کارهای سنتی نظیر اتحادیه های صنفی آژانس ها به تاکسی یاب ها و اتحادیه املاک به وبسایت های اجاره و فروش واحدهای مسکونی از نمونه های آن است.

با آنکه اقتصاد ایران چند سال گذشته را رکود گذرانده اما در کسب و کارهای تازه هیچ نشانی از رکود اقتصادی دیده نمی شود و هر روز کسب و کاری تازه ای راه می افتد.

تا پایان فرورین امسال ۲۵ هزار و ۲۹۰ فروشگاه اینترنتی نماد الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت دریافت کرده اند. گزارشها نشان می دهد که  رشد فروشگاه های اینترنتی در چند سال اخیر بسیار سریع بوده است به گونه ای که در شهریور سال گذشته این تعداد حدود ۱۷ هزار و در اسفند ۹۳ کم تر از ۸  بوده است. این یعنی در فاصله دو سال فروشگاه های اینترنتی دارای نماد الکترونیکی به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرده است.

کارشناسان می گویند در سه چهار سال آینده ممکن است از این حجم انبوه کسب و کارهای اینترنتی که هر روز سروکله شان پیدا می شود، گروهی باقی بمانند که بتوانند جای پای خود را در این بازار پر رقابت سفت کنند و گرنه از گردونه رقابت حذف خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا