دانش و فناوری

درک زبان زنبورها ممکن شد

یک محقق ایرانی با طراحی سیستمی هوشمند برای کنترل کندوهای زنبور عسل موفق به درک نحوه ارتباطات این حشرات شد.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از دیجیتال ترندز، اولدوز پویانفر دانش آموخته دانشگاه کانادایی سیمون فریزر در عمل یک کندوی هوشمند ساخته که می توان عملکرد زنبورهای ساکن در آن و آنچه که به یکدیگر می گویند را درک کرد.

این پلتفورم نظارت و کنترل پیشرفته بر روی دیواره کندو نصب می شود. پلتفورم مذکور مجهز به حسگرهای نازکی است که دارای چندین میکروفون هستند و می توانند اطلاعات مربوط به اصوات و لرزش را جمع آوری کنند.

قرار است این پلتفورم در آینده به شتاب سنج هم مجهز شود. حسگرهای گرمایی نصب شده در این کندو هم برای کنترل دما و رطوبت قابل استفاده هستند. سیستم یاد شده بعد از جمع آوری تمامی این اطلاعات آنها را تحلیل می کند تا هرگونه موردی از نابهنجاری و شرایط غیرعادی مانند مریضی یا مرگ احتمالی ملکه کندو را کشف کند.

اگر این سیستم تشخیص دهد که مشکلات موجود جدی است، زنبورداران را مطلع می سازد تا آنها به سرعت برای حل مشکل دست به کار شوند.

امروزه زنبورداران برای بررسی شرایط کندو و شناسایی مشکلات احتمالی چاره ای جز بازکردن روزانه آن ندارند. اما این کار باعث اختلال در فعالیت های زنبورهای عسل می شود. بنابراین سیستم هوشمند مذکور یک جایگزین مناسب محسوب می شود.

هدف اصلی از اجرای این طرح یافتن علت کاهش تعداد زنبورها به خصوص در ایالات متحده است. در یک دهه گذشته جمعیت زنبورها در آمریکای شمالی ۳۰ درصد کاهش یافته و هنوز علت قطعی این مساله مشخص نشده است. تداوم این وضعیت موجب کاهش گرده افشانی و تهدید محیط زیست می شود.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا