اجتماعیفرهنگیگردشگری

راهنمای دریافت ویزای شنگن و آشنایی با انواع ویزای شنگن

ویزای شنگن همچون ویزای آمریکا، محبوب ترین ویزای جهان است و سالانه ده ها میلیون گردشگری از سراسر جهان برای ورود به اتحادیه اروپا و منطقه شنگن، درخواست دریافت این نوع روادید را تسلیم سفارتخانه های عضو در کشور مبدا میکنند. ویزای شنگن امکان سفر به ۲۸ کشور  عضو را در اختیار دارنده قرار می دهد و دارنده ویزا میتواند به محض ورود به مرزهای شنگن، در مدت اعتبار ویزا، به راحتی و بدون کنترل مرزی خاص در محدوده مرزی تردد کند. اگر ویزای شما به صورت مالتی پل باشد، با علامت M مشخص می شود و شما میتوانید بارها از منطقه شنگن خارج و به آن وارد شوید. دریافت روادید شنگن تضمینی به دریافت متعدد و مکرر آن نیست. دریافت ویزا شنگن تضمینی نیز که در آگهی های تبلیغاتی مشاهده می شود، معمولا رنگ واقعیت به خود نمی گیرد و درخواست کننده این نوع روادید، باید از مدارک معتبر  و مستندات قانونی مشخصی برخوردار باشد.

گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو در روزهایی که تب گرفتن این نوع روادید زیاد است، شما را با انواع و شیوه و مدارک مورد نیاز این نوع روادید آشنا میکند. اگر با پرسشی روبرو شدید یا در مسیر دریافت روادید شنگن هستید، تجارب و اطلاعات خود را از طریق کامنت یا کانال های روزیاتو در شبکه های اجتماعی در اختیار ما قرار دهید.

ویزا شنگن

ویزا شنگن برای دریافت ویزا ۵ ساله مالتی پل کانادا الزامی است

من یک بار روادید شنگن از لهستان گرفتم. اما چند ماه بعد پس از درخواست مجدد، با درخواست من موافقت نشد. چه کنم؟

همانطور که گفته شد، دریافت روادید شنگن، هیچ تضمینی برای صدور روادید مکرر از کشور صادر کننده روادید نیست و هر متقاضی می بایست برای هر بار درخواست جدید، مدارک جدید و تضامین و مستندات مربوطه را تسلیم کنسول کند. صدور روادید  حق حاکمیتی کشور مقصد بوده و هر کشور، قواعد و شیوه خاص خود را دارد. مثلا برای درخواست روادید شنگن از کنسول سوئد در تهران، می بایست هزینه روادید اینترنتی پرداخت شود و در جلسه مصاحبه شرکت کنید. در حالی که برای دریافت روادید شنگن فرانسه، آلمان، نروژ، فنلاند، چک و بلژیک که از طریق موسسه VFS Global صورت می گیرد، این الزام وجود ندارد. اگر درخواست مجدد شما رد شده است، اعتراض مکتوب کنید. گاها رد درخواست ها به دلایل سیاسی صورت میگیرد و توجیه خاصی ندارد. بهتر است از سفارتخانه دیگری اقدام کنید.

آیا موسسه VFS Global میتواند تسهیلاتی برای دریافت روادید شنگن متقاضیان ارائه کند؟

پاسخ منفی است. چرا که این موسسه هندی، تنها رابطه و کار پرداز سفارتخانه های شنگن در تهران است و هیچ مسئولیت و تعهدی مبنی بر ارائه خدمات مشاوره یا تکمیل فرم ها و امثالهم به متقاضیان ندارد. تنها خدماتی که این موسسه به متقاضیان دریافت روادید شنگن در تهران ارائه میکند، خدمات کپی مدارک و همچنین عکس پرسنلی است که به ازای آن نیز هزینه های هنگفتی دریافت می شود.

نوع ویزای شینگن مورد نیاز متقاضی بر چه اساسی مشخص می‌شود؟

بر اساس نوع و ماهیت سفر، سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای شینگن سه نوع ویزا صادر می‌کنند:

  • ویزای عادی (Uniform) شینگن که توسط هر کدام از کشورهای عضو پیمان شینگن صادر می‌شود و دارنده‌ آن در بازه‌ زمانی محدود (حداکثر ۹۰ روز) مجاز به اقامت یا عبور از کل منطقه‌ شینگن است.
  • ویزای عادی شینگن فقط با فاصله‌ی زمانی ۶ ماه از آخرین ورود به کشورهای شینگن صادر می‌شود.
  • ویزای محدود (Limited) شینگن که در محدوده‌های خاصی اعتبار دارد و دارنده‌ آن می‌تواند فقط به کشور صادر کننده‌ ویزا یا در شرایط خاص به کشورهای دیگری که در هنگام درخواست ویزا نام آن‌ها را به صورت مشخص ذکر کرده، مسافرت کند.
  • ویزای ملی (National) شینگن که به دارنده اجازه می‌دهد با هدف تحصیل، کار یا اقامت دائم به یکی از کشورهای شینگن وارد شود.

ویزای عادی شینگن چیست؟

با در نظر گرفتن اهداف سفر، ویزای عادی شینگن به سه نوع B ،A و C تقسیم می‌شود.

  • ویزای شینگن عادی نوع A، ویزای ترانزیت (Transit) است و دارنده‌ آن می‌تواند در محدوده‌ بین‌المللی فرودگاه‌های منطقه‌ی شینگن تردد کند ولی اجازه ورود به کشورهای شینگن را ندارد. این نوع ویزا که با نام ویزای ترانزیت فرودگاهی نیز شناخته می‌شود، برای مسافرهایی مناسب است که مبدأ و مقصدشان هیچ‌کدام از کشورهای شینگن نیست ولی مجبورند پرواز خود را در یکی از فرودگاه‌های منطقه‌ی شینگن تعویض کنند.
  • ویزای شینگن عادی نوع B نیز نوعی ویزای ترانزیت است که دارنده‌ی آن می‌تواند به ‌وسیله‌ی خودروی شخصی، اتوبوس و هواپیمای شخصی به مقصد یک کشور غیر شینگن، در حداکثر ۵ روز از چند کشور شینگن عبور کند.
  • ویزای شینگن عادی نوع C نوعی ویزای کوتاه‌مدت است که به کمک آن می‌توان در یک بازه‌ی زمانی مشخص در کشورهای شینگن اقامت کرد.

شینگن ویزاهای ترانزیت فرودگاهی (نوع A) و ترانزیت (نوع B) چه تفاوتی با هم دارند؟

دارنده‌ ویزای ترانزیت فرودگاهی به هیچ عنوان حق خروج از فرودگاه‌های بین‌المللی کشورهای شینگن را ندارد ولی دارنده‌ ویزای ترانزیت می‌تواند به مدت پنج روز از چند کشور شینگن عبور کند.

تفاوت بین ویزای شینگن چند ورودی (multiple-entry) و تک ورودی (single-entry) چیست؟

با ویزای تک ورودی در یک بازه‌ی زمانی مشخص فقط یک‌بار می‌توان وارد منطقه‌ی شینگن شد و به محض خروج از آن، ویزا اعتبار خود را از دست می‌دهد و حتی اگر محدودیت زمانی آن تمام نشده باشد نیز ورود دوباره به منطقه‌ی شینگن مجاز نیست. در حالی که با ویزای چند ورودی تا زمان پایان اعتبار می‌توان به دفعات به این منطقه وارد یا از آن خارج شد.

ویزای محدود شینگن چیست؟

ویزای محدود شینگن صرفا در کشور صادرکننده اعتبار دارد و دارنده‌ی ویزا فقط اجازه‌ی ورود به آن کشور یا در شرایط خاص به کشورهای دیگری که در هنگام درخواست ویزا مشخصا از آن‌ها نام برده است، دارد. ویزای محدود به‌جز موارد ذکرشده، در دیگر کشورهای شینگن به رسمیت شناخته نمی‌شود.

ویزای ملی شینگن چیست؟

ویزای ملی در دو نوع تک ورودی و چند ورودی صادر می‌شود. نوع تک ورودی برای افرادی مناسب است که با هدف و محدوده‌ی زمانی مشخص قصد اقامت در یکی از کشورهای شنیگن را دارند و بعد از این مدت می‌خواهند به کشور خودشان بازگردند. از طرف دیگر ویزای ملی چند ورودی به دارنده اجازه می‌دهد که بدون نیاز به هیچ مجوز یا ویزای دیگری به تمام کشورهای منطقه‌ی شینگن مسافرت کند.

آیا می‌توان با یک ویزای شینگن به بیش از یک کشور عضو پیمان شینگن مسافرت کرد؟

بعد از صدور ویزا و تا قبل از تمام ‌شدن اعتبار زمانی آن، دارنده‌ی ویزا می‌تواند در تمام منطقه‌ی شینگن تردد یا اقامت کند.

در چه محل‌هایی می‌توان برای اخذ ویزای شینگن درخواست داد؟

در همه‌ سفارتخانه‌ها و کنسولگری‌های کشورهای شینگن در سراسر دنیا. در صورتی که متقاضی قصد مسافرت به یک کشور خاص در منطقه‌ی شینگن داشته باشد باید درخواست خود را به مستقیما به سفارتخانه یا کنسولگری کشور مقصد ارائه کند. در تهران، برای درخواست ویزا شنگن ۸ کشور می بایست به پاساژ مجلل پالادیوم در خیابان زعفرانیه تهران طبقه ۱۱ مراجعه کنید و قبلش از طریق سایت  وی اف اس گلوبال، درخواست وقت کنید.

برای سفر به بیش از یک کشور شینگن، در سفارتخانه کدام کشور باید درخواست ویزا را ارائه کرد؟

اگر هدف متقاضی مسافرت به بیش از یک کشور عضو پیمان شینگن است، توصیه می‌شود درخواست ویزا به سفارتخانه یا کنسولگری کشوری ارائه شود که متقاضی بیشتر مدت سفر را در آن خواهد گذراند. متقاضی باید این کشور را با عنوان مقصد اصلی خود معرفی کند.

شرایط اولیه‌ی درخواست ویزای شینگن به چه ترتیبی هستند؟

هر متقاضی ویزای کشورهای عضو پیمان شینگن حتما باید برای انجام مصاحبه‌ی حضوری و ارائه‌ی فرم درخواست ویزا به همراه همه‌ی مدارک ضروری بر اساس قوانین و مقررات، از سفارتخانه یا کنسولگری کشور مقصد وقت قبلی بگیرد. متقاضی حتما باید دارای پاسپورت معتبری باشد که از صدور آن کمتر از ۱۰ سال می‌گذرد و تا پایان اعتبار آن ۶ ماه باقی مانده است.

چگونه شانس دریافت روادید شنگن را افزایش دهیم؟

  • اگر قبلا روادید شنگن دریافت کرده اید، رونوشت آن را ضمیمه مدارک کنید.
  • کلیه مدارک خواسته شده سفارت را ارائه کنید.
  • حتما در زمان دریافت رواید شنگن، محدوده شنگن را در زمان مقرر ترک کنید.
  • تمکن مالی خود را چند برابر میزان مشخص شده تسلیم کنسول کنید.
  • حتی اگر یک دانگ از خانه یا زمین یا مغازه یا واحد تجاری و اداری به نام شما است، سند را ترجمه رسمی کنید.
  • اگر سابقه تامین اجتماعی دارید، گواهی سابقه را از شعبه خود دریافت و ترجمه رسمی  کنید.
  • اگر کارمند هستید، گواهی شغلی با ذکر تاریخ استخدام، مبلغ حقوق ماهانه و همچنین تاریخ مرخصی ارائه کنید.
  • اگر بازنشسته هستید، حکم بازنشستگی و همچنین آخرین فیش حقوق خود را ترجمه رسمی کنید.
  • اگر دانشجو هستید، حتما بدون دعوتنامه محکم و قانونی و معتبر درخواست ویزا TYPE C نکنید.
  • اگر دانش آموز هستید، گواهی تحصیل ممهور به مهر آموزش و پرورش استان و همچنین تمکن مالی پدر ارائه شود.
  • اگر خانه دار هستید و تنها سفر میکنید، حتی المقدور دعوتنامه محکم داشته و تمکن مالی بالا ارائه کنید.
  • اگر هرمند هستید و قصد شرکت در جشنواره و نمایشگاه هنری دارید، با دعوتنامه هنری اقدام کنید.
  • اگر ورزشکار هستید و قصد شرکت در دوره یا مسابقه ورزشی دارید، حتما با دعوتنامه رسمی اقدام کنید.
  • اگر قصد شرکت در نمایشگاه تجاری یا علمی دارید، معرفی نامه شرکت و کارت بازرگانی و گواهی شرکت در نمایشگاه را ضمیمه مدارک خود کنید.
  • اگر در زمان درخواست روادید شنگن، روادید ژاپن یا سویس یا اقیانوسیه را دارید، ضمیمه مدارک کنید.
  • اگر دارنده برگ سهام هستید، آن را به تایید سازمان بورس رسانده و ترجمه رسمی کنید.
  • توجه کنید که سند خودرو به عنوان اسناد مثبته تلقی نخواهد شد. حتی اگر قیمت میلیاردی داشته باشد.

اگر برای دریافت روادید شنگن در تهران با سوالی روبرو شدید، درخواست های خود را کامنت کنید. حجم ریجکتی درخواست های شنگن هموطنان در نیمه دوم سال ۹۷ افزایش یافته است. اگر تمکن مالی قوی ندارید یا دعوت نامه خوب یا نمی توانید سفارت را نسبت به بازگشت به مهین٬ توجیه کنید٬ همین ۶۰  یورو هزینه سفارت هم متقبل نشوید.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا