سبک زندگی

علائم یائسگی در مردان

یک برنامه رادیویی در انگلستان به تازگی به یائسگی و اثرات آن بر زنان و هم‌چنین مردان پرداخته است. دایان دنزبرینک، روان‌درمانگر و کارشناس یائسگی که در این برنامه شرکت داشت، با بیان تجربهٔ شخصی خودش از یائسگی، تصمیم گرفت به دیگران کمک کند تا این دوران دگرگونی عظیم را به خوبی دریابند.

او می‌گوید این دوران “تأثیری عمیق” بر کیفیت زندگی او گذاشته است.

در اینجا ۵ تا از مهم‌ترین چیز‌هایی که او فکر می‌کند مردان باید دربارهٔ یائسگی بدانند را آورده‌ایم:

۱- تمام ماجرا فقط گر گرفتن نیست

دایان می‌گوید: ” مردان، بسته به میزان تحصیلات و فهم‌‌شان می‌دانند که یائسگی چیست. ما باید از این مانع ذهنی عبور کنیم که خیال می‌کنیم یائسگی فقط گر گرفتن و عرق‌کردن‌های شبانگاهی است. یکی از ایرادهایی که من واقعاً می‌توانم به مردان بگیرم این باور است که آنها خیال می‌کنند همهٔ زنان در این دوران عقل‌شان را از دست می‌دهند. البته این تقصیر مردان نیست، چون متأسفانه ما هیچ‌چیز در مورد یائسگی در طول زندگی به افراد آموزش نمی‌دهیم. یائسگی خیلی ساده یعنی پایان دورهٔ پریود یا عادت‌ماهانه در زنان؛ زمانی که تخمدان‌ها دیگر تخمک تولید نمی‌کنند و میزان هورمون زنانه رو به کاهش می‌رود. قبل از رسیدن به این مرحله، دوران پیش‌یائسگی است که در این دوران هورمون‌های بدن زنان شروع به نوسان می‌کنند و بالا‌و‌پایین می‌روند. ۷۵ درصد از زنان نشانه‌های این دوران را تجربه می‌کنند و برای بعضی زنان این نشانه‌ها ممکن است شدید‌تر باشد و بر جنبه‌های مختلفی از زندگی آنها و اطرافیان‌شان اثر بگذارد”.

به نظر دایان، عمومی‌ترین نشانه‌ها اینهاست:

  • نگرانی و اضطراب
  • مشکلات خواب
  • دشواری در تمرکز
  • احساس خستگی شدید و ناتوانی و بی‌حالی
  • احساس ناخشنودی (احساس ناخوشی)
  • گریه‌های بی‌دلیل
  • حساسیت
  • افزایش سردرد‌ها
  • درد‌های عضلانی و مفصلی
  • کاهش میل‌جنسی
  • خشکی واژن و درد در آن ناحیه
  • گر‌گرفتگی و عرق‌کردن شبانه

۲- یائسگی بر شما هم اثر می‌گذارد

مردی به نام مارک در تماسی با برنامه رادیویی مذکور دربارهٔ وضعیت خودش و همسرش حرف زد.

او گفت:”کاهش میل جنسی موضوعی است که برای من دشوار است با آن کنار بیایم، همسرم هم درست مثل من در این مورد گیج و سر‌در‌گم شده است”.

او برای ما تعریف کرد: “من به طور طبیعی آدم گرمی هستم، بدنم همیشه گرم است، وقتی ما هر دو به بستر سرد می‌رفتیم همدیگر را در آغوش می‌گرفتیم و من او را گرم می‌کردم، اما حالا، ۱۰ سال است که او مدام می‌گوید نه، از من دور شو، من خیلی گرمم است، این موضوع باعث شده که ما از زوجی صمیمی تبدیل به زوجی جدا از هم شویم… این امر قطعاً رابطهٔ ما را بسیار تغییر داد”.

۳- بهتر است دربارهٔ رابطهٔ جنسی با هم حرف بزنید

دایان می‌گوید:” صمیمیت‌های میان زوج‌ها ممکن است کاملاً از بین برود. این باعث می‌شود که هر دو طرف احساس تنها‌ماندگی شدیدی کنند. اغلب زنان از هر نوع صمیمیت جنسی خودداری می‌کنند به دلیل الف) اینکه زن میل جنسی ندارد و از این موضوع نگران است و به همین دلیل از هر نوع تماس جسمانی پرهیز می‌کند، حتی اگر فقط در آغوش‌گرفتن روی مبل باشد و ب)شاید درد و مشکل جسمی دارد برای مثال عفونت ادراری یا درد‌های واژن یا ضعف و تحلیل‌رفتگی. این فاصلهٔ عاطفی و جسمی مدام بیشتر می‌شود وبه جایی می‌رسد که دیگر به هیچ وسیله‌ای نمی‌توان بر آن پل زد. وقتی ارتباط میان زوج به این صورت در هم شکست، آغاز گفتگو روز به روز سخت و سخت‌تر می‌شود”.

“بسیاری از مردانی که با آنها گفتگو کردم از تنهایی عاطفی که با آن دست به گریبانند می‌گویند و اینکه چقدر از شکستن رابطهٔ عاطفی‌شان اندوهگین هستند”.

آنچه مردان باید درباره یائسگی بدانند

۴- می‌توانید وضعیت را تغییر دهید (و اینجا می‌گوییم چطور)

دایان می‌گوید: “نشانه‌های یائسگی را بشناسید. از همسر، دوست، شریک خود حمایت کنید. گاهی فقط باید بشنوید، فقط حضور داشته باشید، گاهی حمایت این است که بپرسید:”دوست داری کاری برایت بکنم؟ اگر شریک زندگی شما نمی‌داند باید چه کند شاید شما بتوانید کمکش کنید، اما بپرسید، نگویید.

باید بدانید که این تغییری است که زنان هیچ کنترلی بر آن ندارند. هورمون‌ها هستند که عمل می‌کنند. وقتی این هورمون‌ها شروع به نوسان و بالا و ‌پایین رفتن کنند، آنها کار خودشان را می‌کنند، شما هیچ کنترلی بر آنها نمی‌توانید داشته باشید. اگر احساس می‌کنید همسر یا شریک زندگی‌تان احساساتی‌تر شده است یا زود جوش می‌آورد به جای اینکه شما هم مثل او از کوره دربروید، کمی مکث کنید، شاید کنار بکشید و فقط از خودتان بپرسید چرا چنین چیزی روی داده است. من آماری را دیده‌ام که نشان می‌دهند یکی از هر ده زن کار خود را در دوران یائسگی ترک کرده است، اگر شما مردی هستید که کارکنان زن دارید، بد نیست به راه‌هایی برای حمایت و پشتیبانی از کارکنانی که در این دوران ممکن است باشند، فکر کنید”.

۵- چیزهایی هست که اصلاً بهتر است نگویید

دایان می‌گوید دو جمله است که او مدام می‌شنود: “خوب این طبیعی است و همه این دوران را می‌گذرانند” و “مادرم (یا عمه‌ام یا خاله‌ام) خیلی هم خوب و راحت این دوران را گذرانده است”.

“من این جمله‌ها را فقط از دهان مردان که دربارهٔ زنان حرف می‌زنند نشنیده‌ام، من این جمله‌ها را زنانی شنیده‌ام که خودشان هم این دوران را گذرانده‌اند. ما نباید دیگران را با تجربه‌هایی که خودمان داشته‌ایم تحقیر کنیم، باید از آن تجربه‌ها استفاده کنیم و ببینیم چطور می‌توانیم به دیگران کمک کنیم. ما نمی‌توانیم همه‌چیز را فقط در قیاس با تجربهٔ شخصی خودمان بسنجیم”.

“در این دنیا حتی اگر با تمام وجود هم بخواهد، هیچ مردی نمی‌تواند این امر را خودش تجربه کند، پس باید فقط این تجربه را دریابد و بفهمد. درست همانطور که هیچ زنی هم حال شوهر یا شریک زندگی‌ای که زن و همسرش دوران یائسگی را می‌گذراند، نمی‌تواند تجربه کند”.

و یک چیز دیگر!

دایان می‌گوید:”این موضوع نباید اینقدر وحشتناک باشد. راهش این است که آماده باشید. با اطلاعات درست، آموزش و توصیه‌ها و پشتیبانی پیش از آنکه روی دهد، می‌توانید با دانش و آگاهی به این دوران از زندگی خود قدم بگذارید و این کار باعث می‌شود در این دوران هر دو از همدیگر حمایت کنید و به سوی مراحل بعدی زندگی خود پیش بروید”.

یائسگی هم مثل بارداری مرحله‌ای از زندگی است. باید دربارهٔ آن با هم حرف زد در‌حالی که ما انگار تمایلی به حرف زدن در مورد آن نداریم.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا