اقتصادی

کشت زعفران در ۲ سال آینده کاملا مکانیزه می‌شود

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد با بیان اینکه در دو سال آینده کشت تمام زعفران کشور مکانیزه خواهد شد، گفت: هلدینگ صادرات زعفران به منظور ساماندهی صادرات این محصول تشکیل می شود.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، حسین زینلی  با اشاره به وضعیت تولید زعفران در طول ۱۲ سال گذشته، اظهارداشت: بررسی وضعیت تولید از سال های ۸۶ تا ۹۷ نشان می دهد که روند رشد تولید مناسب بوده به طوری که میزان تولید از ۲۳۰ تن به ۴۰۴ تن در سال ۹۷ رسیده است.

وی با بیان اینکه طی این سالها تولید زعفران سالانه بین ۲۰ تا ۳۰ تن افزایش یافته است، افزود: امسال نیز با توجه به شرایطی که وجود دارد پیش بینی می شود میزان تولید با حدود ۳۰ تن افزایش به ۴۳۴ تن برسد که نسبت به ۱۲ سال قبل ۲ برابر خواهد شد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در طول ۱۲ سال گذشته به طور متوسط سالانه ۳ تا ۵ هزار هکتار به سطح زیرکشت زعفران اضافه شده است، گفت: در سال ۹۰میزان صادرات این محصول ۱۲۲ تن بوده که در سال ۹۷ به ۲۸۰ تن به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار رسیده است.

پیش بینی می شود امسال میزان تولید با حدود ۳۰ تن افزایش به ۴۳۴ تن برسد که نسبت به ۱۲ سال قبل ۲ برابر خواهد شد

زینلی درباره اینکه آیا این میزان صادرات در مقابل میزان تولید طلای سرخ در کشور، کم نیست؟، گفت: میزان صادرات مطلوب بوده و باقی محصول نیز در داخل کشور مصرف می شود در حال حاضر نیز صنایع غذایی و دارویی به این حوزه ورود کرده اند و مصرف زیادی دارند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یکی از کارهای مهمی که در این حوزه باید انجام دهیم مکانیزه کردن کشت است، افزود: با مکانیزه کردن کشت، هزینه های تولید کاهش می یابد ضمن اینکه باید با «عملیات به زراعی» میزان تولید را در واحد سطح افزایش دهیم.

حدود ۵۰ درصد کشت زعفران مکانیزه شده است

زینلی گفت: امسال حدود ۵۰ درصد فرایند کشت به صورت مکانیزه انجام شده و امیدواریم تا دو سال آینده تمام فرایند کشت مکانیزه شود.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون تمام فرایند بسته بندی و سورت کردن پیاز زعفران به صورت مکانیزه انجام می شود، افزود: چند نمونه دستگاه برای این منظور در کشور تولید شده و در حال حاضر فعال هستند ما در این زمینه تقریبا به تکنولوژی کامل رسیدیم و در سال های آینده آن را توسعه خواهیم داد.

به گفته این مقام مسئول بین ۷۰ تا ۸۰ درصد مزارع زعفران با دستگاه پیازکار کشت می شوند.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال برند ملی زعفران ایران را به ثبت رسانده ایم، گفت: علاوه بر این نشان جغرافیایی زعفران ثبت شد.

زینلی ادامه داد: زمانی که نشان جغرافیایی محصولی ثبت می شود در اتحادیه اروپا ارزش افزوده محصول زیاد می شود چرا که شرکت  های اروپایی علاقمند هستند محصول شناسنامه و هویت داشته باشد و بدانند که محل تولید آن در کدام شهر و نقطه بوده است.

رقابت ناسالم صادرکنندگان باعث افت قیمت زعفران در بازارهای جهانی می شود

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه زعفران توسط صادرکنندگان مختلف صادر می شود، افزود: همین مساله باعث رقابت بین این افراد در خارج از کشور شده و خارجی ها نیز از این فرصت استفاده می کنند تا هر فروشنده ای که محصول خود را ارزان تر می فروشد، از او خریداری کنند.

وی گفت: همین مساله باعث شده که حاشیه سود صادرکنندگان ایرانی کاهش یابد.

مجری طرح ملی گیاهان دارویی کشور درباره اینکه گفته می شود خیلی از کشورها زعفران ایران را می برند و مجددا به نام زعفران خود صادر می کنند، اضافه کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت های ایرانی در خارج از کشور شرکت زده اند و در آنجا محصول ایرانی را عرضه و به دنیا معرفی می کنند.

تصمیم داریم در ۲ سال آینده شرکت هلدینگی تشکیل دهیم که دنیا برای تامین زعفران مورد نیاز خود فقط با این شرکت طرف باشد

زینلی با اشاره به اینکه امسال زعفران در بورس عرضه می شود، گفت: ما هر زمان که احساس کنیم قیمت این محصول در بازار رو به کاهش است و بازرگانان و تجار نمی توانند به خوبی آن را صادر کنند وارد بازار خواهیم شد.  

در صورت افت قیمت ها، سازمان مرکزی تعاون روستایی وارد بازار زعفران می شود

وی با بیان اینکه سازمان مرکزی تعاون روستایی کار خرید این محصول را درچنین شرایطی انجام می دهد، ادامه داد: این سازمان کاملا آمادگی دارد که در صورت افت قیمت ها وارد بازار شود.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه در حال حاضر شرایط قیمتی مناسب است، گفت: به محض افت قیمت ها در بازار طلای سرخ مداخله خواهیم کرد.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه ایران ۹۵ درصد زعفران دنیا را تامین می کند، اضافه کرد: تصمیم داریم در ۲ سال آینده شرکت هلدینگی تشکیل دهیم که دنیا برای تامین زعفران مورد نیاز خود فقط با این شرکت طرف باشد.

وی ادامه داد: به این ترتیب به هر شرکتی اجازه نخواهیم داد که با رقابت ناسالم باعث افت قیمت ها در بازار جهانی شود.

زینلی ادامه داد: با ایجاد این شرکت که با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صمت، بورس و بخش خصوصی تشکیل می شود ما قدرت قیمت گذاری پیدا می کنیم.

نمی توان مانع خروج کامل پیاز زعفران از کشور شد

این مقام مسئول درباره قاچاق پیاز زعفران از کشور نیز توضیح داد: قاچاق از کشور کنترل شده و آنچنان زیاد نیست. ضمن اینکه باید قبول کنیم دنیا محل رقابت است بعنوان مثال محصول پسته از ایران رفته و در کشور آمریکا نیز کشت شده است. خیلی از محصولات هم از کشورهای دیگر به ایران آمده اند و در اینجا کشت می شوند.

وی تصریح کرد: بنابراین اینکه بتوانیم خروج یک محصول را از کشور کنترل کنیم کاملا امکان پذیر نیست ضمن اینکه ما تمام ژنوتیپ های زعفران را که در دنیا کشت می شود به ایران آورده ایم و در اینجا کشت و ارزیابی می کنیم کدام یک از آنها بهتر است که کشت همان نوع را توسعه دهیم.

زینلی ادامه داد: در جهان رقابتی امروز کسی که بتواند تولید با کیفیت داشته باشد و به خوبی برای آن بازاریابی کند، برنده است و موفق خواهد شد که ما نیز در این زمینه اقدامات بسیار خوبی را انجام داده ایم و در حال انجام هستیم تا بتوانیم رتبه یک تولید را همچنان حفظ کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا