اجتماعیاقتصادی

۱۰ میلیون متقاضی در صف خرید مسکن قرار دارند

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران با اشاره به اینکه مصوبه جدید شورای پول و اعتبار برای افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن بیشتر شبیه یک نمایش است، گفت: این مصوبه قطعا نمی‌تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید شود.

به گزارش روند بازار به نقل از فارس، شورای پول و اعتبار هفته گذشته سقف تسهیلات ساخت مسکن را تا ۱۰۰ میلیون تومان افزایش داد و بر اساس آن مقرر کرد، سقف تسهیلات ساخت مسکن با قابلیت تبدیل به فروش اقساطی در بانک‌های تجاری و بانک مسکن در شهر تهران  انفرادی معادل ۱۰۰ میلیون تومان و زوجین معادل ۱۶۰ میلیون تومان (هریک از زوجین حداکثر ۸۰ میلیون تومان)افزایش یابد. ضمن آن‌که امکان تقسیط بلندمدت این تسهیلات برای خریداران واحدهای ساخته شده تا ۱۵ سال توسط بانک‌ها امکان پذیر است.

کارشناسان بر این باور هستند که این اقدام برای ساخت و ساز مسکن می تواند انگیزه‌ای به سازنده ها بدهد، اما اینکه این سقف تا چه حد بتواند قدرت خرید متقاضیان را با توجه به رشد بیش از حد قیمت مسکن پوشش دهد، باید گفت بسیار ناچیز است.تنها نکته مهم این مصوبه تقسیط بلند مدت تسهیلات است.

تسهیلات تکمیلی می تواند مصوبه جدید شورای پول و اعتبار را موفق کند

سعید آسویار عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در مورد مصوبه شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش سقف تسهیلات ساخت مسکن به ۱۰۰ میلیون و انتقال آن به نام خریدار گفت: این مصوبه شاید بتواند موجب رونق ساخت و ساز شود، اما قطعا نمی‌تواند موجب بالا رفتن قدرت خرید مردم شود.

وی افزود:وقتی تسهیلات به نام خریدار منتقل شود، خریدار نمی‌تواند از تسهیلات  دوم استفاده کند. این مصوبه زمانی می‌تواند مفید باشد که تسهیلات تکمیلی برای آن نیز دیده شود  به عبارتی علاوه بر ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات منتقل شده از سازنده به نام خریدار، دولت راهکاری برای دریافت یک تسهیلات دیگر به خریدار ایجاد کند تا در کنار تسهیلات اول یک تسهیلات تکمیلی خرید نیز بتواند قدرت خرید متقاضیان را افزایش دهد.

آسویار با اشاره به اینکه رشد بیش از حد قیمت مسکن باعث شده تا تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی مصوب شورای پول و اعتبار نتواند قدرت خرید متقاضیان را بالا ببرد، اظهار داشت: به هر حال وقتی سازنده‌ها تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی را استفاده می‌کنند و آن را به نام خریدار منتقل می‌کنند، سند آن واحد مسکونی در رهن بانک قرار می‌گیرد و دیگر دریافت تسهیلات جدید علاوه بر تسهیلات  دیگر ممکن نمی‌شود، پس دولت باید راهکاری بیندیشد که چون قیمت‌ها بیش از حد افزایش یافته، علاوه بر اینکه تسهیلات ۱۰۰ میلیون موجب تشویق سازنده می‌شود، خریدار و متقاضی خرید نیز بتواند در کنار سایر تسهیلات جرأت خرید مسکن را پیدا کند.

ممکن است ۱۰ میلیون نفر در صف خرید مسکن باشند که توانایی خرید ندارند

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان مسکن تهران با اشاره به اینکه دولت می‌تواند علاوه بر اعطای این ۱۰۰ میلیون تومان به سازنده‌ها تسهیلات دیگری از بانک‌های دیگر هم به سازنده‌ها پرداخت کند، گفت: این مصوبه هم به نظر می‌رسد که یک نمایش است و ممکن است با ادامه کاهش قدرت خرید متقاضیان مسکن حتی ۱۰ میلیون نفر هم در صف خرید مسکن باشند که توانایی خرید ندارند.

آسویار در مورد وضعیت ساخت و ساز گفت: با این تورم به وجود آمده در کشور موتور ساخت و ساز به حرکت درآمد، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان به هیچ وجه برای انبوه‌سازان و سازنده‌های مسکن نمی‌تواند مفید و مناسب باشد.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه‌سازان تهران ادامه داد:‌ سازنده‌های مسکن همانند تولیدکننده‌ها هستند که به هر میزان مواد اولیه ارزان در اختیارشان قرار بگیرد، کالای با قیمت تمام شده ارزان‌تری دراختیار مردم قرار می‌دهند.

وی افزود: وقتی که قیمت‌ها افزایش می‌یابد، سرمایه‌ها وارد این بخش می‌شود و بازار مسکن آشفته می‌شود، بنابراین بالا رفتن قیمت مسکن به نفع سازنده‌ها و مردم نیست؛ یعنی سازنده‌های حرفه‌ای ترجیح می‌دهند قیمت مسکن پایین باشد و در حالت تثبیت شده به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در مورد افزایش قیمت مصالح ساختمانی و میلگرد گفت: قیمت میلگرد نسبت به یک سال قبل ۳ برابر شده است که تأثیر به سزایی در قیمت تمام شده مسکن خواهد گذاشت، هر چند باید گفت که قیمت مسکن هنوز به اندازه رشد قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم افزایش نیافته است.

قیمت مسکن هنوز به اندازه رشد قیمت مصالح ساختمانی و نرخ تورم افزایش نیافته است

وی در پاسخ به این سؤال که آیا قیمت مسکن در سال آینده افزایش می‌یابد، تصریح کرد: قیمت مسکن بالا نخواهد رفت، چرا که قدرت خرید متقاضیان پایین است.

 

منبع: مجله خبری ایکسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا