اجتماعیسبک زندگی

برندسازی شخصی در شبکه های اجتماعی

اشتراک گذاری آنلاین به شما اجازه می‌دهد یک شخصیت اینترنتی خلق کنید که بازتاب دهنده‌ی ارزش‌های شخصی و مهارت‌های حرفه‌ای‌تان است. حتی اگر رسانه اجتماعی فقط گاه‌گاهی استفاده می‌کنید، محتوایی که ایجاد می‌کنید، به اشتراک می‌گذارید، واکنشی است به بازخوردها در این روایت‌خانه‌ی عمومی. چگونگی هدایت خودتان در اینترنت امروزه درست به اندازه‌ی رفتارتان در خارج از اینترنت حائز اهمیت است.

برندسازی شخصی در شبکه های اجتماعی کمی کار می‌برد، اما می‌تواند شما را به سوی فرصت شغلی بعدی رهنمون یا کمک‌تان کند ارتباطات ارزشمندی را پرورش دهید. ده مرحله و اقدام زیر را دنبال کنید تا از مطمئن شوید برندسازی آنلاین تان برای شما جواب می‌دهد.

برندسازی شخصی در شبکه های اجتماعی

۱. حساب‌های کاربری شبکه اجتماعی‌تان را آپدیت (به‌روزرسانی) کنید

تصمیم بگیرید کدام حساب‌های کاربری شبکه‌ی اجتماعی را قرار است مورد تمرکز و توجه خود قرار دهید، و هر حساب کاربری قدیمی را که دیگر استفاده نمی‌کنید حذف کنید. در رابطه با شبکه‌های اجتماعی که مورد استفاده قرار خواهید داد، مطمئن شوید تمام اطلاعات کامل و دقیق است. این امر به شما کمک خواهد کرد ترافیک به شبکه‌هایی ایجاد کنید که می‌خواهید کارتان را روی آن‌ها به نمایش بگذارید. همچنین می‌تواند هر محتوای «پرسش برانگیزی» بالقوه‌ی سال‌های گذشته را که اثر مثبتی بر تصویر حرفه‌ای‌تان نداشته است از بین ببرد.

۲. حوزه‌ی تخصص‌تان را شناسایی کنید

هر کسی در چیزی تخصص دارد – چه بازاریابی محتوا باشد یا داشتن دانش جامعی از نمایش تلویزیونی محبوب‌تان. آیا زمان آن نرسیده است کمی بیشتر تجربه کنید؟ چه نوع محتوایی خلق کرده‌اید که دنبال‌ کننده‌های‌تان پاسخ بیشتری به آن داده‌اند؟ آیا می‌توانید این را با محتوای مشابهی تقویت کنید؟ هرچه محتوای‌ خاص‌تر و درگیر کننده‌تری در موضوع تخصصی منتخب‌تان درست کنید، دنبال‌کننده‌ّهای‌تان بیشتر شما را به عنوان پیشتاز در حوزه‌ی منتخب‌تان خواهند شناخت.

۳. با اپلیکیشن‌های موجود پست گذاری را راحت کنید

گذرواژه‌های فراموش شده، شغل‌ّهای پر مشغله، و تولید محتوا؛ حفظ حضور اینترنتی می‌تواند وقت گیر باشد؛ اما اپلیکیشن‌ّهای مختص شبکه‌ی اجتماعی بسیاری وجود دارد که زندگی را آسانتر می‌سازند.  Sprout، Buffer، و Hootsuite  همه شما را به شبکه‌های رسانه‌های اجتماعی مرتبط می‌کنند و اجازه می‌دهند در شبکه‌های اجتماعی مختلف پست بگذارید و پست‌های تان را زمانبندی کنید؛ که همین نیاز به لاگ‌این (ورود) کردن به وبسایت‌های متعدد را از بین می‌برد. اکثر شبکه‌های اجتماعی اصلی، من جمله توئیتر، لینکدین، و فیسبوک با این اپلیکیشن‌ها سازگار هستند.

۴. بر مبنایی منظم محتوا را به اشتراک بگذارید

در روزهای نخستین شبکه‌های اجتماعی، هرچه بیشتر پست می‌گذاشتید، مردم بیشتری را به خودتان جذب می‌کردید. امروزه اما، پست گذاشتن بیش از حد به خستگی و رنجش مخاطبان خواهد انجامید. قطعا دوست دارید خطوط ارتباط با مخاطبان‌تان را باز بگذارید، اما از طرفی هم دلتان نمی‌خواهد با پست گذاشتن بیش از حد باعث شوید مایوس کننده به نظر برسید. حد معقول و خوشایند برای پست گذاشتن حدودا ۳-۴ بار در هفته برای افراد است.

همان طور که میشل نویس ، پایه گذار Entrepreneur Coach توضیح می‌دهد، «یک پست توئیتری یک بار در هفته یا عکس اینستاگرامی ماهی یک بار کار زیادی از پیش نخواهد برد، تازه اگر کاری پیش ببرد! به همین دلیل، بهترین کار تمرکز بر روی دو یا سه شبکه‌ی اجتماعی به دقت انتخاب شده است و سعی بر فعال بودن در آن‌ها، به جای آنکه جسته و گریخته و نصفه نیمه پست بگذارید.»

روزهایی پیش رو خواهد بود که در آن پست نمی‌گذارید، و خب این کاملا عادی است. داده‌های مرتبط با پست‌های‌تان را تحلیل و الگویی را که از همه بهتر برای‌تان جواب می‌دهد شناسایی کنید. اگر در پیدا کردن محتوا برای به اشتراک گذاری مشکل دارید و می‌خواهید بینش بیشتری پیدا کنید که چه چیزهایی از همه بیشتر در بین کاربران محبوب است، سعی کنید هشتگ‌های توئیتر را جستجو کنید. و این کار را از طریق سایت‌های جدیدی مانند Feedly یا Google Alerts می‌توانید انجام بدهید.

۵. محتوای جذاب درست و مدیریت کنید

پست گذاری مجدد (یا مدیریت) محتوای دیگران همیشه راه هوشمندانه‌ای برای انجام کار است، اما برای آنکه برند شخصی‌تان را بسازید این تنها کاری نیست که باید انجام دهید. بلکه لازم است محتوایی را که نوشته‌اید به اشتراک بگذارید تا تخصص‌تان را در حوزه‌ی کاری‌تان به رخ بکشید. این نوع محتوا نشان می‌دهد شما از جدیدترین گرایش‌های صنعت‌تان و نحوه‌ی تکامل آن‌ها آگاهی دارید.

ایجاد محتوای جذاب یعنی اتخاذ رویکردی تازه برای این نوع از به روزرسانی‌هایی که در شبکه به اشتراک می‌گذارید. نگران این نباشید که گاهی درباره‌ی دستاوردهای‌تان صحبت کنید، یا حتی درباره‌ی زندگی شخصی‌تان مطالبی به آن اضافه کنید (موضوعاتی مانند سفر، سرگرمی، و … مناسب هستند). در نهایت، شبکه‌های اجتماعی ابتدا به خود افراد مربوط می‌شود. به اشتراک گذاشتن بعضی از این اطلاعات برای مخاطب‌تان زمینه‌ای فراهم می‌آورد که درک کند شما واقعا که هستید و کارتان به چیزی مربوط می‌شود – فقط حتما یادتان باشد بیش از حد اشتراک گذاری نکنید.

اگر می‌خواهید درباره‌ی کارفرمای‌تان به صورت آنلاین صحبت کنید، حتما باید پیش از انجام این کار به راهنمای رسانه‌ی اجتماعی شرکت دسترسی داشته باشید. بسیاری از شرکت‌ها کارکنان را تشویق می‌کنند تا محتوای خود را به اشتراک بگذارند، اما سایرین ممکن است در ممنوع کردن دفاع کارکنان از برندشان سخت گیر تر باشند.

۶. تماس‌های‌تان را وارد کنید

ممکن است حیرت زده بشوید از اینکه بفهمید چقدر از آدم‌های شبکه‌ّهای اجتماعی که استفاده می‌کنید را می‌شناسید. ممکن است ده‌ها، و حتی صدها نفر باشند که قبلا با آن‌ها هیچ برخورد و تماسی نداشته‌اید. تماس‌های ایمیل‌تان، یا تماس‌های درون دفترچه تلفن‌تان را، در شبکه‌های اجتماعی وارد کنید تا بتوانید بفهمید چه تعدا ارتباطات بوده است که از دست داده‌اید. لینکدین، اینستاگرام، فیسبوک و توئیتر اجازه وارد کردن تعداد مشخصی از تماس‌ها را می‌دهند.

۷. مثبت بمانید

شما بعضی از کارهایی که باید در شبکه‌ی اجتماعی انجام دهید تا بهترین تاثیر را از خودتان به جا بگذارید می‌شناسید، اما آیا‍می‌دانید چه چیزهایی را نباید انجام دهید تا تاثیر مثبت خود را حفظ کنید؟ به تعاملات شبکه‌های اجتماعی و ایجاد محتوا به عنوان بخشی از رزومه‌ی کارتان و بازتابی از وضعیت حرفه‌ای و شخصیت کلی‌تان نگاه کنید. از کامنت‌های مذهبی یا نژادی التهاب زا پرهیز کنید، و موقع نوشتن کامنت‌های سیاسی که ممکن است برای عده‌ای آزار دهنده باشد دقت کنید.

اگر نگران این هستید که قادر نباشید عقایدتان را تا حدی که می‌خواهید ابراز کنید، بهتر است به فکر درست کردن دو حساب کاربری شبکه‌ی اجتماعی باشید: یکی برای استفاده‌ی خصوصی (هرچه دوست دارید بگویید)، و یکی برای استفاده‌ی شخصی (که در آن پاسخ‌ دادن و اشتراک‌گذاری‌های‌تان به شدت چک می‌شود). صفحه‌های شخصی‌تان را فقط  در دسترس دوستان نزدیک و اعضای خانواده قرار دهید (حالت پرایوت)، و از حساب‌های کاربری حرفه‌ای‌تان برای ایجاد ارتباطات جدید و فرصت‌های شغلی استفاده کنید.

۸. گروه‌ها را پیدا کنید و به آن‌ها بپیوندید

فیسبوک و لینکدین هر دو هزاران فرصت برای پیوستن به گروه‌هایی فراهم می‌آورند که در صنایع یا موضوعات خاصی تمرکز دارند. از نوار جستجوی هر شبکه برای پیدا کردن گروه‌هایی که به حوزه‌ی تخصصی شما مرتبط هستند استفاده کنید، سپس قادر خواهید بود نگرش‌های خودتان را به اشتراک بگذارید و در حول محور برند شخصی‌تان قدرتنمایی بکنید. یادتان باشد که گروه‌های صنعتی ممکن است پر از رقیب باشند، پس گروه‌های کوچکتر موضوع-محور ممکن است به لحاظ دسترسی به مخاطبان وضعیت بهتری داشته باشند.

گروه‌های شبکه ی اجتماعی به شما کمک می‌کنند:

– خودتان را به چالش بکشید و تشویق کنید

– برای دستیابی به اهداف به خودتان انگیزه بدهید

– شما را مسئول نگه می‌دارد

– ایده به دست آورید

– بازخورد بگیرید

– اعتماد به نفس کسب کنید

– مهارت‌های‌تان را گسترش دهید

– دانش‌تان را محک بزنید

– مهارت‌های رهبری‌تان را توسعه دهید

– به سایرین کمک کنید

– کار خیر انجام دهید

– دوست پیدا کنید

– فرصت‌های جدید را کشف کنید

وقتی عضوی از گروه‌های شبکه‌ی اجتماعی منتخب‌تان هستید، از اینکه وارد بحث بشوید و نگرش‌های خاص و منحصر به فردتان را ابراز کنید نترسید. به یاد آوردن اینکه شبکه‌های اجتماعی اصلا برای چه ساخته شده‌اند گاهی می‌تواند دشوار باشد. پس از گفتگو کردن نهراسید. اگر فقط به گروهی بپیوندید و مشارکت نکنید، هیچ یک از مزیت‌های فهرست شده در فوق را نخواهید داشت. از طرف دیگر، نشان دادن اینکه مئول و پاسخگو هستید به شما کمک خواهد کرد برند شخصی‌تان را در جوامعی بزرگتر از مال خودتان تشکیل دهید و بسازید.

۹. وجهه‌، تصویر و لحن برندتان را پایدار حفظ کنید

احتمالا تا به حال درک کرده‌اید که چسبیدن به شخصیت تعریف‌شده‌تان حائز اهمیت است. اگر مفسر سیاسی معروف ناگهان و به شدت احزاب خود را تغییر دهد، بی شک تعداد زیادی از هوادارانش را یک شبه از دست خواهد داد. شما باید درباره‌ی اعتقاداتی که دارید پایدار باشید و همین طور روشی که آن‌ها را ارائه می‌کنید تا اینکه به یاد ماندی و قابل اعتماد جلوه کنید.

کشف لحنی که از همه بهتر برای‌تان جواب می‌دهد ممکن است مستلزم آزمون و خطاهایی باشد، اما راهنمای برندسازی شخصی در شبکه های اجتماعی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای تعیین اینکه کدامیک از همه برای‌تان مناسب‌تر است استفاده کنید. به همین راحتی نیست که بگویید «دلم می‌خواهد جالب باشم»، باید ایده‌های‌تان را بیشتر گسترش دهید تا از رویکردتان دفاع و حمایت کند.

پیروی از راهنماهای برند به کنترل درک و فهم آدم‌ها کمک می‌کنند. در غیر اینصورت اگر کسی از پروفایل‌تان با محتوا یا عکس‌هایی ظاهر شود که با لحن برندتان سازگار نیست، ممکن است به شهرت بی‌نقص‌تان آسیب بزند.

۱۰. درباره‌ی صاحبان نفوذ مطالعه کنید

در تماس بودن و همکاری کردن با صاحب نفوذها راهی عالی برای شناساندن برندتان است، اما این خودش کمی زمان می‌برد. شما باید زمانی را صرف ایجاد روابط با صاحب نفوذها کنید پیش از آنکه آن‌ها شما را به عنوان یک متخصص و کارشناس ببینند.

لینکدین جایی عالی برای پیدا کردن و ارتباط با سایر متخصصان در حوزه‌ی صنعت شما است، چون چند ابزار بازاریابی صاحب نفوذ وجود دارد. وقتی صاحب نفوذهای برتر را در حوزه‌ی خود پیدا کردید، شبکه‌های‌شان را تحلیل کنید، همین طور عادات پست گذاری‌شان، و محتوای‌شان را تا پی ببرید خودتان در چه کاری بهتر می‌توانید عمل کنید. توجه داشته باشید چگونه دنبال‌کننده‌های‌شان به آنچه پست کرده‌اند واکنش و پاسخ می‌دهند، و بهترین شیوه‌ها را از روی استراتژی‌های برندسازی شخصی‌شان و اجرای‌ آن‌ها یاد بگیرید.

منبع: مجله کسب و کار بازده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا