ورزش

آغاز ماراتن جذاب لیگ برتر فوتبال ایران

بالاخره انتظار‌ها به سر رسید و از امروز فوتبالدوستان به میهمانی حدود ۹ ماهه دعوتند. فوتبال ایران نه کیفیت لیگ برتر جزیره را دارد و نه ستاره‌های لالیگا را، نه مثل سری A. جذاب است و نه مثل بوندس لیگا منظم، اما معجونی از اتفاقات خوب و بد است که می‌توان به آن دل بست. شاید ورزشگاه‌هایش استاندارد نباشد و به قول مهدی تاج زیرساخت‌ها آماده نباشد، اما هیچ کدام از این‌ها مانع شکل‌گیری هیجان ناب نمی‌شود. فوتبالی که هم حاشیه دارد و هم رفتار جوانمردانه. استقلال و پرسپولیس دارد که دربی‌اش، فوتبال آسیا را با خود همراه می‌کند.

به گزارش روند بازار به نقل از ایران، البته این تمام دارایی فوتبال باشگاهی ایران نیست؛ تراکتور دارد که پر از شور و انرژی است و سپاهان که تیمی حرفه‌ای است. یک صنعت نفت که با عینک‌های «ریبن» ۹۰ دقیقه تشویق می‌شود و یک فولاد که آکادمی استعداد است. راستی مگر می‌شود هواداران تیم «شهر خسته» را از یاد برد؟ نساجی و آن حال و هوای دوست داشتنی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر. برای بازی با شهرخودرو در مشهد، همه سر و دست می‌شکنند، چون زیارت امام هشتم (ع) را هم در کنار آن دارند و این یعنی یک لیگ پر از دلیل برای تماشا. مسابقات نوزدهمین دوره لیگ برتر بعد از حدود ۳ هفته تعویق از امروز آغاز می‌شود و تا فردا شب هفته اول آن ادامه می‌یابد.

پرسپولیس- پارس جنوبی؛ اختتامیه‌ای که افتتاحیه شد

دیدار افتتاحیه لیگ میان پرسپولیس- پارس جنوبی جم با قضاوت موعود بنیادی‌فر و کمک‌های علی میرزابیگی و قهرمان نجفی در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. هواداران پرسپولیس منتظر رونمایی رسمی از تیم جدیدشان با سرمربیگری گابریل کالدرون هستند و برای این مسابقه لحظه شماری می‌کنند. گرچه پرسپولیس از نظر بازیکن نسبت به فصل گذشته تغییرات زیادی نداشته، اما همه می‌خواهند ببینند که این تیم با تفکرات مربی جدیدش چطور بازی خواهد کرد. مربی آرژانتینی که وعده بازی هجومی را به هواداران داده و می‌خواهد از سه قهرمانی پیاپی سرخپوشان دفاع کند. بازی افتتاحیه لیگ نوزدهم در واقع اختتامیه لیگ هجدهم است.

پرسپولیس در هفته سی‌ام فصل گذشته در جم مقابل پارس جنوبی به پیروزی ۱-۰ رسید و جام قهرمانی را بالای سر برد. نیمکت پارس هم مانند پرسپولیس دستخوش تغییر شده و فراز کمالوند جای مهدی تارتار را گرفته است. تیمی که بازیکنانی مانند فرناندو ده‌خسوس، محمد ابراهیمی، مگنو باتسیتا و علی عبدالله زاده را به خدمت گرفته و محمد نوری را هم دارد. پرسپولیس در این بازی، علیرضا بیرانوند را به دلیل محرومیت در اختیار ندارد و بوژیدار رادوشویچ جای او را درون دروازه می‌گیرد. ضمن اینکه کمال کامیابی‌نیا هم کتف خود را جراحی کرده و در این بازی غایب است. در ۴ رویارویی قبلی، علی علیپور، امید عالیشاه، شایان مصلح، ماریو بودیمیر و کمال کامیابی‌نیا موفق به گلزنی برای پرسپولیس مقابل پارس شدند، اما حالا فقط عالیشاه و علیپور فرصت دارند رکوردشان را مقابل این تیم بهبود ببخشند. در این میان علیپور که در بازی‌های اول پرسپولیس در لیگ‌های پانزدهم و هجدهم گل زده، می‌خواهد از این حیث هت‌تریک کند.

گل‌گهر – نساجی؛ تازه وارد‌ها مقابل شهرخسته

گل‌گهر سیرجان و نساجی مازندران در ورزشگاه امام علی (ع) سیرجان با هم دیدار می‌کنند. گل گهر برای اولین بار حضور در لیگ برتر را تجربه می‌کند و نساجی هم که یکی از تیم‌های قدیمی فوتبال ایران محسوب می‌شود، برای دومین فصل پیاپی در لیگ برتر حاضر است. هدایت تیم سیرجانی را وینگو بگوویچ برعهده دارد. مربی کرواتی که پس از دو دهه فعالیت در فوتبال ایران، به زبان فارسی مسلط است. روی نیمکت تیم قائمشهری هم محمدرضا مهاجری می‌نشیند که فصل گذشته هدایت ماشین‌سازی را برعهده داشت و حالا می‌خواهد تیم «شهر خسته» را به جایگاه خوبی برساند.

نفت مسجد سلیمان – تراکتور؛ دارا و ندار

نفت مسجدسلیمان- تراکتور و بلاتکلیفی آن هم تنها ۲۴ ساعت قبل از مسابقه! دیروز ورزشگاه محل برگزاری این دیدار هنوز مشخص نشده بود و خبر‌ها حکایت از این داشت که احتمال دارد نفت مسجدسلیمان نتواند در خانه‌اش میزبانی کند و مجبور شود مسابقه را در اهواز برگزار کند. هدایت نفت را مهدی تارتار برعهده دارد و در سمت مقابل مصطفی دنیزلی یکی از چهره‌های جذاب این فصل روی نیمکت تیم تبریزی می‌نشیند. دو تیم از نظر مالی، امکانات و حتی بازیکنانی که در اختیار دارند قابل مقایسه نیستند. می‌توان روی کاغذ شانس برنده شدن را به تراکتور داد، اما فوتبال است و اتفاقات غیرقابل پیش بینی‌اش.

ذوب آهن- سایپا؛ جدال کم تماشاگر‌ها

دیروز گفته شد که محل بازی ذوب آهن- سایپا متعاقباً اعلام می‌شود؛ بنابراین عجایب لیگ از همین هفته اول خودنمایی می‌کند. مسئولان سازمان لیگ معتقدند که ورزشگاه فولادشهر الزامات موردنظر را مهیا نکرده است. در هر حال سبزپوشان اصفهانی بعد از حذف از لیگ قهرمانان آسیا، آماده شروع فصل جدید لیگ برتر شده‌اند و سایپا هم جزو اولین تیم‌هایی بود که تمریناتش را آغاز کرد. به همین دلیل ابراهیم صادقی سرمربی نارنجی پوشان بار‌ها از تعویق لیگ گلایه کرد و آن را به ضرر تیمش دانست. علیرضا منصوریان، سرمربی ذوب آهن نهمین حضورش برابر سایپا را تجربه می‌کند و امیدوار است پنجمین پیروزی خود برابر این تیم را کسب کند.

‌ماشین‌سازی– استقلال؛ رسمی بعد از دوستانه

ماشین‌سازی و استقلال با قضاوت پیام حیدری در ورزشگاه بنیان دیزل تبریز برابر هم صف‌آرایی می‌کنند. رسول خطیبی یکبار دیگر هدایت ماشین‌سازی را برعهده گرفته و ماشین‌سازان امیدوارند با این مربی بومی نتایج خوبی بگیرند. ضمن اینکه نفراتی مانند حامد لک، خالد شفیعی، سامان نریمان جهان، شاهین ثاقبی و محمد مسلمی‌پور به جمع بازیکنان این تیم اضافه شده‌اند. در مقابل استقلال نسبت به فصل گذشته کاملاً متحول شده است. آبی‌پوشان پایتخت که فصل گذشته را با وینفرد شفر آغاز کردند و با فرهاد مجیدی به پایان رساندند، حالا آندره آ استراماچونی را نفر اول نیمکت خود می‌بینند.

هواداران استقلال مشتاقانه در انتظار رونمایی رسمی از تیم تحت هدایت مرد ایتالیایی هستند. آبی‌پوشان امیدوارند با سرمربی جوان و خوش‌تیپ شان گام اول را محکم بردارند. نکته جالب اینکه استقلال و ماشین‌سازی، دهم مردادماه جاری در دیداری دوستانه به مصاف هم رفتند و شاگردان استراماچونی با ۴ گل داریوش شجاعیان، فرشید اسماعیلی، محمد دانشگر و علی دشتی تیم تبریزی را شکست دادند. پس از جو ملتهبی که به واسطه شایعه جدایی احتمالی استراماچونی وجود داشت و ختم به خیر شد، خبر خوش برای استقلالی این بود که ITC شیخ دیاباته، مهاجم جدید این تیم صادر شد و او از همین بازی اول می‌تواند تیمش را همراهی کند. دیاباته یکی از مهم‌ترین بازیکنانی است که استراماچونی برای رسیدن به قهرمانی روی او حساب باز کرده است. البته او به دلیل مصدومیت ممکن است به این بازی نرسد.

‌پیکان- شهر خودرو؛ بازی خودرویی

ورزشگاه شهدا شهرقدس میزبان دیدار پیکان – شهر خودرو است. نام پدیده به «شهر خودرو» تغییر کرده و جدال آن‌ها با خودروسازان پیکان را به دیداری از یک خانواده تبدیل کرده است. دو تیم، با حفظ سرمربیان و ثبات روی نیمکت وارد لیگ نوزدهم می‌شوند. حسین فرکی نفر اول نیمکت پیکان است و یحیی گل‌محمدی هدایت تیم مشهدی را برعهده دارد. سیدمهدی رحمتی که از استقلال جدا شده و به شهرخودرو پیوسته، یکی از چهره‌های ویژه این دیدار است. گفتنی است، رحمتی سابقه پوشیدن پیراهن پیکان در لیگ چهاردهم را در کارنامه‌اش دارد.

فولاد – صنعت نفت؛ دربی خوزستانی

فولاد و صنعت نفت آبادان، تیم‌های خوزستانی لیگ اولین دربی هم‌استانی‌ها در فصل جدید را برگزار می‌کنند. بازی هم با آماده شدن ورزشگاه شهدای فولاد، در این ورزشگاه زیبا برگزار خواهد شد. جواد نکونام در این فصل به اهواز رفته تا پس از نساجی، دومین تیم لیگ برتری دوران مربیگری‌اش را هدایت کند. در سمت مقابل نفتی‌ها سرمربی سابق فولاد یعنی دراگان اسکوچیچ را به خدمت گرفته‌اند که تجربه چند سال مربیگری در لیگ ایران را دارد و با فضای فوتبال‌مان آشناست.

پنجشنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۸
پرسپولیس- پارس جنوبی جم (۱۹:۱۰)
گل گهرسیرجان- نساجی مازندران (۱۹:۴۵)
ذوب آهن- سایپا (۲۰:۱۵)
نفت مسجدسلیمان- تراکتور (۲۰:۱۵)‌

جمعه ۱ شهریور ۱۳۹۸
ماشین‌سازی‌تبریز- استقلال (۱۸)
پیکان- شهر خودرو (۱۹:۱۰)
فولاد- صنعت نفت آبادان (۲۰:۱۵)‌

شنبه ۲ شهریور ۱۳۹۸
شاهین شهرداری بوشهر- سپاهان (۲۰:۱۵)

توضیح
دیدار شاهین شهرداری بوشهر و سپاهان از جمعه به شنبه موکول شد. با توجه به تاخیر در نصب سرور الکترونیکی گیت‌ها که برای بلیت فروشی اینترنتی لازم است، با درخواست باشگاه شاهین و موافقت سازمان لیگ، این دیدار شنبه در ورزشگاه شهید مهدوی برگزار می‌شود. رضا فتاحی، سرپرست سپاهان گفت: «به علت اهمیت حضور هواداران، باشگاه سپاهان با این موضوع موافقت کرد و پرواز تیم‌مان را لغو کردیم.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا