اقتصادیدانش و فناوری

ارزشمندترین برندهای دنیا؛ آمازون در صدر

برندز اعلام کرد آمازون با پشت سرگذاشتن گوگل و اپل به ارزشمندترین برند جهان تبدیل می شود. ارزش این برند ۳۱۵.۵ میلیارد دلار است. برند اپل ۳۰۹.۵ میلیارد دلار ارزش دارد. یادگار استیو جابز در رتبه دوم است. گوگل در جایگاه سوم قرار دارد، ارزش برند گوگل ۳۰۹ میلیارد دلار است.

براساس رتبه بندی شرکت ها در سال گذشته ارزش برند آمازون ۵۲ درصد رشد کرده و در سال جاری به ۳۱۵.۵ میلیارد دلار رسیده است. به این ترتیب آمازون برندهایی چون گوگل و اپل را در این رتبه بندی کنار زده و در جایگاه نخست جهان قرار می گیرد. ارزش برند اپل که در جایگاه دوم قرار دارد، ۳۰۹.۵ میلیارد دلار تخمین زده شده است و جایگاه سوم متعلق به برند گوگل است که ۳۰۹ میلیارد دلار می ارزد.

گوگل و اپل طی ۱۲ سال گذشته در صدر فهرست با ارزشمندترین برندهای جهان قرار داشتند و گوگل در سال ۲۰۱۸ در رتبه اول قرار گرفت.

دورین وانگ، مدیر ارشد برندز به سی ان بی سی گفت دلیل رشد ارزش برند آمازون، بهبود خدمات دهی این شرکت در فروش بوده است. وانگ گفت: «برند آمازون به طور تقریبی ۱۰۸ میلیارد دلار در سال گذشته رشد کرده است. این رشد نشان می دهد که چطور برندها در شرایط کنونی فارغ از تعلق به طبقه بندی افراد و مناطق رشد می کنند. درواقع فناوری مرزها را از بین برده است و این به برندهایی مثل آمازون، علی بابا و گوگل اجازه می دهد خدمات خود را بدون هیچ مرزی به مصرف کنندگان عرضه کنند».

آمازون اخیرا سرمایه گذاری بر حوزه های مختلف را توسعه داده است که خودروهای خودران، شرکت کامیون های الکترونیکی ریویان و کسب وکارهای هوایی را شامل می شود. آمازون در سال گذشته یک داروخانه آنلاین به نام پیل پک را به ارزش ۷۵۳ میلیون دلار خریداری کرد و ۵۷۵ میلیون دلار در توسعه تحویل خواروبار و غذا سرمایه گذاری کرده است.

هم چنین چهاربرند سنتی در بین ده برند ارزشمند جهان قرار دارند که ویزا، مک دونالد و ای تی اند تی را شامل می شود. برند مایکروسافت در سال ۲۰۱۹ در جایگاه چهارم قرار گرفته همانطور که در سال گذشته در این جایگاه بود.

شرکت های فناوری محور به طور عمده در رتبه های برتر قرار می گیرند. مایکروسافت در سال ۲۰۰۶ در رتبه اول از نظر برندز قرار گرفت.

برندز اعلام کرده که برند علی بابا ۱۳۱.۲ میلیارد دلار ارزش دارد که در جایگاه بالاتری از تنسنت به ارزش ۱۳۰.۹ میلیارد دلار قرار گرفته است.

۱۵ برند چینی در فهرست ۱۰۰ شرکت ارزشمند جهان قرار گرفته اند که کمپانی شیائومی به ارزش ۱۹.۸ میلیارد دلار و میتون به ارزش ۱۸.۸ میلیارد دلار را شامل می شود.

فناوری، خدمات مالی و خرده فروشی در رتبه بندی ها به طور معمول در فهرست باارزش ترین برندها قرار گرفته است. دوسوم برندهای با ارزش جهان در این بخش ها فعالیت می کنند. موسسه برندز، براساس صورت های مالی و معاملات و خدمات عمومی شرکت ها آن ها را رتبه بندی می کند. این موسسه با سه میلیون مصرف کننده درباره هزاران برند گفت وگو کرده است.

*با ارزش ترین برندهای جهان

آمازون ۳۱۵.۵ میلیارد دلار

اپل ۳۰۹.۵ میلیارد دلار

گوگل ۳۰۹ میلیارد دلار

مایکروسافت ۲۵۱.۲ میلیارد دلار

ویزا ۱۷۷.۹ میلیارد دلار

فیس بوک ۱۵۹ میلیارد دلار

علی بابا ۱۳۱.۲ میلیارد دلار

تنسنت ۱۳۰.۹ میلیارد دلار

مک دونالد ۱۳۰.۴ میلیارد دلار

ای تی اند تی ۱۰۸.۴ میلیارد دلار

منبع: مجله خبری ایکسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا