دانش و فناوریسبک زندگی

اسیدهای چرب اُمگا ۳ چگونه جلوی رشد سرطان را می‌گیرند؟

تحقیقات جدید می‌گوید «قاتل طبیعی درد» یا همان «سیستم اندوکانابینوئید» / Endocannabinoid System می‌تواند با فعال‌سازی اسیدهای چرب امگا ۳ با سرطان مبارزه کند.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار، تحقیقات جدید به رهبری «آدیتی داس» پروفسور دانشگاه ایلینوی نشان می‌دهد اندوکانابینوئیدها وقتی بدن برای مبارزه با سرطان اسیدهای چرب امگا ۳ عرضه می‌کند، تولید می‌شوند.

پروفسور داس در سال ۲۰۱۷ گروه جدیدی از اندوکانابینوئیدها به نام EDP-Eas را کشف کرد و بر آن اساس پیشنهاد داد که cannabis با سرطان مبارزه می‌کند و شاید سیستم اندوکانابینوئید همان کار را در بدن انجام می‌دهد. به همین دلیل آن‌ها روی موش مبتلابه سرطان استخوان مدل رفتاری EDP-Eas را بررسی کردند.

وی متوجه شد که موش‌های سرطانی ۸۰ درصد بیشتر از سایر جوندگان سالم در بدن خود EDP-EAs داشتند.

به عقیده وی این بدان معنا است که این مولکول‌ها ارتباط مستقیمی با سرطان داشته و با آن درگیر شده‌اند و سعی کرده‌اند جلوی گسترش را بگیرند. بنابراین EDP-Eas به‌عنوان بخشی از اندوکانابینوئیدها می‌تواند با سرطان از طریق جلوگیری از سرایت به سایر اندام‌ها مبارزه کند.

پروفسور داس می‌گوید مصرف رژیم غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ می‌تواند منجر به گسترش سیستم ضد سرطانی در بدن شود و این برای مبتلایانی که می‌خواهند خیلی زود مانع از توسعه سرطان در بدنشان شوند، می‌تواند مفید باشد.

{بدن ما یک سیستم کشتار درون‌زا دارد که به آن سیستم کانابینوئید درون‌زا می‌گویند، در غیر این صورت به آن سیستم اندوکانابینوئید می‌گویند. اندوکانابینوئیدها مولکول‌هایی هستند که همراه با گیرنده‌های خود در سراسر بدن ازجمله مغز، بافت و حتی در سلول‌های ایمنی یافت می‌شوند. سیستم اندوکانابینوئید مسئول حافظه، کنترل حالت‌های روحی انسان و افسردگی بوده و کنترل اشتها، متابولیسم بدن، چربی‌ها، پاسخ به استرس، از کارهای سیستم اندوکانابینوئید است. میانجی عصبی در سیستم اندوکانابینوئید یک ماده ساخته‌شده از چربی به نام آناندامید است. آنادامید در همه قسمت‌های بدن مثل روده، مغز، کبد، پانکراس،عضلات و بافت چربی ساخته می‌شود و به‌عنوان یک هورمون و میانجی عصبی عمل می‌کند و بر روی گیرنده‌های به نام گیرنده‌های اندوکانابینوئید اثر می‌گذارد.}

یافته‌های مذکور در مجله Journal of Medicinal Chemistry منتشرشده است.{لینک}

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا