اقتصادی

اعلام قیمت حمایتی مرغ راهکاری مناسب برای مدیریت تولید

عضو اتحادیه مرغداران گوشتی گفت: اعلام قیمت حمایتی راه حلی مناسب برای مدیریت و پایداری تولید محسوب می‌شود.

به گزارش روند بازار، محمدعلی کمالی سروستانی عضو اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی پیرامون راهکارهای ثبات بازار، میزان جوجه ریزی و صادرات مرغ مباحثی را مطرح کرد.

راهکارهای ثبات بازار مرغ چیست؟

کمالی: با توجه به سیاست وزارت جهاد، افزایش جوجه ریزی ها و تولید مرغ در راستای ثبات قیمت مرغ در بازار در دستور کار قرار گرفته است که برای اطمینان از این سطح تولید که تولیدکننده متحمل زیان نشود، دریچه صادرات را باز کردیم تا از حیث افزایش تولید، ارزش افزوده ای وارد کشور شود.

بنابر سیاست اخیر وزیر جهاد باید ذخایر مرغ مورد نیاز داخل و ذخایر استراتژیک به جای واردات از تولید داخل تامین شود، اما این موضوع به تنهایی راه حل ایجاد ثبات در بازار نیست چراکه ذخایر در داخل مصرف می شود، از این رو راهکاری همچون صادرات به عنوان مکمل باید در دستور کار قرار گیرد.

وضعیت صادرات مرغ از ابتدای سال چگونه است؟

کمالی سروستانی: بنابر آمار از ابتدای سال ۴ هزارتن مرغ به بازارهای هدف صادر شده است چراکه با صادرات این اطمینان خاطر ایجاد می شود که مازاد تولید به بازارهای هدف صادر و به ازای آن ارز وارد می شود. براین اساس امکان صادرات وجود ندارد، مگر آنکه برنامه ریزی صادراتی داشت.

براساس آمار ظرفیت تولید و زیرساخت های صنعت مرغداری اعم از تولید مرغ گوشتی، جوجه یکروزه، کارخانه های جوجه کشی و خوراک دام بیش از نیاز داخل است به طوریکه پتانسیل تولید بیش از ۳ میلیون تن مرغ در کشور وجود دارد، درحالیکه حداکثر مصرف مرغ کشور ۲ میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزارتن است. هرچند کشورهای اطراف به لحاظ علاقه مندی مصرف مرغ بازارهای خوبی هستند که به شرط افزایش بهره وری امکان صادرات وجود دارد.

نیاز ماهانه جوجه ریزی کشور چقدر است؟

کمالی: بنابر آمار حداکثر نیاز جوجه ریزی کشور ۱۳۵ تا ۱۴۰ میلیون قطعه است، هرچند در ماه های مختلف میزان جوجه ریزی متغیر است. درحالیکه در شرایط فعلی جوجه‌ریزی ماهانه بین ۱۴۵ تا ۱۵۰ میلیون قطعه است.

گرچه ممکن است در میزان جوجه ریزی ها به سبب مناسبت‌ها یا شرایط فصلی تغییرات جزئی در تولید داشته باشیم، اما در کل برنامه ریزی برای تامین کامل نیاز داخل را در دستور کار داریم تا جایی که ذخایر داخلی به خوبی تامین شده است.

وضعیت کنونی بازار مرغ چگونه است؟

کمالی:گرچه قیمت مصوب سال گذشته به ازای هرکیلو مرغ زنده ۵۸ هزارتومان بود، اما طی ۱.۵ ماه گذشته مرغداران کمتر از این نرخ در بازار مرغ عرضه کردند که این امر بدان معناست که قیمت مصوب و دستوری معنا ندارد و بازار تابع مکانیزم عرضه و تقاضاست.

ما معتقدیم که دولت باید قیمت حمایتی داشته باشد تا مرغداران به تولید دلگرم شوند چراکه تولید تعیین کننده قیمت است که براین اساس با مدیریت تولید، مرغ با قیمت مناسبی بدست مصرف کننده می رسد. کمااینکه تجربه نشان داده که هر زمان که قیمت مرغ تکلیفی است، بازار نتوانسته به هدفش برسد و عرضه و تقاضا تعیین کننده قیمت است.

اکنون مرغی که در بازار و و میادین توزیع می‌شود به اندازه کافی است که براین اساس نه تنها هیچ کمبودی در عرضه نداریم، بلکه مسئولان با خرید حمایتی و صادرات بدنبال تنظیم بازار است که امیدواریم دولت در برنامه ریزی صادرات مصمم باشد و همواره تولیدکنندگان را از این حیث حمایت کند تا تولید پایدار رخ دهد.

آیا برای توسعه صادرات نیاز به تولید مرغ سایز است؟

کمالی: عمده متقاضیان و تجار بازارهای هدف خواستار مرغ ایرانی با سایز ۹۰۰ گرم تا ۱.۷۰۰ گرم آماده طبخ هستند و کشور افغانستان تا حدودی خواستار مرغ با وزن سنگین تر است.

صادرات در کنار تولید و مصرف داخلی سوپاپ اطمینان است چراکه تولید مازاد بر مصرف بدون صادرات می‌تواند مشکل ساز شود، بنابراین صادرات مازاد تولید می‌تواند بازار را کنترل کند و نگرانی در این خصوص نداریم.

منبع
 باشگاه خبرنگاران جوان

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا