سبک زندگی

انواع رژیم های غذایی و تاثیرات آنها بر سلامت و طول عمر

سبک زندگی شامل دو چرخه بزرگ عمده خواب/بیداری و تغذیه است. به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب پیری پژوهش های بسیاری در حوزه تغذیه صورت گرفته اند و بطور مداوم مقالات علمی، شبه علمی، و غیرعلمی زیادی در زمینه مواد غذایی کاهنده بیماری و افزاینده طول عمر منتشر می شوند. اما، بطور عمده، سبک ها مصرف مواد غذایی هستند که تاثیر اصلی را بر سلامت و کاهش بیماری ها دارند. به همین دلیل، در ادامه انواع رژیم های غذایی به شکل مجمل و کلیدی توضیح داده شده اند تا بتوان به درکی کلی و جامع از سبک تعذیه ای رسید. می توان با اصلاح و تغییر سبک تغذیه ای، در بازه های زمانی کوتاه مدت (کمتر از ۶ ماه) به نتایج درخشانی دست یافت که نه تنها شامل خوش اندامی و کاهش وزن است، بلکه کاهش بیماری های و نیز افزایش توانمندی های ارتباطی (بویژه ارتباطات جنسی همسران) دست یافت.

رژیم های غذایی عمده شامل موارد زیرند:
📕رژیم غربی: سرشار از گوشت و پروتیئن های حیوانی بویژه گوشت قرمز و محصولات پروتئینی فرآوری شده (سوسیس، کالباس، همبرگر، …)، لبنیات پرچربی، غلات فرآوری شده (کورن فلکس و …)، انواع شیرینی جات، مشروبات الکلی، چربی، هیدارت کربن، کالری و نمک بالا و سطح بسیار کم میوه، سبزیجات، ماهی، و غلات کامل است. این رژیم غذایی سهل الوصول و ارزان است و جوامع صنعتی تبلیغ زیادی بر آن دارند. این رژیم غذایی توام با تقریباً تمامی بیماری های عصر حاضر است. بیماری های قلبی/عروقی، بیماری های مغزی (MS، پارکینسن، آلزایمر، هانتینگتون، و …) به شکل اثبات شده ای در این سبک تغذیه ای افزایش می یابند و افراد دارای این سبک غذایی، نه تنها چاقی را تجربه می کنند، بلکه طول عمر بسیار کمتری دارند.

📘رژیم #مدیترانه ای: شامل سطوح بالای #ماهی، روغن های اشباع نشده و تصفیه نشده #زیتون، میوه، سبزیجات، #آجیل #خام، #حبوبات، و غلات کامل است. این رژیم غذایی به شکل اثبات شده ای منجر به #سلامت، کاهش #بیماری، و افزایش #طول #عمر می شود. این رژیم غذایی به شکلی روزافزون در حال دریافت حمایت تجربی بوده و در کنار تناسب اندام، سازگاری بالایی با فعالیت های ورزشی داشته و افراد دارای این سبم زندگی سنین بالای ۹۰ سال را در سلامت و توانایی بدنی و جنسی مطلوبی گزارش نموده اند.

📙رژیم پالئولیتیک: رژیم غذایی اجدادی انسان در عصر شکارگری است که شامل گوشت بدون #چربی (هر صد گرم گوشت دارای کمتر از ۱۰ گرم چربی)، غذاهای گیاهی، میوه، آجیل خام، و سبزیجات و مصرف محدود لبنیات، غلات، شکر و نمک است. این رژیم منجر به کاهش بیماری های متابولیک و قلبی می شود. این سبک از رژیم غذایی نوین بوده و پژوهش های اندکی در مورد آن انجام شده است و هنوز پژوهش مقایسه ای معتبری بین این رژیم غذایی با رژیم مدیترانه ای صورت نگرفته است.

📗رژیم گیاهخواری: شامل پرهیز از مصرف #پروتیئن #حیوانی، بویژه گوشت قرمز، است. در نوع پِسکو تمام پروتئین های حیوانی بجز #ماهی ممنوعند. در نوع لاکتو-اُوُ بجز لبنیات و تخم مرغ ممنوعند. در نوع اُوُ تمام پروتیئن های حیوانی بجز تخم مرغ ممنوعند. در نوع #وگان تمامی انواع پروتیئنهای حیوانی ممنوعند. خطر عمده در رژیم های گیاهخواری کاهش شدید ویتامین B12،آهن، امگا-۳، و کلسیم در بدن و بیماری های ناشی از آنهاست.

مترجم دکتر امیر محمد شهسوارانی

لینک منبع پیشنهادی برای مطالعه بیشتر 👇🏻(further reading)👇🏻
https://doi.org/10.1016/j.sxmr.2017.07.004

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا