ورزش

این طلسم برای ایرانی‌ها در اروپا شکسته می‌شود؟

با قطعی شدن حضور علیرضا بیرانوند در فوتبال اروپا و لیگ بلژیک حالا همه امیدوار هستند تابستان بعدی شروع درخشش بیرانوند به عنوان یک دروازه‌بان در فوتبال اروپا باشد.

به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین؛ خبر پیوستن علیرضا بیرانوند به یکی از تیم های لیگ بلژیک شاید در ابتدا هواداران پرسپولیس را کمی نگران کرد اما در نهایت وقتی مشخص شد بیرو تا آخر فصل دروازه بان پرسپولیس خواهد بود و از تابستان به تیم بلژیکی آنتورپ خواهد پیوست، رضایت بین پرسپولیسی ها پخش شد. رضایت از اینکه هم علیرضا بعد سال ها درخشش در ترکیب پرسپولیس به آرزوی خودش خواهد رسید هم اینکه باشگاه می تواند درآمدزایی نسبتا خوبی از انتقال دروازه بان خودش به اروپا و لیگ بلژیک داشته باشد.

داستان حضور دروازه بان های ایرانی در فوتبال اروپا همیشه اما و اگرهای زیادی داشته. همین علیرضا بیرانوند بعد از سال ها لینک شدن به تیم های اروپایی در نهایت به آرزوی خودش رسید و انتقال او می تواند اتفاق مهمی باشد. پیش از بیرانوند فوتبال ایران هیچوقت دروازه بانی در سطح اول فوتبال اروپا نداشته. فوتبال ایران هنوز هم در لیگ های اروپایی لژیونر دارد اما بدون شک حضور بیرو در بلژیک و آنتورپ می تواند هیجان بیشتری داشته باشد.

اگر به عقب برگردیم، به نیما نکیسا می رسیم که یکی از اولین دروازه بان های ایرانی بود که راهی یک باشگاه اروپایی شد. نکیسا بعد چند دوره  حضور در باشگاه پرسپولیس، سال ۱۳۷۷ تصمیم گرفت که به تیم فلاماتوری آلبانی برود اما نتوانست فرصت چندانی برای حضور در این تیم پیدا کند. کاوالا یونان باشگاه اروپایی بعدی نکیسا در دوران بازیگری‌اش بود که در آن مدت هم موفق نشد عملکرد موفقی از خودش بر جای بگذارد. بعد از نکیسا نوبت به دانیال داوری و علیرضا حقیقی می رسد که هر دوی این بازیکن ها مثل نکیسا سابق بازی در تیم ملی را دارند. هرچند مدت زمان حضور داوری در تیم ملی زیاد نبود. دانیال بعد از اینکه حضور در چند تیم اروپایی را تجربه کرد، تبدیل به یکی از دورگه هایی شد که توسط کی روش به تیم ملی دعوت شده. داوری در آن مقطع از زمان برای تیم های ماینتس و آینتراخت برانشوایگ بازی می کرد. داوری اما هیچوقت در هیچکدام از تیم های خودش دوام زیادی نداشت. آرمینیا بیله‌فلد، دویسبورگ و روت وایس هم دیگر تیم هایی هستند که از حضور داوری بهره بردند. دروازه بان دورگه ای که در تیم کی روش زیاد فرصت بازی پیدا نکرد حتی یک سال در سوئیس هم بازی کرد اما بدون شک باید گفت در هیچکدام از تیم ها به موفقیت و درخشش زیادی نرسید.

درباره علیرضا حقیقی هم باید گفت که دروازه بان ایران در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل و جام ملت های آسیا ۲۰۱۵ قبل از اینکه بازگشت به ایران و حضور در نساجی را تجربه کند برای تیم های مختلفی در اروپا بازی کرد. تیم هایی که هیچوقت در سطح اول فوتبال اروپا نبودند. حقیقی در تیم‌های اسپورتینگ کوویلیا پرتغال، روبین کازان روسیه، پنافیل پرتغال، ماریتیمو پرتغال، اسکیلستونا و سوندسوال سوئد حضور پیدا کند. حقیقی در ۵۸ بازی در مجموع این تیم‌ها ۱۰۳ گل دریافت کرد و موفق شد ۱۰ کلین شیت به ثبت برساند.

در بین اسامی این دروازه بان ها باید به عقیل اعتمادی هم اشاره ای داشته باشیم. اعتمادی که سابقه حضور در تراکتور و صنعت نفت آبادان را هم دارد، مقطعی حضور در لیگ دسته پایین تر فوتبال هلند را تجربه کرده. تیم‌های هیرنفین و خرونینگن هلند از سرشناس‌ترین تیم‌هایی هستند که این دروازه‌بان در آن‌ها حضور داشته است. او ۱۳۵ بار حضور در تیم های اروپایی را تجربه کرده. سوشا مکانی هم بعد پشت سر گذاشتن کلی حاشیه حضور در فوتبال اروپا را تجربه کرد و لژیونر شد. میوندالن و استرومسگودست نروژ، تیم‌هایی بودند که مکانی موفق شد در آن حضور پیدا کند و در ۴۰ بازی که مکانی در لیگ نروژ بود، ۳۸ گل دریافت کرد و ۲۰ کیلین شیت به ثبت رساند. سوشا بعد پشت سر گذاشتن این دوران در ابتدای لیگ نوزدهم به نفت مسجدسلیمان پیوست و بعد پشت سر گذاشتن یک نیم فصل موفق قصد ترک دوباره فوتبال ایران را گرفت.

در بین همه این دروازه بان ها امیر عابدزاده تنها دروازه بانی است که در حال حاضر در فوتبال اروپا مشغول فعالیت است و عملکرد نسبتا خوبی هم داشته. امیر در حال حاضر برای تیم ماریتیمو پرتغال بازی می کند و هر هفته تصاویر مربوط به عکس العمل های خوب او به شدت در فضای رسانه ای پخش می شود. این روزها که همه امیدوار به ادامه دار بودن درخشش عابدزاده کوچک هستند، امیدواری دیگر هم در دل طرفداران ایرانی ایجاد شده که بیرانوند بتواند بالاخره طلسم موفق نشدن دروازه بان های ایرانی در اروپا را بشکند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا