اجتماعی

بحران آب گریبان‌گیر میلیون‌ها انسان شده است

در سراسر جهان، میلیون‌ها نفر از دسترسی به آب سالم محروم هستند. این مشکل به دلیل ترکیبی از عوامل انسانی و طبیعی، از جمله تغییرات آب و هوایی، آلودگی، سوء مدیریت و فقر، تشدید می‌شود.

به گزارش روند بازار، آب، مایه حیات، در سراسر جهان به شدت کمیاب شده است. بر اساس گزارش یونسکو، ۲ میلیارد نفر (۲۶ درصد از جمعیت) به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند و این تعداد تا سال ۲۰۵۰ به طور قابل توجهی افزایش خواهد یافت. این بحران عواقب وخیمی برای سلامتی، معیشت و امنیت کودکان دارد.

جهان با کمبود آب مواجه است

کمبود آب خطرات جدی برای معیشت به ویژه از طریق امنیت غذایی و دسترسی به برق ایجاد می‌کند. پیش‌بینی می‌شود جمعیت شهری جهان که با کمبود آب مواجه است از ۹۳۰ میلیون نفر در سال ۲۰۱۶ به ۱.۷ تا ۲.۴ میلیارد نفر در سال ۲۰۵۰ برسد. بروز فزاینده خشکسالی های شدید و طولانی مدت نیز بر اکوسیستم ها فشار وارد می کند و پیامدهای ناگواری برای گونه های گیاهی و جانوری دارد.

حتی در کشورهایی با منابع آب کافی، کمبود آب غیر معمول نیست. اگرچه این ممکن است به دلیل عوامل متعددی باشد. فروپاشی زیرساخت‌ها و سیستم‌های توزیع، آلودگی، درگیری یا مدیریت ضعیف منابع آب. واضح است که تغییرات آب و هوا و همچنین عوامل انسانی به طور فزاینده‌ای حق کودکان را برای داشتن آب سالم محروم می‌کنند.

کمبود آب دسترسی به آب سالم برای آشامیدن و رعایت اصول بهداشتی در خانه، مدارس و مراکز مراقبت بهداشتی را محدود می کند. وقتی آب کمیاب باشد، سیستم‌های فاضلاب ممکن است از کار بیفتند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند وبا افزایش یابد. آب کمیاب نیز گران می شود.

کمبود آب تلفات بیشتری بر زنان و کودکان وارد می کند زیرا اغلب آنها مسئول جمع آوری آن هستند. هنگامی که آب دورتر است، جمع آوری آب به زمان بیشتری نیاز دارد، که اغلب به معنای زمان کمتری در مدرسه است. حمل آب در فواصل طولانی نیز یک بار فیزیکی عظیم است و می تواند کودکان را در معرض خطرات ایمنی و استثمار قرار دهد.

به گزارش یونیسف، چهار میلیارد نفر، تقریباً دو سوم جمعیت جهان هر سال حداقل برای یک ماه با کمبود شدید آب مواجه می‌شوند.

بیش از دو میلیارد نفر در کشورهایی زندگی می‌کنند که تامین آب آنها ناکافی است.

نیمی از جمعیت جهان ممکن است تا اوایل سال ۲۰۲۵ در مناطقی زندگی کنند که با کمبود آب مواجه هستند.

ممکن است تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون نفر به دلیل کمبود شدید آب آواره شوند.

تا سال ۲۰۴۰، تقریباً از هر ۴ کودک در سراسر جهان ۱ نفر در مناطقی زندگی می‌کند که تنش آبی بسیار بالا دارد.

بحران آب یک چالش جهانی است که نیازمند اقدام فوری است. دولت‌ها، سازمان‌ها و افراد باید برای حفاظت از منابع آبی و تضمین دسترسی همه به آب سالم و آشامیدنی با هم همکاری کنند.

کدام کشورها بیشترین خطر خشکسالی را دارند؟

بر اساس آمارهای استاتیستا، دو کشور اروپایی مولداوی و اوکراین بیشترین خطر خشکسالی را در سطح جهان دارند. کشورهای آسیب دیده بیشتر که خطر خشکسالی متوسط ​​تا زیاد دارند، در خاورمیانه، شمال آفریقا، آسیا از جمله هند و چین و اروپا یافت می‌شوند.

اوکراین و همسایه کوچکترش در گذشته تحت تأثیر خشکسالی‌های ویرانگر قرار گرفته‌اند که به طور عمده باعث کاهش محصولات کشاورزی شده است. مشکل تغییرات آب‌وهوایی که الگوهای دما و باران را مختل می‌کند در بسیاری از نقاط اروپای شرقی که اخیراً به سمت آب‌وهوای گرم تر تغییر کرده‌اند آشکار است.

کشورهایی که در معرض خطر خشکسالی قرار دارند همیشه با کشورهایی که بیشترین تنش آبی را تجربه می‌کنند یکسان نیستند، که به عنوان کمبود آب مناسب برای استفاده همه مردم کشور از جمله شرب تعریف می‌شود. در حالی که تنش آبی در جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا نیز رایج بود، در اروپا که کیفیت پایین آب مشکل کمتری ایجاد می‌کند، بسیار کمتر رایج بود.

نظرسنجی موسسه منابع جهانی داده‌های ۱۳۸ کشور را جمع‌آوری کرد و شدت خشکسالی، تنش آبی، آسیب‌پذیری خشکسالی، جمعیت، تراکم محصولات و دام را در نظر گرفت.

منبع
تجارت نیوز

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا