اجتماعی

بهترین کشورهای جهان برای زندگی با کیفیت

بهترین کشورها برای زندگی کدامند؟ با توجه به آخرین نسخه از گزارش توسعۀ انسانی سازمان ملل و مطلب بهترین کشورهای جهان برای زندگی مجلۀ گزارش اخبار آمریکا و جهان، می‌توانیم نگاه کوتاهی به فهرست کشورهای دارای کیفیت بالای زندگی و امیدبه‌زندگی بلندمدت بیندازیم.

علاوه بر آن، در شاخص جهانی قابلیت زندگی واحد اطلاعات اکونومیست سال ۲۰۱۹، ۱۴۰ کشور بر اساس معیارهای مختلفی از جمله زیرساخت و آموزش، طبقه‌بندی شده‌اند. بنابراین داده‌های زیادی برای تصمیم‌گیری دربارۀ بهترین کشورهای جهان ۲۰۱۹ در اختیار ما قرار داشت (اسپویل: اتریش بالاترین رتبه را در فهرست بهترین کشورهای جهان برای زندگی دارد).

ما همچنین، عواملی مانند بهترین ساحل‌ها و غذاها را در این دسته‌بندی لحاظ کردیم؛ چون نمی‌توان از آن‌ها چشم‌پوشی کرد. در نهایت، در ادامۀ‌ این مطلب ما فهرست بهترین کشورهای دنیا برای زندگی را از سوئیس تا سنگاپور آماده کرده‌ایم.

اتریش

Austria

قابل زندگی‌ترین مکان در جهان

مطابق شاخص جهانی قابلیت زندگی واحد اطلاعات اکونومیست که ۱۴۰ کشور را بر اساس معیارهای متنوعی مثل مراقبت‌های بهداشتی، فرهنگ، محیط زیست، آموزش و زیرساخت‌ها فهرست کرده، وین رتبۀ نخست امسال را کسب کرده است. پایتخت اتریش امتیاز کلی ۹۹.۱ را از ۱۰۰ امتیاز دارد. بی‌شک معماری باورنکردنی  این شهر – ترکیبی از معماری مدرن و سنتی – در این تصمیم‌گیری لحاظ شده است.

برترین رتبه بین شهرهای آمریکا شگفت‌آور است؛ هونولولو (مرکز ایالت هاوایی)!

نکتۀ مسافرتی: اتریش یکی از بهترین کشورهای جهان برای مسافرت است. اگر روزی گذرتان به این کشور افتاد، بازدید از قهوه‌خانه‌های کلاسیک وین مثل کافه شوارتزنبرگ را از دست ندهید (امتحان کردن اشترودل آن‌جا ضروری است).

بلژیک

Belgium

بهترین کشور برای شکلات

بلژیک، دومین کشور فهرست بهترین کشورهای جهان برای زندگی ، غیر از شکلات محصولات باکیفیت و شناخته‌شدۀ دیگری هم دارد. اما این کشور کوچک اتحادیۀ بنلوکس (یک اتحادیۀ همکاری بین کشورهای بلژیک، هلند و لوکزامبورگ) توجه جهان را به‌خاطر شکلات چرب و شیرین و خامه‌ای‌اش به خود جلب کرده است. بیشتر از ۲۰۰۰ فروشگاه شکلات در این کشور فعالیت می‌کنند.

وقتی در خیابان‌های شهرهای بلژیک مثل بروگس و بروکسل قدم بزنید، بوی خوش شکلات را استشمام خواهید کرد. اگر در یکی از فروشگاه‌های شکلات توقف کنید می‌توانید از پرالین‌هایی (مغزهای روغنی که با کارامل یا شربت پوشیده‌شده، سپس خرد شده‌اند.) که در سال ۱۹۱۲ در بلژیک اختراع شده است، امتحان کنید.

نکتۀ مسافرتی: وقتی شکمتان را با شکلات پر کردید، به میدان بازار قرن سیزدهمی سری زده و ناهار صدف سیاه سرخ‌شده با نوشیدنی مخصوص به بدن بزنید.

نروژ

Norway

بهترین کشور برای شاد بودن

بر طبق تازه‌ترین گزارش جهانی شادی (فکر نکنید این گزارش بر اساس میزان لبخند مردم یک کشور تعیین شده) نروژ شادترین کشور جهان برای زندگی کردن است (نروژ برای اول شدن از دانمارک سبقت گرفته است). سرانۀ تولید ناخالص داخلی، نرخ امیدبه‌زندگی و آزادی تصمیم گرفتن برای زندگی در این رتبه‌بندی مؤثر بوده‌اند. همچنین، مطمئناً طبیعت زیبای نروژ و مخصوصاً آبدره‌هایش (شاخابه‌هایی از دریا که در خشکی پیش رفته‌اند) در ایجاد شادی بین مردم نقش مؤثری داشته است.

نروژ به‌علت داشتن امکان تحصیل رایگان، از بهترین کشورهای جهان برای تحصیل به‌شمار می‌آید. اما باید بدانید که در این کشور بیشتر درس‌های مقطع کارشناسی به زبان نروژی است.

نکتۀ مسافرتی: هنگام سفر به نروژ، حتماً به ترومسو، بالای دایرۀ قطب شمال، هم بروید؛ جایی که می‌توانید شفق‌های قطبی شگفت‌انگیز را ببینید.

فنلاند

Finland

بهترین جا برای راحت نفس کشیدن

این کشور واقع در اسکاندیناوی رتبۀ سوم بهترین کشورهای جهان برای زندگی را کسب کرده و بهترین کشور بر طبق شاخص مطالعات محیط زیستی که توسط دانشگا‌های ییل و کلمبیا به‌طور مشترک انجام شده، است. (این گزارش در سال ۲۰۱۸ منتشر شده؛ اما هنوز هم فنلاند در رتبۀ اول قرار دارد).

بر اساس شاخص‌هایی مثل آب و هوای باکیفیت، پذیرش گازهای گلخانه‌ای و تأثیر محیط زیست بر سلامت جمعیت، فنلاند با دریاچه‌های آب شیرین و جنگل‌های مخروطی‌اش بر قلۀ سلامت محیط زیست ایستاده است.

نکتۀ مسافرتی: یک قایق اجاره کنید و در دریاچۀ سایما، بزرگ‌ترین دریاچۀ فنلاند، گشت بزنید و دوروبر را برای دیدن گونۀ در معرض خطرِ فک حلقه‌دار سایما با دقت نگاه کنید.

سوئیس

Switzerland

بهترین کشور از لحاظ امیدبه‌زندگی

در مجلۀ گزارش اخبار آمریکا و جهان سال گذشته و امسال، سوئیس به‌عنوان بهترین کشور برای زندگی انتخاب شده است. این گزینش به‌لطف ترکیب عواملی چون آموزش، دموکراسی و کسب‌وکار بوده است. با این حال، نمی‌توان از این حقیقت چشم‌پوشی کرد که مطابق تازه‌ترین گزارش توسعۀ انسانی سازمان ملل، سوئیسی‌ها به‌طور متوسط ۸۳ سال عمر می‌کنند و این گزاره موجب شده، سوئیس در صدر فهرست بهترین کشورها از لحاظ امیدبه‌زندگی قرار بگیرد.

سوئیس علاوه بر این مزیت‌ها، طبق گزارش سازمان توسعه و همکاری اقتصادی در صدر فهرست بهترین کشورهای جهان برای اشتغال زنان قرار دارد. این کشور کمترین تبعیض را در محیط‌های کاری برای زنان دارد.

نکتۀ مسافرتی: در سفر به سوئیس حتماً اثر مشهور پنجره‌های شیشه‌رنگی، کار مارک شاگال در کلیسای فرامانستر زوریخ را تماشا کنید.

سوئد

Sweden

بهترین کشور برای بزرگ کردن بچه‌ها

نه‌تنها سوئد به‌عنوان بهترین کشور از لحاظ زندگی پایدار (شیوه‌ای برای زندگی بر مبنای کاهش استفاده از منابع طبیعی) در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ رتبه‌بندی شده است؛ بلکه بر اساس داده‌های مجلۀ گزارش اخبار آمریکا و جهان، سوئد  یک کشور عالی برای کسانی است که بچه دارند.

در سوئد مزایای زیادی برای والدین در نظر گرفته شده است. مانند سیاست‌های مرخصی بلندمدت پس از تولد فرزند، تحصیل رایگان، مراقبت‌های کودک مقرون‌به‌صرفه و جو عمومی کودک‌دوست. علاوه بر آن، سوئد یکی از بهترین کشورهای جهان برای کار کردن است و زوج‌ها می‌توانند با خیال کاملاً آسوده‌ای در این کشور بچه‌دار شوند.

نکتۀ مسافرتی: سوئد از بهترین کشورهای جهان برای زندگی و مسافرت است. هنگام بازدید استکهلم، حتماً به موزۀ واسا سر بزنید. در این موزه یک کشتی وایکینگ کاملاً سالم، متعلق به قرن ۱۷ میلادی نگه‌داری می‌شود که در سال ۱۹۶۱، از اعماق لنگرگاه شهر نجات یافته است.

پلی‌نزی فرانسه

French Polynesia

دارای زیباترین ساحل‌ها

بسیاری از جزیره‌های کارائیب می‌توانند در این عنوان باهم رقابت کنند؛ اما ما کمی از آن منطقه دورتر شدیم و پلی‌نزی را به‌عنوان کشوری مناسب برای زندگی برای کسانی که عاشق سواحل زیبا هستند، انتخاب کردیم. ساحل ماتیرا در جزیرۀ بورابورا (که به خاطر فیروزه و چشمه‌های آب‌گرم شبیه به وان حمامش شناخته شده) و ساحل تامایی که ماسه‌های پودری نرمی دارد، در این کشور برجسته هستند.

نکتۀ مسافرتی: جزایر پلی‌نزی فرانسه علاوه بر حضور در فهرست بهترین کشورهای جهان برای زندگی یکی از بهترین کشورهای جهان برای سفر کردن هم است؛ خصوصاً برای کسانی که طرفدار ساحل‌های زیبا هستند. رستوران بلودی ماری بورابورا جای فوق‌العاده‌ای برای شام خوردن است. این رستوران به سبک تیکی (اسطورۀ مردم اقیانوسیه) ساخته شده و یکی از طبقه‌هایش از شن است.

نیوزلند

NewZealand

بهترین کشور برای ماجراجویی‌های خارج از خانه

نیوزلند چیزهای زیادی دارد که به‌خاطرش آن را انتخاب کنید: مناظر چشم‌نوازی که در سرزمین میانۀ ارباب حلقه‌ها دوبرابر شده‌اند و فعالیت‌های فضای باز زیاد. در نیوزلند هر نوع ماجراجویی‌ای که به‌دنبالش باشید، پیدا خواهید کرد؛ از دوچرخه سواری و پیاده‌روی گرفته، تا موج‌سواری، بانجی‌جامپینگ و دره‌نوردی.

نکتۀ مسافرتی: اگر طرفدار فیلم ارباب حلقه‌ها بودید، در بازدید از نیوزیلند به روستای زیبای ماتاماتا بروید. این روستای زیبا شباهت زیادی به روستای هابیتون در فیلم ارباب حلقه‌ها دارد.

سنگاپور

بهترین کشور برای علاقه‌مندان به غذا

سنگاپور مانند قابلمه‌ای بزرگ از غذاهای مختلف مالزیایی، اندونزیایی، چینی و هندی است که آن را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی و یکی از بهترین مقصدهای سفر برای غذابازها تبدیل کرده است. (بعضی از این غذاها را می‌توانید در فیلم سینمایی آسیایی‌های خرپول که بر اساس رمانی از کوین کوان ساخته شده،‌ ببینید). مطابق تازه‌ترین پژوهش اکتشاف مهاجران بانک اچ‌سی‌بی‌اس، سنگاپور بهترین کشور برای زندگی مهاجران است. سنگاپور غیر از جاذبه‌های غذایی‌اش، یکی از بهترین کشورهای جهان برای کسب و کار است.

نکتۀ مسافرتی: یک میز برای صبحانه در رستوران کیلنی کاپیتیام رزرو کنید و از خوردن صبحانۀ لذیذ سنگاپوری، تست‌های کایا، لذت ببرید.

ایالات متحدۀ آمریکا

United States

بهترین کشور از لحاظ پارک‌های ملی

وقتی حرف از پارک‌های ملی می‌شود سخت است که آمریکا در صدر فهرست قرار ندهیم. گذشته از سه پارک ملی یلواستون (قدیمی‌ترین پارک ملی جهان که در سال ۱۸۷۲ ساخته شده است)، پارک ملی یوسیمیتی و پارک ملی گرندکنیون، ۵۶ پارک ملی دیگر در آمریکا وجود دارد. این پارک‌ها مناظر طبیعی زیبایی دارند؛ از کوهستان‌های پوشیده از برف و باتلاق‌های مانگرو تا چمن‌زارهای پوشیده از گل‌های وحشی و دره‌های عمیق سنگ سرخ.

نکتۀ مسافرتی: در سفر به آمریکا چشمه‌های آب گرم گرند پریسماتیک در پارک ملی یلواستون را از دست ندهید؛ گرم‌ترین چشمه‌های آب گرم آمریکا.

چین

China

بهترین مکان برای دیدن منظرۀ خط افق

قطعاً می‌توانستیم در این دسته‌بندی آمریکا را هم انتخاب کنیم (خط افق نیویورک بهترین است)؛ اما اگر خط افق‌های چشمگیر چندگانۀ شهرها و مناطق را در نظر بگیریم؛ چین از آمریکا بالاتر می‌رود. علاوه بر هنگ‌کنگ که در بندر ویکتوریا آسمان‌خراش‌های زیبایی دارد، در چین شهرهای شانگهای، ماکائو، پکن و شنژن از این نظر برجسته هستند.

نکتۀ مسافرتی: چین غیر از این‌که به‌دلیل اقتصاد روبه‌پیشرفتش از بهترین کشورهای جهان برای زندگی است؛ عجایب زیادی هم دارد. اگر به چین رفتید می‌توانید از فراز بلندترین برج شانگهای، یک ساختمان ۱۲۸ طبقه، نمای دید پرنده‌ای به شهر داشته باشید.

برزیل

Brazil

بهترین کشور به‌خاطر آفتاب در تمام مدت سال

کشورهای زیادی در دنیا هستند که در تمام مدت سال آفتاب دارند؛ مثل استرالیا و مراکش؛ اما نمی‌توان برزیل را در صدر بهترین کشورها با آب‌وهوای آفتابی قرار نداد. برزیل آب‌وهوای گرمسیری دارد؛ به‌این معنا که هیچ وقت هوا خیلی سرد نمی‌شود. پس اگر به برزیل بروید، فرصت زیادی برای کشف کردن ساحل مشهور ریودوژانیرو، کوپاکابانا و جنگل‌های بارانی آمازون خواهید داشت.

نکتۀ مسافرتی: یک راه عالی برای دیدن آبشار ایگوزوا، یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های طبیعی آمریکای جنوبی که بین برزیل و آرژانتین قرار دارد، سوار قایق شدن و گشت زدن در محوطۀ آن است.

ژاپن

Japan

دارای بهترین زیرساخت‌ها

در حالی که هنگ‌کنگ بهترین کشور از نظر زیرساخت‌ها بر طبق گزارش جهانی رقابت مجمع جهانی اقتصاد است؛ ژاپن از لحاظ زیرساخت‌های ریلی در مقام اول قرار می‌گیرد. همۀ ما قطارهای تندروی بالت را می‌شناسیم؛ قطارهایی که می‌توانند در کمترین زمان ممکن ما را از شهری به شهر دیگر ببرند. اما ژاپن، خصوصاً توکیو، شبکۀ مترو و خطوط رفت‌وآمد گران و مؤثری دارد.

علاوه بر آن، دو تا از شهرهای ژاپن، توکیو و اوساکا در فهرست ده‌تایی شاخص قابل زندگی بودن جهانی، تهیه‌شده توسط واحد اطلاعات اکونومیست، قرار دارند.

نکتۀ مسافرتی: در ژاپن، یکی از پرهیاهوترین و بهترین کشورهای جهان برای زندگی ، در گذرگاه شیبویا، تقاطعی در پایتخت ژاپن که ده‌ها بیلبورد ال‌ای‌دی و تابلوی نئون دارد، سلفی بگیرید. (این تقاطع به‌عنوان میدان ساعت توکیو هم شناخته می‌شود).

کانادا

Canada

دارای بهترین کیفیت زندگی

بر طبق داده‌های مجلۀ گزارش اخبار آمریکا و جهان، کانادا نه‌تنها در سال ۲۰۱۷، بلکه در سال ۲۰۱۸ نیز دارای بهترین کیفیت زندگی در جهان بوده است. عوامل دخیل در این رتبه‌بندی ثبات اقتصادی و سیاسی، کیفیت سلامت و سیستم آموزش عمومی بودند.

همچنین، بر طبق شاخص قابلیت زندگی جهانی واحد اطلاعات اکونومیست، دو تا از شهرهای کانادا، تورنتو و کلگری جزء ۱۰ تای اول هستند. به‌علاوه آنجا بهترین پوتین کانادایی (یک میان‌وعدۀ کانادایی-فرانسوی از ترکیب سیب‌زمینی سرخ‌کرده، پنیر تازه و سس گریوی) هم طبخ می‌شود.

نکتۀ مسافرتی: در مونترال حتماً با چرخ‌وفلک شصت‌متری تازه‌افتتاح‌شدۀ آن چرخی بزنید. نمای شهر و رودخانۀ اس‌تی لاورنس از آن بالا شگفت‌انگیز و باورنکردنی است.

فرانسه

France

دارای بهترین عطرها

فرانسه نسبت به ایتالیا و آرژانتین امتیازهای زیادی ندارد؛ اما اگر دنبال کشوری کلاسیک، دارای ادبیات غنی، نوشیدنی‌های بی‌نظیر و شیرینی‌های معروف باشید، ‌فرانسه تنها انتخاب است. فرانسه قدیمی‌ترین و معتبرترین برندهای عطر و ادکلن را دارد که شهرت جهانی دارند. همچنین با داشتن دانشگاه‌هایی مثل پی‌سی‌ال پاریس، سوربن، پلی‌تکنیک و دیدرو یکی از بهترین کشورهای دنیا برای ادامه تحصیل در مقاطع عالی است.

نکتۀ مسافرتی: اگر به فرانسه رفتید، دیدن باغ لوکزامبورگ پاریس را از دست ندهید. این پارک به‌عنوان پارک خصوصی ماریا مدیچی، همسر شاه‌هنری چهارم، در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده و حدود دویست سال است برای بازدید عموم باز است.

ایرلند

Ireland

بهترین کشور از لحاظ رفاقت

بر طبق گزارش دوستانه‌ترین کشورهای جهان، ایرلند به‌خاطر فرهنگ دوستانۀ مردمش در صدر قرار دارد و این مسئله این کشور را به یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی تبدیل می‌کند. بله، این گزارش وجود خارجی ندارد؛ اما اگر وجود داشت، قطعاً ایرلند در بالای فهرست قرار می‌گرفت!

شهرهای حومه‌ای کوچک ایرلند، کافه‌ها، تخت‌خواب‌ها و صبحانه‌های جذاب، چشم‌اندازهای سبز شاداب، هتل‌های بزرگ و پایتخت زنده‌اش، دوبلین، این کشور را در فهرست ما قرار می‌دهد.

نکتۀ‌ مسافرتی: تا قلۀ بلندترین کوه ایرلند، کرو پاتریک، پیاده‌روی کنید. جایی که گفته می‌شود ظاهراً سنت پاتریک از آنجا مارها را از ایرلند بیرون کرده است.

ایتالیا

Italy

دارای بهترین گنجینه‌های تاریخی

ایتالیا گنجینه‌های ارزشمند فراوانی دارد. اما از چشمگیرترین آن‌ها می‌توان به کولوسئوم، استادیومی رومی که در آنجا گلادیاتورها برای مرگ می‌جنگیدند، کلیسای سنت پیتر در شهر واتیکان، مجسمۀ داوود مایکل آنجلو و دیگر شاهکارهای رنسانس در فلورانس، کلیسای سنت مارک و کانال‌های باستانی و بدیع ونیز اشاره کرد.

ایتالیا یکی از قدرتمندترین اقتصادهای گردشگری جهان را دارد و برای متخصصان این حوزه، بهترین کشور برای کار است.

نکتۀ‌ مسافرتی: یک فنجان کاپوچینو در حالی که از دکورهای جالب بعضی از کافه‌های تاریخی ایتالیا لذت می‌برید، بنوشید. کافه‌هایی مثل Antico Caffe Greco در رم که در سال ۱۷۶۰ و Caffe Florian در ونیز که در سال ۱۷۲۰ تأسیس شده‌اند.

گرینلند

Greenland

بهترین کشور برای تماشای شفق قطبی

در حالی که کشورهای اسکاندیناوی مانند نروژ، فنلاند و سوئد همگی نقطه‌های عالی برای تماشای نورهای شمالی – که به نام شفق قطبی نیز شناخته شده – به‌شمار می‌آیند، بسیاری از افراد گرینلند را فراموش کرده‌اند. در گرینلند به‌خاطر آلودگی نوری اندک و صدها روز دارای هوای پاک در سال، امکان تماشای این نورهای آسمانی از اواخر ماه اوت تا آپریل، بیشتر است.

نکتۀ مسافرتی: یک کشتی تفریحی خوش‌منظر بگیرید و از میان آیس‌برگ‌های کوه‌های Iluissat Icefjord عبور کنید. این منطقه به‌عنوان سایت میراث یونسکو در سال ۲۰۰۴ ثبت شده است.

نپال

Nepal

دارای بهترین کوهستان‌ها

نپال با داشتن کوهستان‌های معروفش، یکی از بهترین کشورهای جهان برای زندگی کوهنوردان است. با این‌که کوهستان‌هایی مانند آلپ و آند نفس‌گیر و مهیج هستند، هیچ محدوۀ کوهستانی‌ای مانند هیمالیا کاملا‍ ترسناک نیست. بسیاری از قله‌های از برف‌پوشیدۀ هیمالیا در قلمروی نپال قرار دارند؛ شامل بلندترین کوه زمین، اورست و قله‌هایی مثل پوموری، لانگشیساری و ماچوپوچار.

یونان

Greece

دارای بهترین جزیره‌ها

بی‌شک کار سختی است که از میان تعداد بی‌شمار جزیره‌ها در سراسر جهان یکی را انتخاب کنیم. اما وقتی پای زیبایی بی‌نظیر به‌میان می‌آید، سخت است که سانتورینی، جزیرۀ آتشفشانی یونان در دریای اژه، را در بالای فهرست قرار ندهیم. این جزیره به‌خاطر دهکده‌های سفیدکاری‌شده، رستوران‌های در هوای فضای باز، شن و ماسۀ سیاه سواحل و ویرانه‌های باستانی‌اش شناخته شده است. وقتی به آنجا بروید، بی‌شک احساس خواهید کرد بهشت را یافته‌اید.

نکتۀ مسافرتی: پایین دهکدۀ اویا، آمودی‌بای قرار دارد، جایی شبیه به عکس‌های کارت‌پستال‌ها، با آب‌های چون شیشه شفاف و زیبا. (می‌توانید چند قدم از اویا پایین‌تر بروید تا به آن‌جا برسید).

امارات متحدۀ عربی

United Arab Emirates

دارای بهترین اقتصاد نوظهور

بر طبق تحقیقات مجلۀ گزارش اخبار آمریکا و جهان، امارات متحدۀ عربی به‌علت اقتصاد رو به‌ ترقی‌اش، دوباره در صدر دسته‌بندی کشورهای در حال جهش جهان قرار گرفته است. امارات متحدۀ عربی از سال ۲۰۱۲، رشد ناخالص داخلی ۴ درصد را تجربه می‌کند.

نکتۀ مسافرتی: امارات متحدۀ عربی از هفت امیرنشین تشکیل شده که دو تا از آن‌ها بیشتر از بقیه شناخته شده‌اند؛ ابوظبی و دبی. این دو امیرنشین بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و فقط یک‌ساعت‌ونیم فاصله دارند.

بهترین کشورهای جهان برای زندگی – رویاهایی ناشناخته

انسان‌های زیادی هستند که در مرز و محدوده‌های جغرافیایی نمی‌گنجند و به‌دنبال آرزوهایشان راهی نقاط دیگر این کرۀ خاکی می‌شوند. هر کدام بنا بر هدفی که دارند، جای متفاوتی را انتخاب کرده و می‌روند. در این میان، بعضی از کشورها در ویژگی‌های مشخصی بر دیگر کشورها سرآمد هستند و لقب بهترین کشورهای دنیا را کسب می‌کنند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا