دانش و فناوری

به این ۵ دلیل تلفن هوشمند ۵G نخرید

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، تلفن‌ های هوشمند ۵G در بریتانیا به بازار خواهند آمد. با اینکه احتمالا بسیار وسوسه‌انگیز خواهند بود اما به نظر باید سعی کنید تحت تاثیر قرار نگرفته و در مقابل خرید تلفن هوشمند ۵G مقاومت کنید.

در این متن از دلایل نخریدن تلفن هوشمند دارای ۵G نوشته‌ایم، مگر اینکه از آن کسانی باشید که می‌خواهند همیشه جدیدترین محصولات موجود در بازار را امتحان کنند.

۱. انتخاب‌های زیادی برای گزینش تلفن هوشمند ۵G ندارید

تا به‌ حال تعداد کمی تلفن های هوشمند دارای ۵G معرفی شده‌اند. از این تعداد قیمت بیشتر آن‌ها هنوز اعلام نشده و تاریخ ورود به بازار‌شان نیز مشخص نیست. در زیر تلفن های هوشمند با قابلیت ۵G را که در بریتانیا موجود هستند و یا به زودی موجود خواهند شد آورده‌ایم:

  • OnePlus 7 Pro 5G
  • Samsung Galaxy S10 5G
  • Xiaomi Mi Mix 3 5G
  • LG V50
  • Samsung Galaxy Fold 5G
  • Huawei Mate 20 X 5G
  • Huawei Mate X

با اینکه یقینا فهرست تلفن هوشمند ۵G گسترده‌تر خواهد شد، اما در حال حاضر انتخاب‌های زیادی وجود ندارند.

۲. قیمت بالای تلفن هوشمند ۵G

قیمت تلفن های هوشمند ۵G بالاتر از حد معمول است. خرید تلفن هوشمند ۵G بدون سیم‌کارت را نیز اصلا پیشنهاد نمی‌کنیم، چرا که نسبت به رقبای خود ۱۰۰ تا ۲۰۰ پوند گران‌تر هستند. ودافون و ای‌ای قیمت تلفن هوشمند ۵G خود را اعلام کرده‌اند.

تلفن هوشمند با قابلیت ۵G ای‌ای از ۵۴ پوند به ازای هر ماه شروع می‌شوند (که با آن می‌توانید Oppo Reno 5G را با ۱۰ گیگابایت حجم ماهانه، جدا از ۱۷۰ پوند اولیه که برای آن پرداخت می‌کنید، داشته باشید). گران‌ترین برنامه ۵G آن‌ها نیز ماهیانه ۸۹ پوند است (به ازای پرداخت ۱۰ پوند اولیه) و به ازای آن ۱۲۰ گیگابایت اینترنت ۵G بر روی ال‌جی V50 و یا سامسونگ گلکسی S10 5G خواهید داشت.

قیمت‌‌های ودافون نیز از ۵۰ پوند به ازای هر ماه (برای شیائومی  Mi Mix 3 5G با ۵ گیگابایت حجم، جدا از ۹۹ پوند هزینه اولیه) شروع شده و تا ۷۷ پوند به ازای هر ماه (برای سامسونگ گلکسی S10 5G با ۱۰۰ گیگابایت حجم، جدا از ۴۹ پوند اولیه) بالا می‌روند.

۳. تلفن های هوشمند ۵G خیلی بزرگ هستند

تلفن هوشمند دارای 5G

اگر قیمت زیاد و انتخاب‌های محدود شما را از خرید تلفن هوشمند ۵G منصرف نکرده‌ است، تغییرات طراحی و عملکردی که سازندگان تلفن هوشمند ۵G مجبور شدند در محصول خود لحاظ کنند، قطعا این کار را خواهد کرد. به خصوص اگر طرفدار تلفن های هوشمند بزرگ نباشید.

عمده تلفن ‌های هوشمند ۵G بزرگ و سنگین خواهند بود. دلیل آن این است که در حال حاضر تلفن ‌های هوشمند ۵G به مودم‌های مستقل نیاز دارند و امکان قرار گرفتن مودم بر روی مجموعه تراشه‌‌های اصلی یا چیپ‌ست‌ها وجود ندارد. این مودم نیازمند فضای بیشتری است و اکثر سازندگان تلفن ‌های هوشمند تصمیم گرفته‌اند تلفن هوشمند دارای ۵G خود را بزرگ‌تر تولید کنند تا از این طریق فضای کافی برای مودم را فراهم کنند.

بدون شک شرکت‌‌های سازنده تراشه‌ مثل کوالکام در تلاش برای ارائه چیپ‌ست‌هایی هستند که مودم‌های ۵G بر روی آن‌ها قرار بگیرد، اما در حال حاضر انتخاب دیگری به جز تلفن‌های بزرگی مثل ۷.۲ اینچ برای Mate 20 X 5G و یا S10 5G که ۶.۷ اینچ است، Mi Mix 3 5G با ابعاد ۶.۳۹ اینچی و یا LG V50، گوشی ۶.۴ اینچی ندارید.

مکس پارکر در نقد سامسونگ گلکسی S10 5G نوشته است: «بعد از پیدا کردن یکی از این تلفن‌ها در همایش جهانی تلفن همراه MWC و بررسی آن باید بگویم سنگینی آن‌ها کاملا قابل توجه است. این ابعاد بزرگ در دست گرفتن این تلفن‌‌ها را نیز سخت‌تر کرده است.»

۴. تلفن هوشمند ۵G باتری کوچکی دارد

تلفن‌هایی که زیر بار بزرگ شدن اندازه نرفته‌اند، مجبور به فدا کردن عمر باتری شده‌اند. وان‌پلاس هنگام رونمایی نسخه وان‌پلاس ۷ پرو ۵G اقرار کرد که در زمان ساخت این تلفن با چالش‌های متفاوتی روبه‌رو بوده است.

وان‌پلاس بعد از تست استحکام نسخه اولیه به مشکل خورد و مجبور شد برای فرار از بیش از حد بزرگ‌ شدن محصول نهایی، طراحی جدیدی برای آنتن ۵G و ان‌اف‌سی خود ارائه کند. بخش خنک شدن این تلفن ۵۰% بزرگ‌تر از بخش خنک شدن تلفن‌های غیر ۵G وان‌پلاس ۷ پرو است و این موضوع احتمالا در عمر باتری تاثیرگذار خواهد بود.

وان‌پلاس اخیرا اشاره کرده است که نباید از تلفن هوشمند ۵G انتظار استقامت بالا داشته باشید. هم‌بنیان‌گذار وان پلاس، پیت لاو، پیش از رونمایی از وان‌پلاس ۷ گفته بود: «ساخت یک تلفن کاربردی ۵G بزرگ و زشت کار سختی نیست، ولی این چیزی نیست که ما از ابتدا در نظر داشتیم. خریداران به دنبال عمر بالای باتری‌ هستند. برای پاسخگویی به این نیاز، می‌توانستیم اندازه باتری را بزرگ کنیم و این تلفن را ضخیم‌تر از قبل کنیم اما این موضوع از دیدگاه ما بهترین تصمیم نبود. مشتریان ما انتظار تلفن هوشمند باریک و سبکی را دارند که تمام روز بتواند شارژ را نگه دارد. این یک تلفن ایده‌آل است. اما ۵G چالش‌هایی را به همراه دارد که ساخت آن در اندازه‌های معمول دشوار می‌سازد.»

به طور مشابه هوآوی نیز در Mate 20 X 5G برای جا دادن مودم Balong 5000 5G مجبور شده است اندازه باتری را کاهش دهد.

۵. پوشش‌دهی محدود آنتن ۵G در تلفن هوشمند ۵G

آخرین و احتمالا مهم‌ترین دلیل برای نخریدن تلفن هوشمند ۵G این است که پوشش‌دهی آنتن آن بسیار محدود است. ای‌ای سی‌ام ماه می شبکه ۵G را در شش شهر (بلفاست، بیرمنگام، کاردیف، لندن، منچستر و ادینبرا) فعال کرد، با این حال پوشش‌دهی آن کل این شهرها را شامل نمی‌شود و فقط در محدوده خاصی از این شهرها می‌توانید از ۵G استفاده کنید. این اپراتور اشاره کرده است که برای آنتن‌دهی کامل ۵G باید تا سال ۲۰۲۲ صبر کنیم.

وودافون نیز سوم جولای شبکه ۵G خود را فعال خواهد کرد و این شبکه در ابتدا در بیرمنگام، بریستول، کاردیف، گلاسگو، منچستر، لیورپول و لندن در دسترس خواهد بود. O2 نیز پروژه‌ای مشابه با آن را در دست دارد اما هدف اولیه آن کسب و کارها خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا