اقتصادی

تاثیر قیمت جدید بنزین بر بازار خودرو!

افزایش قیمت بنزین به سه هزار تومان تغییرانی جدی را در وضعیت بازار خودرو در کشور ایجاد کرد.  

 به گزارش روند بازار به نقل از خبرآنلاین، با فروکش موج اولیه افزایش قیمت‌ها در بازار، شرایط بازار خودرو در حال بازگشت به وضعیت پیش‌بینی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت‌ها با اعلام افزایش نرخ بنزین روندی افزایشی را طی کرد به طوری که وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد مهمترین دلیل بالا رفتن قیمت‌ها را فعالیت دلالان و تلاش آنها در راستای ایجاد جو روانی کاذب دانست.  

فعالان این بازار می گویند هر چند افزایش نرخ بنزین رکودی شدید بر بازار خودرو حاکم کرد اما در شرایط کنونی پرتقاضاترین خودروهای داخلی پراید، پژو ۴۰۵ و البته انواع وانت‌ها، خصوصا وانت‌هایی با قیمت‌های پایین‌تر هستند.  

 این وضعیت سبب شده است قیمت این دسته از خودروها چسبندگی بالایی داشته باشد و کمتر کسی احتمال ریزش شدید آن را در روزهای آینده بدهد.  

خودروهای دوگانه سوز بر مدار افزایش 

 در عین حال تقاضا برای خرید خودروهای دو گانه سوز خصوصا پژو ۴۰۵ گازسوز بالا رفته است. این تقاضا برای خرید پژو پارس گازسوز نیز بالاتر از سایر خودروهاست. بر اساس این گزارش قیمت پژو ۴۰۵ گازسوز و پژوپارس گازسوز نیز به ترتیب ۹۰ میلیون و ۵۰۰ و ۱۱۶ میلیون تومان است. افزایش قیمت بنزین حتی سبب شد تقاضا برای گازسوز کردن خودروهای بنزین سوز در کارگاه‌ها نیز افزایش یابد. هزینه رسمی این اقدام بین ۳ تا ۵ میلیون تومان اعلام شده است.  

افزایش قیمت بنزین مولفه مصرف را در بین دارندگان خودرو به مولفه‌ای با اهمیت تبدیل کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار خودرو در سال جاری در موقعیت رکودی قرار گرفت به طوری که برخی فعالان بازار این رکود را در دو دهه اخیر بی سابقه می دانستند. این رکود از پس افزایش قیمت بنزین تشدید شده است. تشدید این رکود از یک سو تحت تاثیر بالا رفتن قیمت‌ها بیش از انتظار و نبود قدرت خرید از یک سو و رشد قیمت بنزین و افزایش هزینه نگهداری خودرو از سوی دیگر است. 

 آخرین خبرها از وضعیت قیمت‌ها

 حالا اما از روز چهارشنبه قیمت‌ها در حال بازگشت به وضعیت عادی هستند و قیمت پراید که به آستانه ۵۵ میلیون تومان رسیده بود، حالا در محدوده ۵۲ میلیون تومان ایستاده است. این قیمت البته نسبت به روز چهارشنبه افزایشی نزدیک به ۴۰۰ هزار تومان را نشان می دهد.  

 در حال حاضر قیمت هر پراید ۱۱۱ سفید رنگ به ۵۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید و قیمت این پراید در رنگ های دیگر نیز ۵۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده است.  

 وانت آریسان که در اواخر شهریور ماه و اوایل مهرماه به قیمت ۵۳ میلیون تومان فروخته می‌شد، حالا در پایان آبان ماه با پذیرش افزایشی ۱۷ میلیون تومانی به ۷۰ میلیون تومان در میانه هفته و ۷۳ میلیون تومان در پایان هفته رسیده است . به این ترتیب این خودرو رشد قیمتی بیست میلیون تومانی را شاهد بوده است.  قیمت سایپا ۱۵۱ نیز که یک ماه قبل ۴۴ میلیون تومان بود، در حال حاضر به آستانه ۵۰ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسیده است .

قیمت سراتو از ۲۸۰ میلیون تومان به ۳۵۵ میلیون تومان رسید. این در حالی است که در روز پنج‌شنبه قیمت این مدل خودرو به ۳۱۰ میلیون تومان رسید. در بسیاری از آگهی‌ها  این خودرو امروز به قیمت ۳۱۲ میلیون تومان فایل شده است. به این ترتیب قیمت سراتو کاهشی بین ۴۳ تا ۴۵ میلیون تومان را در یک هفته شاهد است.  قیمت ۲۰۶ تیپ پنج نیز با عقب نشینی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومانی بین ۱۰۲ تا ۱۰۴ میلیون تومان فایل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا