فرهنگی

تبدیل هر خانه به یک تماشاخانه

حسین فدایی حسین در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار داشت: وضعیت شیوع ویروس کرونا شرایط پیچیده و عجیبی را ایجاد کرده است که نه تئاتر بلکه در تمام عرصه های هنری و حتی سیاسی تجربه نکرده بودیم و نمی دانیم در مواجهه با چنین روزهایی چه کاری را باید انجام دهیم.
وی با اشاره به انتشار بازی های سرگرمی و آموزشی در صفحه اینستاگرام خود تصریح کرد: از سال ها پیش که تئاتر در جامعه امروز ایران رشد پیدا کرد این سوال در ذهن من ایجاد شد که با این خیل مخاطب چه کاری می توانیم انجام دهیم زیرا ظرفیت سالن ها مناسب نیست و با گسترش تئاتر در جامعه پاسخگوی نیازها نخواهد بود و تبدیل دغدغه ای در ذهن من شده است.

به گفته وی، باید راهی پیدا کنیم تا هنرهای نمایشی بتواند میزبان تمام مخاطبان خود باشد و بهترین راه حل تبدیل کردن هر خانه به تماشاخانه است، در این صورت فضای تئاتری ایجاد می شود که با وجود نداشتن صندلی های کنار هم و جداگانه بودن جایگاه های تماشا اما میزبان مخاطبان بسیاری می شود.

فدایی حسین با بیان اینکه به دو شکل می توان خانه ها را به تماشاخانه تبدیل کرد: نخست یک متن و نمونه نمایشنامه های کوتاهی را در دسترس خانواده قرار دهیم تا در خانه تئاتر کار کنند و این نمایشنامه های خواندنی باید قابل استفاده در خانه و مدرسه باشد.

وی افزود: در نوع دوم که در شرایط فعلی شیوع ویروس کرونا قابل بهره برداری است ضبط نمایش های تولیدی و انتشار گسترده آن در اینترنت است تا بچه ها در هر فرصتی بتوانند به تماشای آن بنشینند.

این پژوهشگر هنرهای نمایشی با اشاره به اینکه این کار نیاز به برنامه ریزی وسیعی دارد خاطرنشان کرد: در این حالت خانه ها به تماشاخانه تبدیل می شوند همه می توانند در هر زمانی تئاتر ببینند و اگر این اتفاق بیفتد آنقدر تولید کنیم که دیده شود.
وی اظهار امیدواری کرد که هر چه زودتر شرایط تغییر کند و از این وضعیت که هیچ برنامه ای برای آن وجود نداشته و زندگی مردم به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است عبور کنیم و به شرایط عادی بازگردیم.
هفتم فروردین‌ به عنوان روز ملی هنرهای نمایشی از سال ۹۶ در تقویم شمسی ایران از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ثبت رسید و به این ترتیب تاکنون سه جشن به مناسبت این روز در سراسر کشور همزمان در میانه ایام نوروز برگزار می شود. علی نصیریان نخستین هنرمند پیشکسوتی است که در سال ۹۶ همزمان با نخستین روز برگزاری پیامی نوشت و در سال ۹۷ نیز مرحوم جمشید مشایخی پیام دومین روز برای هنرهای نمایشی را نگاشت، در سال ۹۸ نیز محمد علی کشاورز هنرمند باسابقه این عرصه دست به قلم شد و امسال نیز اکبر زنجانپور عهده دار نگارش پیام شده است تا در این روز ملی از این بزرگان به یادگار بماند.
طی سه سال گذشته برنامه های جشنی از جمله تئاترهای خیابانی و برنامه های مختلف در سراسر کشور برای این روز برگزار شد اما در پیشواز از چهارمین سال برگزاری روز ملی هنرهای نمایشی شیوع گسترده ویروس کرونا شرایط را تغییر داده است و به دلیل ممنوعیت تجمعات، محدودیت هایی برای تردد و خانه نشینی برای حفظ سلامت و جلوگیری از ابتلا به این بیماری جدید، این روز نیز تحت الشعاع شرایط جامعه قرار گرفته است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا