اجتماعی

تعطیلی پنجشنبه ادارات در مجلس به تصویب رسید

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از تصویب طرح تعطیلی روز پنجشنبه کلیه مراکز اداری، آموزشی و قضایی برای حمایت از کیان خانواده‌ها در این کمیسیون خبر داد.
به گزارش روند بازار به نقل از فارس، سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی ، در تشریح جزئیات جلسه عصر امروز این کمیسیون گفت: در این جلسه چند طرح به کمیسیون آموزش به عنوان کمیسیون فرعی ارجاع داده شده بود.

وی افزود: طرح اصلاح برخی قوانین راجع به وکالت یکی از این طرح‌ها بود که مورد تایید اعضای این کمیسیون قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ماده ۷ ماده ۳۱، ۳۴، ۸۱ و ۸۲ طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران که به کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس مربوط می‌شد در این نشست بحث و بررسی شد و مورد تایید قرار گرفت. این درحالی است که در یکی از تبصره‌های ماده ۳۱ که عنوان شده بود اعضای هیات مدیره شرکت ملی گاز ایران اجازه تدریس دارند با تایید اعضای این کمیسیون حذف شد.

میرزاده خاطرنشان کرد: ماده یک طرح مدیریت تعارض منافع که به کمیسیون آموزش مربوط می‌شد، مورد تایید این کمیسیون قرار گرفت و واژه موسسات پژوهشی در کنار واژه دانشگاه پیشنهاد شد تا به این طرح اضافه شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح تعطیلی روز پنجشنبه کلیه مراکز اداری، آموزشی و قضایی در کلیه استان‌ها و شهرستان‌ها همانند تهران هم در کمیسیون آموزش مجلس مورد تایید اعضا قرار گرفت و اعضا معتقد بودند، چون روز پنجشنبه دانش آموزان تعطیل هستند می‌توانست مشکلاتی را به واسطه حضور والدین در ادارات به وجود آید به منظور دفاع از کیان خانواده و حمایت از کارمندانی که فرزندان آن‌ها در منزل باقی می‌ماندند، به منظور جلوگیری از تنهایی آن‌ها این موضوع مورد تایید و تصویب قرار گرفت.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اعضای کمیسیون آموزش مجلس معتقدند که اگر قرار است تعطیلی روز پنجشنبه در تهران باشد و لذا نظام اداری کشور در شهر تهران متمرکز است، بهتر است این تعطیلی این روز به شهرستان‌ها هم تسری پیدا کند. 

دلایل مخالف با طرح دو روزه شدن تعطیلات چیست؟

البته این طرح مخالفانی نیز دارد مخالفان بیشتر از جنبه اقتصادی به این ماجرا نگاه کرده اند و کمتر شدن روز‌های کاری را مانعی در مسیر رشد کشور دانسته اند. در بخشی از گزارش مرکز پژوهش‌ها در نقد این طرح آمده است که: «با توجه به شرایط ویژه کشور چنین رویکرید با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و شعار سال (رونق تولید) در تعارض است.» 

کارشناسان ایراداتی را به این طرح وارد می‌کنند که اولین آن مربوط به استفاده از واژه «تعطیلی» روز‌های پنج‌شنبه در ماده واحده است. با استناد به قانون اساسی تعطیلی پنجشنبه‌ها در هیچ قانونی ذکر نشده است.
دومین ایراد مشخص نبودن دامنه مشمولیت است، چون در این طرح واژگان نامفهومی مثل «مراکز اداری، آموزشی و قضایی» بکار رفته است. سومین ایراد استفاده از عبارت «استان‌ها و شهرستان‌ها» است. درحالیکه تقسیمات کشوری شامل روستا، ده و بخش هم می‌شود.
با وجود اینکه این طرح بار‌ها در ادوار مختلف مجلس مطرح شده، اما هنوز به نتیجه نرسیده است. این درحالیست که فعالان اقتصادی بر لزوم اجرای هرچه سریعتر این طرح تاکید می‌کنند و حتی معتقدند در گام اول بهتر است که دو روزه شدن تعطیلات تصویب شود و سپس تعیین کنند که کدام روز باید تعطیل شود. چرا که ادامه دار شدن این اختلافات تنها تصویب این طرح را به تعویق می‌اندازد. 

آیا ایران بیشترین تعطیلات را در جهان دارد؟

طبق یک شایعه قدیمی باور عمومی بر این است که ایران بیشترین تعطیلات را در جهان دارد در حالی که آمار و ارقام کاملا خلاف این را نشان می‌دهد.
مجموع تعطیلات آخر هفته و تعطیلاتی مناسبتی در اکثر کشورهای جهان بین ۱۱۰ تا ۱۲۹ روز است، اما در ایران مجموع روز‌های تعطیلات در سال ۸۹ روز است که ۲۷ روز آن تعطیل رسمی و ۵۲ روز آن جمعه است. اگر تعطیلات آخر هفته دو روزه شود در کل تعطیلات ایران ۱۲۵ روز خواهد شد که باز هم از تعطیلات بسیاری از کشور‌ها کمتر است.
یکی از دلایلی زیاد به نظر رسیدن تعطیلی‌ها در ایران، پخش نا متوازن آن در طول سال است. تعطیلات ایام نوروز به طور رسمی ۶ روز کاری است، اما عملا بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌ها و … حدود ۲۰ روز تعطیل می‌شوند. 

تصویب طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مراکز اداری، آموزشی و قضایی

مقایسه تعداد روز‌های تعطیل ایران و چند کشور در سال ۹۷ به اعتقاد کارشناسانِ “اقتصاد فراغت” منطق تعطیلی بستر‌سازی برای تجدید قوا و فراغت نیروی کار است. اما بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که چنین اثری در “تعطیلات چند روزه” پس از ۷۲ ساعت از بین خواهد رفت. در اغلب کشور‌های پیشرفته جهان هم بیشتر از ۳ روز پشت سر هم تعطیلات وجود ندارد.
در بیشتر کشور‌های جهان روز‌های کاری از دوشنبه صبح تا ساعت ۵ عصر روز جمعه است و روز شنبه و یکشنبه تعطیل است. کشور‌های دیگر بنا به مذهب و اعتقادات خود این دو روز را جا به جا کرده اند مثلا بسیاری از کشور‌های اسلامی به جز ایران و جیبوتی که تنها یک روز تعطیل دارند، جمعه و شنبه را تعطیل اعلام کرده اند.
نایب رئیس سابق اتاق بازرگانی در همین مورد گفت: دو روز تعطیلی می‌تواند جمعه و شنبه باشد، زیرا در کشور‌های مسلمان هم عموما جمعه و شنبه تعطیلی رسمی آخر هفته تعیین شده است و هیچ‌کدام پنجشنبه تعطیل نیستند، برخی دیگر از کشور‌ها شنبه و یکشنبه تعطیل هستند و ما جهت ارتباط بین‌المللی بیشتر و در روند جهانی شدن باید تعطیلات آخر هفته خود را با آن‌ها تا حد امکان هم راستا کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا