اجتماعیسبک زندگیکسب و کار

ثروتمندترین زن خودساخته دنیا؛ از کار در کارخانه تا ثروت میلیاردی

وو یاجون زمانی در یک کارخانه با حقوق ماهانه ۱۶ دلار کار می کرد. حالا اما او ثروتمندترین زن خود ساخته ی دنیا با ثروتی به میزان ۹/۴ میلیارد دلار به شمار می رود. این میلیونر چینی، سال ها در یک کارخانه کار می کرد و پیش از آنکه شرکت املاک و مستغلات لانگفور را تأسیس کند، به عنوان خبرنگار مشغول به کار بود. شرکت املاک و مستغلات لانگفور، یک کمپانی توسعه ی املاک و مستغلات است که در در سال ۲۰۱۷، ۱۰/۷ میلیارد دلار کسب درآمد کرد. در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸، وو یاجون از ریاست این کمپانی کناره گیری و سهام خود را به دخترش واگذار کرد. در ادامه نگاهی اجمالی به زندگی این زن موفق خواهیم داشت و می خواهیم ببینیم وو یاجون چطور از یک تکنسین کارخانه به ثروتمندترین زن خودساخته دنیا تبدیل شد.

ثروتمندترین زن خودساخته دنیا

وو یاجون ۹/۴ میلیارد دلار ثروت دارد و ثروتمندترین زن خودساخته ی دنیا شناخته شده است.

یاجون یکی از پایه گذاران کمپانی لانگفور است، یک شرکت توسعه ی املاک و مستغلات که حالا گروه هلدینگ لانگفور نام دارد. یاجون به مدت ۶ سال مدیر عامل این کمپانی و از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۸، رئیس هیئت مدیره ی آن بود.

شرکت املاک و مستغلات لانگفور در شهر هنگ کنگ واقع شده اما در ۴۷ شهر دیگر چین هم فعالیت دارد. این کمپانی در سال ۲۰۱۷، ۱۰/۷ میلیارد دلار درآمد داشت.

در ماه نوامبر سال جاری میلادی، وو یاجون از مقام ریاست کناره گیری کرد و ۴۴ درصد از سهام خود در کمپانی لانگفور را به دخترش، کای شینیی واگذار کرد. شرکت لانگفور در بیانه ای اعلام کرد «هدف از این تصمیم حفظ ثروت خانوادگی و برنامه ریزی برای جانشین پروری» بوده است. از سن دقیق دختر یاجون اطلاعاتی در دست نیست اما طبق گمانه زنی ها، کای شینیی در اوایل دهه ی بیست زندگی خود به سر می برد.

گرچه رسانه ها ثروت میلیاردی ای که از آن صحبت شد را هنوز به وو یاجون، و نه دخترش، نسبت می دهند تا جایگاه او به عنوان پایه ی گذار این کسب و کار را یادآور شوند، اما مشخص نیست ثروت خالص یاجون بدون سهامش در شرکت املاک و مستغلات لانگفور چقدر است.

ثروت وو یاجون ۳ میلیارد دلار بیشتر از ثروتمندترین زن خودساخته ی آمریکا، یعنی دایان هندریکس است که حدود ۶/۳ میلیارد دلار ثروت دارد. هندریکس، رئیس، تنها مالک و یکی از پایه گذاران شرکت ABC Supply است. این شرکت، بزرگ ترین توزیع کننده ی عمده ی مواد و مصالح بام سازی در آمریکا به شمار می رود.

ثروتمندترین زن دنیا، فرانسوا بتنکورت میرز، وارث شرکت آرایشی و بهداشتی لورئال است که حدود ۴۹/۳ میلیارد دلار ثروت دارد.

وو یاجون از خانواده ی ثروتمندی نبوده. او در سال ۱۹۶۴ در شهر چونگ کینگِ چین به دنیا آمد. این شهر حالا حدود ۳۰ میلیون نفر جمعیت دارد.

وو یاجون ۱۶ ساله بود که تحصیل در دانشگاه پلی تکنیک شمال غرب در شهر شیانِ چین را آغاز کرد و با مدرک مهندسی در مقطع کارشناسی از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. بعد از آن، یاجون به استخدام یک کارخانه ی دولتی در شهر زادگاهش در آمد و به مدت ۴ سال در این کارخانه، با حقوق ماهیانه ۱۶ دلار کار کرد.

در سال ۱۹۸۸، زمانی که یاجون ۲۴ سال داشت، به مدت ۵ سال به عنوان خبرنگار حوزه ی املاک و مستغلات در خبرگذاری شیرونگ چین مشغول به کار شد. از دوره ای که یاجون به کار خبرنگاری مشغول بود به عنوان «دوران طلایی سوددهی» برای روزنامه های چینی یاد می شود.

وو یاجون هنگام خرید اولین آپارتمانش با مشکلات زیادی، از مجهز نبودن خانه ها به گاز تا مشکلات مربوط به نور و آسانسور آن ها، مواجه شده بود. به دنبال این مسأله، در سال ۱۹۳۳، ایده ی شروع کسب و کاری در ذهن وو یاجون شکل گرفت که بعدها تبدیل به شرکت بزرگ املاک و مستغلات لانگفور شد. یاجون این کسب و کار را با همراهی همسرش، کای کوی، شروع کرد.

در سال ۱۹۹۷، کمپانی لانگفور اولین پروژه ی مسکونی خود را در شهر زادگاه یاجون، یعنی چونگ کینگ، به مبلغ ۱۵۷ دلار برای هر متر مربع به فروش رساند که این میزان ۲ برابر بیشتر از متوسط درآمد خانواده های چینی در آن زمان بود.

لانگفور یکی از اولین سازندگان مراکز خرید در کشور چین بود. طبق تخمین های شرکت لانگفور، تا سال ۲۰۱۷، ۳۰۰ میلیون نفر از مراکز خرید ساخت این کمپانی دیدن کردند.

وو یاجون از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱، به عنوان مدیر عامل در شرکت لانگفور مشغول به کار بود و بعد از آن، در سمت ریاست شرکت به فعالیت خود در این کمپانی ادامه داد. در سال ۲۰۱۲، او به عنوان ثروتمندترین زن چین شناخته شد، تا آنکه از همسرش طلاق گرفت و به همین دلیل، حدود ۳ میلیارد از ثروتش را در جریان انتقال حدود ۴۰ درصد از سهام خود در لانگفور به همسر سابقش، کای کوی از دست داد.

اما ثروت وو یاجون باز هم بیشتر شد. در سال ۲۰۱۷، او با دارا بودن ثروتی به ارزش خالص ۴/۶ میلیارد دلار، در جایگاه هفتم فهرست زنان میلیونر خودساخته ی دنیا قرار گرفت. حالا اما او در صدر این فهرست قرار دارد.

وو یاجون بسیار محتاط است. از آنجایی که اطلاعات زیادی درباره ی این زن میلیاردر در دست نیست، در سال ۲۰۰۳، نام او را با دیکته ی اشتباه در فهرستی از ثروتمندترین های چین درج کرده بودند و به اشتباه تصور شده بود که او یک مرد است. وو یاجون در جواب به این سؤال که چرا از حضور در ملأ عام خودداری می کند، بیان کرد: «خب چیزی برای گفتن ندارم. من فقط یک آدمی ام که روی کار خودش تمرکز کرده.»

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا