گردشگری

«جهنم» جایی نزدیک طبس است

جهنم همیشه یادآور آتش و عذاب و عقوبت است و کمتر کسی را در جهان می‌توان یافت که دوست داشته باشد حتی یک ثانیه در جایی شبیه به جهنم باشد. اما ما پیشنهاد می‌کنیم یک بار جهنم را امتحان کنید!

در نزدیکی عشق‌آباد از روستاهای اطراف شهرستان طبس واقع در خراسان جنوبی، غاری مخوف و افسانه‌ای قرار دارد که کمتر کسی به آن نزدیک می‌شود و این غار به «جهنم» معروف است.

غاری که در پی اکتشاف بخش‌های مختلف آن مشخص شد بقایایی از اسکلت استخوان‌های شکسته‌ در خود جا داده است. این استخوان‌های خرد شده به کل، بز، یک نوع پستاندار که همانند سگ است، کفتار و مار تعلق داشتند که روی آنها را یک لایه کلسیت (Calcite) پوشانده بود.

غار جهنم را اولین بار فردی به نام نجفی، حدود ۵۰ سال پیش، در حاشیه جاده عشق آباد-بردسکن کشف کرد. در آن زمان محلی‌ها از نزدیک شدن به غار پرهیز می‌کردند.

افسانه‌ها و شایعات عدیده‌ای در بین مردم مطرح بود، از جمله می‌گفتند یکی از اهالی برای امتحان گوسفندی را با طناب به داخل غار فرستاده‌اند و پس از مدتی آن را بالا کشیده‌اند و فقط اسکلت آن باقی بوده است.

غار جهنم

«غار جهنم» جایی است که از گرما نمی‌توانید زمان زیادی را در آن سپری کنید و دلیل نامگذاری آن نیز فقط مساله گرماست و چیز وحشتناکی در غار وجود ندارد. برعکس، این غار ۵۰ میلیون ساله، سنگ‌ها و قندیل‌های بسیار بزرگ و زیبایی دارد که حداقل چند صد سال عمر دارند.

در غار جهنم به جای آتش، آب جاری است که در کنار قندیل‌ها، چشم‌انداز فوق‌العاده جذابی را رقم زده است.

ورود به غار جهنم آسان نیست و باید حتما تجهیزات کوهنوردی و غارنوردی و حداقل ۳۰ متر طناب همراه خود داشته باشید. این غار ۵۰ متر عمق و ۳۵۰ متر طول دارد.

جالب است که جنس برخی از قندیل‌های غار جهنم از جنس سنگ مرمر است و این مساله بر زیبایی فضای داخلی غار افزوده.

غار جهنم

غار جهنم را از جمله غارهای آهکی کاملا زنده و فعال در ایران می‌دانند که دارای چهار دهانه است.

غار جهنم

از دیگر پدیده‌های جذاب غار جهنم می‌توان به گل‌کلمی‌های سفید، سوزنی‌های بلوری، فلاوستون‌ها، اسفنجی‌ها و دراپری‌های کوچک اشاره کرد که همگی گنجینه‌های زمین شناسی به شمار می‌روند.

غار جهنم

این غار در مرکز دیگر جاذبه‌های گردشگری غار میان دره، غار سنگ کول، غار خر خدا، کال لادر، کویر مرکزی ایران به فاصله‌ ۵ کیلومتری غار و غار کمر سفید و غار معدن قلعه به فاصله‌ ۳۰ کیلومتری، کوه‌های کوه سفید زیستگاه کل و قوچ و میش و پلنگ می‌تواند مجموعه‌ای توریستی، اکو توریستی و ژئوتوریستی پدید آورده و سبب ایجاد تحولی بزرگ در منطقه شود.

غار جهنم

در حال حاضر غار جهنم در انجمن غار ایران ثبت شده است و به عنوان یک اثر طبیعی ارزشمند از آن یاد می‌شود. البته این غار در عین حال که به عنوان یک جاذبه طبیعی برای ایرانگردی بشمار می‌رود، اما چند سال پیش مجوزی برای حفاری و بهره‌برداری منگنز و مرمر در نزدیکی این غار صادر شد و عده‌ای سودجو دهانه غار را به طور کامل تخریب کردند.

غار جهنم

راه دسترسی به غار جهنم

برای رفتن به غار جهنم در شمال کوه سفیدِ روستای تپه طاق باید از توابع بخش دستگردان شهرستان طبس استان خراسان جنوبی، در فاصله ۱۵ کیلومتری جاده‌ی آسفالت عشق‌آباد بردسکن بگذرید. سپس، برای رسیدن به دهانه غار از روستای تپه طاق باید ۴۰ کیلومتر جاده‌ای خاکی را طی کنید.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا