اقتصادیفرهنگی

حال فرش ایرانی عالی است

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: با راه اندازی فروش اینترنتی فرش، رونمایی از برند جدید فرش ایرانی و جایگزینی بازار چین به جای آمریکا، حال فرش ایرانی در وضعیت عالی قرار گرفته است.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، فرشته دست پاک در حاشیه افتتاح دوازدهمین نمایشگاه فرش دستباف استان قزوین در خصوص وضعیت نمایشگاه امسال اظهار داشت: نمایشگاه فرش قزوین امسال نسبت به سال گذشته خیلی پر رونق تر بود و استقبال هم بهتر است که جای خوشحالی دارد و فضای خوبی آماده شده تا تولیدکنندگان فرش از استان‌های مختلف شرکت کنند.

وی افزود: ما همه ماهه سه نمایشگاه فرش دست باف برگزار می‌کنیم و در شرایط سخت اقتصادی که مردم در فشار زندگی هستند شاید انتظار نداشتیم خرید و فرش رونق داشته باشد اما با همه سختی‌ها شاهدیم که هم خریداران و مصرف کنندگان از نمایشگاه فرش استقبال می‌کنند.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در خصوص حمایت از این هنر صنعت یادآور شد: فرش تنها کالایی است که با همکاری وزیر صنعت پیمان سپاری آن به یک سال افزایش یافته تا مشکلات صادرات به حداقل برسد.

وی بیان کرد: با تحریم آمریکا مشکلاتی در حوزه صادرات فرش ایجاد شد و در حالی که ۸۰ درصد فرش دستباف تولیدی به خارج صادر می‌شود و ۲۰ درصد مصرف داخلی دارد با چالش‌های جدی روبرو شدیم اما توانستیم سایر بازارها را فعال کنیم.

دست پاک یادآور شد: خوشبختانه امروز فضایی فراهم شده تا برای رونق فضای داخلی و فروش بیشتر دنبال راهکار دیگری باشیم که در این راستا با بانک‌ها و اتحادیه فروشندگان فرش توافق کردیم تا فروش اقساطی فرش انجام شود و اتحادیه‌های تعاونی هم اعلام آمادگی کردند و بخشی از نیازها تأمین شد.

وی گفت: امروز با اقداماتی که انجام شده مشکلات صادرات فرش به حداقل رسیده و در بخش واردات هم در زمینه تأمین مواد اولیه تمام مشکلات را شناسایی کردیم و با نظر وارد کنندگان همه موارد احصا و سعی شده مشکلات به صفر برسد.

دست پاک اظهار داشت: در بخش تولیدات داخلی، مواد اولیه مثل پشم و ابریشم را تأمین کردیم و در کارگروه رونق تولید و صادرات فضا مهیا شد تا بتوانیم تأمین مواد اولیه مرغوب و ارگانیک را به حداکثر برسانیم.

فروش اینترنتی فرش / حمایت بیمه‌ای با کمک صندوق توسعه

رئیس مرکز ملی فرش ایران اظهار داشت: با همکاری صندوق ضمانت صادرات، تفاهم نامه‌ای امضا خواهد شد تا حمایت بیمه‌ای صورت گیرد و با سازمان توسعه تجارت الکترونیک هم تفاهم نامه داریم تا فروش اینترنتی فرش دست باف را راه اندازی کنیم که این روش در عصر کنونی مشتری زیادی دارد و می‌تواند به رونق صادرات هم کمک کند و در فروش خارجی مؤثر است.

دست پاک اضافه کرد: فضا را آماده کرده ایم و استارت آپ ها فعال شده اند و مورد حمایت هستند تا در این بخش نیز به موفقیت برسیم.

رونمایی از برند فرش ایرانی در بهمن ماه

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: یک کار ارزشمند دیگر این بود که پس از جلسه‌ای که با سازمان مالکیت فکری «وایپو» داشتیم مقرر شد تا یک برند جهانی که برای فرش دستباف ایرانی طراحی شده در بهمن ماه رونمایی شود.

وی گفت: این «برند» در اکسپوی ایران در بهمن ماه رونمایی می‌شود و چون این برند با محور بازار فرش دستباف تهیه می‌شود و طراحی آن را «وایپو» انجام داده زمینه‌ای مهیا خواهد شد تا فرش دست باف از هر گونه آسیبی مصون بماند.

میز چین جای بازار آمریکا را می‌گیرد

دست پاک در خصوص تحریم فرش ایرانی در آمریکا و از دست رفتن یک بازار خوب هم اظهار داشت: ما به جای بازار آمریکا که به دلیل تحریم‌ها از آن منع شده ایم، میز چین را با همکاری مشترک اتاق ایران و چین راه اندازی کرده ایم که در مذاکرات دو هفته گذشته سفیر چین در ایران گفت من خودم را سفیر فرش ایران در چین می دانم و برای حضور فرش ایرانی در چین تلاش خواهم کرد.

وی افزود: تلاش می‌کنیم صادرات فرش دست باف ایرانی به چین تسهیل شود و کشور روسیه هم اعلام آمادگی کرده در این زمینه همکاری بیشتری داشته باشد.

رئیس مرکز ملی فرش ایران در خصوص کاهش صادرات هم گفت: باید اذعان داشت صادرات فرش ایرانی فقط از طریق گمرک و مبادی رسمی نیست، چون معمولاً کسانی که در صادرات فرش هستند از طریق شرکای تجاری خود که اغلب فعالان سنتی هستند اقدام می‌کنند لذا آمارهای صادرات دقیق نیست.

دست پاک اضافه کرد: در شرایط غیر تحریم صادرکنندگان ایرانی بلد هستند چگونه کالای خود را صادر کنند لذا صادرات فرش ما با تحریم نه تنها کم نشده بلکه خوشبختانه وضعیت بهتر است.

وی اظهار داشت: البته از مبادی گمرکی میزان صادرات کم شده ولی از مبادی دیگر در حال انجام است که وضعیت را قابل قبول کرده ولی از مبادی غیر رسمی صادرات ما عالی است و فرش صادر می‌شود.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش در ردیف سه کالای استراتژیک کشور است و امیدواریم از این کالا بتوانیم در صادرات بخوبی استفاده کنیم.

دست پاک در مورد میزان تولیدات داخلی هم اظهار داشت: سالانه ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمربع فرش در کشور بافته می‌شود و در آخرین سرشماری تعداد بافندگان فرش نیز دو میلیون نفر ثبت شده است.

وی در مورد بیمه بافندگان هم گفت: تا سال ۹۲ تعداد بافندگان بیمه شده ۶۰۰ هزار نفر بود که به دلیل تأمین نشدن اعتبار لازم این تعداد هر سال کمتر شد و قرار بود در سال جاری هم ۲۰۰ هزار نفر بیمه شوند که به دلیل شرایط اقتصادی اعتبار آن تخصیص نیافته است.

دست پاک در خصوص احیای فرش اعتماد قزوین هم یادآور شد: فرش اعتماد قزوین یک برند است و می‌تواند احیا شود و از رئیس سازمان صنعت استان قزوین خواسته ایم نیازهای خود را شناسایی کرده و هر کمکی که ما می‌توانیم برای احیای این فرش داشته باشیم را به ما اعلام کنند و در مرکز ملی فرش حمایت لازم را انجام می‌دهیم تا فرش اعتماد قزوین احیا شود.

دست پاک در پاسخ به این سوال که آخرین باری که فرش ایرانی خریداری کردید چه زمانی بود گفت: در ۱۵ فروردین امسال فرش دست باف خریده ام.

وی در ادامه گفت: حال فرش دستباف ایرانی عالی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا