اجتماعی

حضور۵۰۹ هزار و ۱۷۹ تهرانی در انتخابات شورایاری

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: ۵۰۹ هزار و ۱۷۹ شهروند تهرانی در پنجمین دوره انتخابات شورایاری هاشرکت کردند.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران در نشست خبری ستاد انتخابات پنجمین دوره انجمن‌های شورایاری محلات شهر تهران با اشاره به اینکه آمارهای اولیه حاکی از شرکت ۵۰۹ هزار و ۱۷۹ نفر در انتخابات شورایاری‌ها است اظهار کرد: به نظر می‌رسد آمار در سامانه در حال به‌روزرسانی باشد اما در نهایت می‌توان گفت میزان مشارکت قابل قبول بوده و مشارکت تا حد زیادی انتظارات را برآورده کرده است.

وی ضمن قدردانی از شهرداری تهران و هیأت اجرایی انتخابات و همچنین بخش اجرایی گفت: همچنین از رسانه‌ها که در این مدت همپای مدیریت شهری بوده‌اند و اطلاع‌رسانی کرده‌اند تشکر می‌کنم.

اعطا با بیان اینکه مخاطبان اصلی این انتخابات شهروندان تهرانی بودند عنوان کرد: ایده توسعه مشارکت شهری بر پایه محله‌محوری در شورای پنجم ادامه راه شورای چهارم بود و شهروندان به تداوم این مسیر کمک کردند.

سخنگوی شورای شهر تهران به عنوان بخش نظارتی و قانون‌گذار انتخابات شورایاری‌ها از هیأت دولت به دلیل پیگیری‌های ویژه معاونت حقوقی ریاست جمهوری و وزارت کشور برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها تشکر کرد و گفت: اگر این پیگیری‌ها نبود شاید با توجه به موانع و تنگناها این انتخابات به این صورت میسر نمی‌شد و به همین دلیل از دولت تشکر می‌کنیم.

اعطا افزود: نامه سازمان بازرسی خطاب به سران قوا نوشته شده بود. بعد از آن دولت ورود کرد، جلساتی تشکیل شد، مجموعه‌ای از استدلال‌های حقوقی تنظیم شدند و به این نتیجه رسیدند که انتخابات می‌تواند برگزار شود. این ابهام در دوره‌های پیش هم مطرح بوده است که نیاز به قانون دارد. اگر بخواهیم انتخابات را با وضعیت بهتری انجام دهیم، نیاز به قانون مصوب مجلس داریم. این کار از طریق شورای‌عالی استان‌ها دنبال می‌شود. امیدواریم در همین دوره در این مورد به نتیجه برسیم.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به تشکیل شورای راهبردی انتخابات شورایاری‌ها طبق مصوبه شورای شهر اضافه کرد: این شورا تشکیل شد و مجموعه دستگاه‌ها در جلسات مختلف شرکت کردند و به دنبال آن مردم نیز با مشارکت اجتماعی بالا در انتخابات شرکت کردند و تلاش ما این بود که تا به فاصله اندکی از رأی‌گیری نتایج را اعلام کنیم.

اعطا با اشاره به دو بار تمدید مدت زمان رأی‌گیری از ساعت ۱۶ به بعد عنوان کرد: طبق آئین‌نامه هیأت اجرایی نتایج انتخابات به هیأت مرکزی نظارت ارائه و هیأت مرکزی پس از ۲۴ ساعت آن را اعلام خواهد کرد و نتایجی که نیاز به بررسی دارد در هیأت نظارت مورد بررسی قرار می‌گیرد. این آمادگی است که در اسرع وقت نتایج را دریافت و اعلام کنیم و اگر در محل‌هایی اشکالاتی وجود داشته باشد و گزارش شود بررسی این مشکلات تا ۲۴ ساعت زمان می‌برد و البته برای بررسی موارد خاص آمادگی کافی هم وجود دارد.

وی با اشاره به سه منطقه‌ای که به لحاظ تعداد بیشترین مشارکت را داشتند افزود: ۳ منطقه ۴، ۱۵ و ۵ به لحاظ تعداد و نه وضعیت تعداد رأی‌دهندگان به جمعیت منطقه بیشترین مشارکت را داشتند.

سخنگوی شورای شهر تهران با اشاره به محله‌هایی که بیشترین رأی در آنجا کسب شده است عنوان کرد: محله‌های گلشن در منطقه ۴، نعمت‌آباد در منطقه ۱۹، شکوفه در منطقه ۱۹، تهرانپارس غربی در منطقه ۴ و عبدل‌آباد در منطقه ۱۹ بیشترین تعداد رأی‌دهندگان را به خود اختصاص دادند.

اعطا اضافه کرد: تخلفی به هیئت مرکزی نظارت گزارش نشده است. مواردی که مطرح شدند ممکن است مربوط به رای‌دهی اتوبوسی باشد که عملاً تخلفی محسوب نمی‌شود، هرچند با روح شورایاری منطبق نیست.

سردار کریم بیات فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران نیز در حاشیه این نشست گفت: با پایان یافتن مهلت رأی گیری در پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها، هیچ مورد امنیتی و غیرامنیتی در انتخابات گزارش نشد.

وی با بیان این مطلب گفت: همکاران من از ساعت ۵ صبح به عنوان محافظین و مراقبین صندوق‌های رأی و امنیت شعب اخذ رأی فعال بوده اند.

وی افزود: مسئولیت حفاظت از تمام صندوق‌ها بر عهده نیروی انتظامی بوده و با همکاری شهروندان شاهد برگزاری انتخاباتی باشکوه بودیم.

فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران اضافه کرد: با پایان یافتن زمان رأی گیری انتخابات شورایاری‌ها، باید بگویم هیچ مورد امنیتی و غیرامنیتی رخ نداده و انتخابات بدون حاشیه به پایان رسید.

وی اضافه کرد: البته شاهد دو تا سه مورد تخلف از سوی برخی کاندیداها یا طرفداران آنها بودیم که سازش در محل برقرار شد و دستگیری نداشتیم.

شاکیان به هیأت نظارت مرکزی مراجعه کنند

محمدرضا جوادی یگانه هم در این نشست خبری گفت: این دوره از انتخابات خیلی سریع اجرا شد و پس از ابلاغ آئین‌نامه اجرایی انتخابات شورایاری‌ها در تاریخ ۲۵ خرداد ۹۸ و دریک بازه زمانی یک ماه و ۱۰ روزه فرایند برگزاری انتخابات انجام شد.

وی افزود: هیئت دولت، وزارت کشور و نیروی انتظامی، در این دوره از انتخابات با ما همکاری کردند که در واقع نیروی انتظامی امنیت شعب را برعهده داشت. همچنین ثبت‌احوال نیز به صورت آنلاین همکاری مطلوبی را داشت. علاوه بر آن آموزش و پرورش هم شعب را در اختیار ما قرار داد و هم به عنوان نمایندگان فرمانداری در این انتخابات حضور داشت.

رئیس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها ادامه داد: استاندار تهران، فرمانداران تهران، ری، شمیرانات و همچنین سپاه تهران بزرگ در این دوره از انتخابات با ما همکاری داشتند علاوه بر آن بخشی از اعضا و نمایندگان مردم در مجلس و همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت و همچنین مدیر کل انفورماتیک وزارت کشور ما را در برگزاری انتخابات یاری رساندند.

جوادی یگانه افزود: همچنین در شهرداری تهران بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، هیئت راهبردی انتخابات با اعضای بیرون شهرداری تشکیل شد علاوه بر آن هفت نیز از اعضای هیئت مرکزی نظارت و همچنین هفت نفر از اعضای هیئت مرکزی اجرایی انتخابات مشخص شدند.

وی اضافه کرد: پس از این فرآیند هیئت اجرایی مناطق شکل گرفت که در واقع شهرداران مناطق رؤسای این هیئت‌های اجرایی بودند.

رئیس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها ادامه داد: حفاظت برگزاری انتخابات نیز به فرمانده یگان حفاظت شهرداری تهران سپرده شد ضمن اینکه کمیته حراست که مسئول آن حراست شهرداری بود نیز در این انتخابات مشارکت کرد.

جوادی یگانه در ارتباط با سایر کمیته‌های تشکیل شده در فرآیند برگزاری این دوره از انتخابات گفت: کمیته برنامه و بودجه، کمیته آموزش، کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی، کمیته مناطق از دیگر کمیته‌هایی بودند که در برگزاری انتخابات حضور فعالی را داشتند.

وی افزود: بسیج شهرداری نیز در برگزاری انتخابات با ما همراهی و همکاری کرد.

رئیس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها گفت: اگر چه شهرداری نهاد متولی انتخابات نیست اما این انتخابات آزمون خوبی برای این نهاد محسوب شد چرا که تمام فرآیند انتخابات اعم از ثبت نام، رأی‌گیری و اعلام نتایج توسط شهرداری تهران انجام شد.

جوادی یگانه ادامه داد: هزار و ۶۳۱ شعبه اخذ رأی در این انتخابات پیش‌بینی شده بود و شهروندان با حضور در شعب اخذ رأی اقدام به انداختن رأی خود در صندوق‌های پیش‌بینی شده کردند.

وی افزود: آمار اولیه نتایج به هیئت مرکزی نظارت ارجاع داده خواهد شد و پس از صورتجلسه الکترونیکی آمار نهایی نتایج انتخابات توسط هیئت مرکزی انتخابات اعلام خواهد شد.

رئیس ستاد اجرایی انتخابات شورایاری‌ها تصریح کرد: همچنین کسانی که در ارتباط با این انتخابات شکایت دارند می‌توانند به هیئت نظارت مرکزی مراجعه و با ارائه مستندات خود موارد مورد نظر را پیگیری کنند.

جوادی یگانه گفت: ۹ نفر از افراد در هر منطقه به صورت مستقیم و ۴ نفر به عنوان علی‌البدل انتخاب خواهند شد.

وی ادامه داد: بر اساس میزان مشارکت نسبت به جمعیت، منطقه ۱۹ با ۱۴ درصد، ۱۸ با ۸ درصد و ۱۲ با ۱۰ درصد به عنوان مناطقی که بیشترین میزان مشارکت را نسبت به جمعیت داشته‌اند مشخص شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا