اجتماعیگردشگری

دریاچه ارومیه و وضعیت نرمال نزدیک شده

باران‌های اخیر تاثیر مثبتی در بهبود وضعیت دریاچه ارومیه گذاشته، به‌گونه‌ای که بعد از مدت‌ها می‌توان گفت این دریاچه به وضعیت نرمال نزدیک شده است.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، بر اساس آخرین آمار منتشره از وضعیت دریاچه ارومیه، در حال حاضر حجم آب موجود در دریاچه ارومیه ۳.۱۳ میلیارد مترمکعب است و این در شرایطی است که در سال گذشته در همین زمان، حجم آب موجود در این دریاچه تنها ۱.۹۹ میلیارد مترمکعب بوده است.

در حال حاضر، تراز سطح آب دریاچه ارومیه بیش از ۱۲۷۱ متر است و وسعت این دریاچه نیز بیش از ۲۷۴۱ کیلومتر مربع ثبت شده، علاوه بر این باید گفت که میزان حجم آب موجود در دریاچه نسبت به مشابه سال قبل ۱.۱۴ درصد مثبت و نسبت به میانگین درازمدت ۱۲.۹۵ درصد منفی بوده است.

همچنین تراز اکولوژیک این دریاچه به بیش از ۱۲۷۴ متر رسیده است.

کیومرث دانشجو – مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی – نیز در این باره گفت: تراز سطح آب دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل ۳۶ سانتی متر و نسبت به اول مهر ماه ۹۷ از افزایش ۸۱ سانتی متری برخوردار است.

به گفته وی، برای احیای دریاچه ارومیه تاکنون از سد بوکان ۵۵۰ میلیون مترمکعب، از سد مهاباد ۱۰۷ میلیون مترمکعب، از سد حسنلو ۴۰ میلیون مترمکعب، از سد شهرچای ۲۴ میلیون متر مکعب، از سد دریک ۵ میلیون متر مکعب آب رها سازی شده است و در حال حاضر دریاچه ارومیه به شرایط مناسب ۵ سال قبل رسیده و زنده شده است.

منبع: مجله خبری ایکسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا