اجتماعیاولکسب و کار

دومین خلبان زن ایرانی که کاپیتان شد

روز یکشنبه مراسم کاپیتانی نشاط جهانداری برگزار شد و این خلبان ۲۹ ساله چهارمین خط سردوشی که نشان «کاپیتانی» است را از استاد خلبان حسن شکرآبی دریافت کرد و اولین پرواز مستقل خود را انجام داد.

خانم جهاندارى موفق شد پس از شهرزاد شمس، دومین زن ایرانى باشد که کاپیتان یک هواپیماى مسافربرى مى‌شود.

نشاط جهانداری حدود پنج سال به عنوان خلبان دوم پرواز می‌کرد.

کار او با شرکت هواپیمایی زاگرس در سال ۸۹ در حیطه ایمنی پرواز و باز خوانی داده های اطلاعاتی پرواز Flight Data Monitoring شروع شد.این دستگاهی ست،که همه اطلاعات پروازی را ظرف ۷۲ ساعت می آورد و کامپیوتر بازخوانی می کند.حدود ۳ سال و نیم بعد که شرکت نیازمند نیروی خلبان بود ،آزمون داد وبا رتبه ممتاز قبول شد.

آموزش های اولیه ش را در ایران و در سن ۱۷ سالگی دید.اما از آنجا که برای شروع پرواز حداقل سن ۱۸ سالگی ست،بایستی صبر می کرد تا به این سن برسد. در این سن شروع به تحصیل در رشته خلبانی کرد و همزمان در دانشگاه هم تا مقطع لیسانس در رشته مهندسی فن آوری هوانوردی خلبانی Aviation Flight Engineer Technology مشغول به تحصیل شد. بخاطر علاقه شدید به این رشته بعد از اخذ مدرک گواهینامه خلبانی کل مدارک پروازی مرتبط با هواپیمای مسافربری را هم مثل “گواهینامه خلبانی بازرگانی” commercial pilot license و “پرواز بدون دید در شب” Instrument rating را دریافت کرد.

کار در قسمت های flight dispatcher دیسپچ پروازی که کار هماهنگی خلبانان قبل از پرواز و همه ی اطلاعاتی را که هر خلبان برای انجام پرواز نیاز دارد ،از دیگر همکاری های او بود.. یکی از شرط های لازم تحصیل در این رشته تسلط به زبان انگلیسی است و چون تسلط کافی داشت،ابتدا تمایل داشت که معلم زبان هوانوردی شود،که نهایتاً به همین خواسته قلبی خود یعنی خلبانی رجوع کرد.

هرچند منع قانونی برای خانم ها دردنیای هوانوردی وجود نداشت، ولی ورود به این حرفه به ویژه برای یک خانم چندان ساده هم نبود. از او می شود بعنوان سد شکن در صنعت هوانوردی بانوان یاد کرد، که با شهامت و جسارت خود این انتخاب و راه را برای دگر همجنسان خود هموار کرد و برای صندلی اش جنگید. از موانعی که در مسیرش بود، اینگونه می گوید:

همین که وارد دانشکده خلبانی شدم، خیلی ها متعجب شدند و می گفتند که این حرفه پسرونه ست و به درد تو نمی خورد. این رفتار عجیب آنها برای من به ظاهر مانع ایجاد میکرد، اما من به عشقم ایمان داشتم و کار خودم را می کردم. معتقدم هر کسی در هر رشته ای هرچقدر تلاش کند ، مایه بگذارد و زحمت بکشد قطعاً نتیجه اش را می بیند. در دنیای امروزه همانطور که سرآشپزهای حرفه ای مرد داریم، مهندسین مکانیک موفق زن هم داریم. موفقیت به جنسیت هیچ ارتباطی ندارد. البته طبیعی ست که با دیدن و شنیدن یک خلبان زن تا حدودی شگفت انگیز و متعجب می شوند.

نشاط جهانداری ؛ دومین خلبان زن ایرانی که کاپیتان شد

نشاط جهانداری

هر خلبانی بعد از دریافت گواهینامه هواپیماهای شخصی روی سردوشی لباس «یک خط» و پس از دریافت گواهینامه هواپیماهای تجاری، اعم از مسافربری و باربری، سردوشی لباسش «دو خط» دریافت می‌کند. «سه خط» به معنای دریافت گواهینامه عملکرد ابزار و رسیدن به «کمک خلبانی» است.

وقتی یک کمک خلبان به کار در شرکت‌های هواپیمایی مشغول می‌شود به مرحله تخصصی دوره دوره پرواز با یک هواپیمای خاص می‌رسد و پس از گذراندن این دوره اجازه دارد به عنوان «کاپیتان» هدایت آن هواپیما را در پرواز به طور کامل بر عهده گیرد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا