دانش و فناوری

راه اندازی سیستم هشداردهنده آتش سوزی با ماهواره‌های سنجشی

معاون سازمان فضایی ایران گفت: سیستم هشداردهنده آتش سوزی از طریق ماهواره های سنجشی در مرکز داده های فضایی ماهدشت، عملیاتی می شود.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار، محمد همایون صدر معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اقدامات انجام شده برای استفاده از ماهواره های سنجشی در کشور و کاربردهایی که اطلاعات دریافتی از این ماهواره می تواند به همراه داشته باشد، گفت: مردم بدون آنکه متوجه باشند به صورت روزانه در حال استفاده از امکانات ماهواره های سنجشی هستند. برای مثال اخباری که هر روز از سوی سازمان هواشناسی درخصوص پیش بینی وضعیت آب و هوا منتشر می شود، کاربرد ماهواره های سنجشی است.

وی با بیان اینکه سازمان فضایی ایران در حال توسعه زیرساختهای لازم در کشور در عرصه فضایی است، ادامه داد: با توسعه زیرساختها، بخش هایی که مصرف کننده اطلاعات ماهواره های سنجشی هستند به سهولت، دسترسی بیشتری به تصاویر با دقت بالاتر خواهند داشت و می توانند نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن های حوزه فضایی را ایجاد کنند.

معاون توسعه کاربرد و خدمات فضایی سازمان فضایی ایران با اشاره به تفاهم این سازمان با وزارت کشاورزی برای پایش محصولات کشاورزی در کشور، اظهار داشت: بخشی از این تفاهم در سال ۹۵ انجام شده و در سال جاری نیز بخش های دیگر این تفاهم، با وسعت بیشتری انجام می شود.

صدر با بیان اینکه با شرکت شیلات نیز در مورد مشکلات آبزیان خلیج فارس همکاری هایی در دست انجام است، خاطرنشان کرد: هدف این است که سرویس های مرتبط با فناوری فضایی را از طریق بخش خصوصی، برای مردم کاربردی کنیم. اعتقادمان بر این است که کشور باید بیش از پیش مصرف کننده تکنولوژی فضایی باشد و برای تحقق این هدف، باید فناوری های فضایی در کشور کاربردی شده و به بهره وری برسد.

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به همکاری های این سازمان با شرکت پست، استانداری ها و شهرداری ها برای استفاده از اطلاعات ماهواره ای، گفت: علاوه بر این، برای تبادل اطلاعات بیشتر با جامعه کاربران عادی، یک سری محصولات از جمله نرم افزارهای کاربردی را روی پرتال سازمان فضایی ایران برای استفاده مردم قرار خواهیم داد.

صدر ادامه داد: برای مثال به زودی نرم افزارهای مربوط به پایش ماهواره ای آتش سوزی را فعال خواهیم کرد که این نرم افزارها می توانند با اندازه گیری دقیق در نقاط مختلف، احتمال آتش سوزی در منطقه و در زمان های مختلف را اعلام کنند.

وی افزود: در واقع این یک سیستم هشدار آتش سوزی است که تاکنون به صورت غیراتوماتیک فعال بوده است اما به زودی به صورت اتوماتیک از طریق داده های ماهواره های سنجشی در مرکز داده های فضایی ماهدشت، عملیاتی می شود. از طریق این سیستم، بسیاری از نرم افزارهای کاربردی و اپلیکیشن های تولیدی در حوزه تصاویر ماهواره ای آماده بهره برداری خواهد بود.

معاون سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه تصاویر و اطلاعات ماهواره ای دریافت شده از ماهواره های سنجشی، پس از پردازش به عنوان یک محصول مورد استفاده قرار می گیرد، تاکید کرد: استارتاپ های حوزه فناوری فضایی می توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

وی خاطرنشان کرد: بالغ بر ۴۰ سال اطلاعات تصاویر ماهواره ای در مرکز داده های فضایی در ماهدشت کرج ذخیره شده و هم اکنون هر سازمانی که تمایل داشته باشد، می تواند از این اطلاعات استفاده کند.

صدر با تاکید براینکه تکنولوژی فضایی در کشور در حال توسعه است و هم اکنون در فاز تثبیت تکنولوژی فضایی هستیم، اضافه کرد: پروژه های بسیاری در حوزه کاربردهای فناوری سنجش از دور وجود دارند که برای عملیاتی شدن آنها از تکنولوژی فضایی توسعه یافته در کشور، کمک می گیریم.

مهر

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا