اقتصادی

رشد فراتر از حد انتظار اقتصاد آمریکا

رشد اقتصادی دوازده ماه منتهی به ماه مارس بزرگ‌ترین اقتصاد جهان از ۳ درصد نیز فراتر رفت.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا ، رشد اقتصادی آمریکا از ۲.۲ درصد در سه ماهه پایانی سال گذشته به ۳.۲ درصد افزایش یافته است که خبر خوبی برای دولت ترامپ محسوب می‌شود. دونالد ترامپ برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور، حساب ویژه‌ای بر روی رشد اقتصادی باز کرده است.

دونالد ترامپ در واکنش توییتری خود به این خبر، رشد ثبت شده را فراتر از حد انتظار خواند و گفت: اقتصاد ما دارد کار خود را عالی انجام می‌دهد و ما در جهان اول هستیم.

این نرخ رشد که برترین نرخ رشد فصلی از سال ۲۰۱۵ تاکنون است از آن جا اهمیت دارد که به طور سنتی، نرخ رشد نخستین فصل اقتصاد آمریکا پایین بوده است و این مساله می‌تواند نگرانی‌ها از وقوع رکود اقتصادی در آمریکا را تا حد زیادی از بین ببرد. به نظر می‌رسد حتی طولانی‌ترین تعطیلی موقت دولت آمریکا در تاریخ این کشور و جنگ تجاری سنگین با چین نتوانسته است مانع از تحقق چنین رشدی شود.

با این حال گس فاوشر، کارشناس مسائل اقتصادی در مؤسسه “پی ان سی” معتقد است که نرخ رشد فعلی با دوام نخواهد بود: بعید است عواملی که به کمک این رشد اقتصادی آمدند بتوانند در آینده نیز به شکل پایدار به رشد اقتصادی کمک کنند.

لری کودلو، مشاور اقتصادی ترامپ در واکنش به این رشد گفته است دولت کماکان متعهد به حفظ نرخ رشد در سطح بالای درصد برای سال جاری است و معتقد است که نرخ بیکاری پایین در کنار تقویت دستمزدها به افزایش مخارج مصرفی خواهد انجامید. وی که در مصاحبه با شبکه خبری سی ان بی سی سخن می‌گفت افزود: فکر می‌کنم لطمه‌ای به چرخه رفاهی نخورده است، سیاست‌های ترامپ کار می‌کند و مردم آمریکا خوشحال‌تر هستند.

مخارج مصرف کننده که ۷۰ درصد فعالیت‌های اقتصاد آمریکا را در بر می‌گیرد دارای رشد ۱.۲ درصدی بوده است اما مخارج دولتی به ۲.۴ درصد افزایش یافته است. اقتصاددانان معتقدند نرخ رشد اقتصادی امسال آمریکا ۲.۴ درصد خواهد بود که در صورت تحقق، ۰.۵ درصد کمتر از رشد ثبت شده برای سال گذشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا