دانش و فناوری

سودمندی اصلاح رژیم غذایی در کاهش سرعت پیری مغز

پژوهشگران بیوشیمی دانشگاه نورث-ایسترن هیل ، در گزارشی که به تازگی چاپ شده است، فواید و نکات سودمند امساک را در کاهش پیری مغزی بیان داشته اند.
به گزارش پایگاه خبری اخبار خوب پیری فرآیندی است که ساختار، سوخت و ساز و فیزیولوژی مغز را تغییر می دهد. امساک (محدودسازی مصرف مواد غذایی) با کاهش استرس اکسیداتیو (اکسید شدن سلول ها)، افزایش کارکرد میتوکندری در درون سلول، افزایش پاسخ های ضدالتهابی، افزایش نوروجنسیس (تولید اجزای عصبی) و بالابردن انعطافسیناپسی می تواند در کاهش سرعت پیری مغز موثر باشد.
محدودسازی رژیم غذایی منجر به کاهش چندین بیماری مرتبط با پیری بویژه بیماری های نورودژنراتیو همچون دمانس، آلزایمر، پارکینسون، ALS، هانتینگتون می شود.
امساک، فرآیندهای پیام دهی تغذیه ای مغزی همچون انسولین/IGF-1، mTOR، AMPK و سیرتوئین ها (پروتئین های تنظیم کننده مسیرهای زیستی سلولی) را اصلاح می کند که نقش اصلی در افزایش عمر سلول های عصبی را بر عهده دارند.
براساس بررسی های انجام شده، شیوه های متعدد امساک که شامل کاهش مصرف مواد غذایی و انواع روزه داری است، می تواند در افزایش سلامت در طول چرخه زندگی، افزایش ضریب بقای فرد و نیز افزایش طول عمر نقش بسزایی داشته باشد.

مترجم دکتر امیر محمد شهسوارانی

منبع https://doi.org/10.1016/j.jchemneu.2017.10.001

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا