سیاسی

ماکرون: شرایط دیدار ترامپ با روحانی آماده است

رئیس جمهور فرانسه در جریان نشست خبری خود با همتای آمریکایی اش در نشست جی هفت گفت: امیدوارم طی هفته های آینده به توافقی با ایران برسیم.

به گزارش روند بازار به نقل از مهر، کنفرانس خبری دونالد ترامپ و امانوئل ماکرون رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه در نشست گروه ۷ آغاز شد.

رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس مشترک خبری با ترامپ گفت: بحث ها و تبادل نظر های خوبی در این نشست داشتیم. تنش هائی در ابتدای نشست وجود داشت؛ همه عصبی بودیم؛ زیرا سوء تفاهم هائی وجود داشت، اما نتایج خوبی را به دست آوردیم.

ماکرون ادامه داد: بیانیه یک صفحه ای داریم. سال آینده آمریکا میزبان نشست گروه ۷ است. جنبه های مشترک زیادی در این نشست وجود داشت؛ نمی خواهیم وقت همدیگر را تلف کنیم؛ می خواهیم به نتایج ملموسی دست یابیم. ایران باید از توافق هسته ای پیروی کند و رفتار مسئولانه ای را در خلیج فارس پیش گیرد. در این نشست توافق کردیم که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد.

وی در این باره اضافه کرد: فرانسه تدابیر ویژه ای را در این خصوص اتخاذ کرده است. آمریکا در ماه های اخیر کارزار فشار حداکثری را علیه ایران راه انداخته است. به همین دلیل تصمیم گرفتم که وزیر خارجه ایران به اینجا بیاید تا بتوانیم به نقشه راهی برای حل و فصل این مشکل برسیم.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: امیدوارم طی هفته های آینده به توافقی با ایران برسیم. امروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که اگر در راستای منافع کشورش باشد، حاضر است با هر کسی دیدار کند. من هم امروز در تماس تلفنی به او گفتم که اگر وی با ترامپ گفتگو کند؛ شاید بتوان به توافقی رسید یا حتی اینکه دو رئیس جمهور با حضور من و سایر شرکای برجام تشکیل نشست دهند. امیدوارم که مذاکرات ما بتواند به ثبات در منطقه کمک کند.

رئیس جمهوری فرانسه در کنفرانس مشترک خبری با ترامپ گفت: بحث ها و تبادل نظر های خوبی در این نشست داشتیم. تنش هائی در ابتدای نشست وجود داشت؛ همه عصبی بودیم؛ زیرا سوء تفاهم هائی وجود داشت، اما نتایج خوبی را به دست آوردیم.

ماکرون ادامه داد: بیانیه یک صفحه ای داریم. سال آینده آمریکا میزبان نشست گروه ۷ است. جنبه های مشترک زیادی در این نشست وجود داشت؛ نمی خواهیم وقت همدیگر را تلف کنیم؛ می خواهیم به نتایج ملموسی دست یابیم. ایران باید از توافق هسته ای پیروی کند و رفتار مسئولانه ای را در خلیج فارس پیش گیرد. در این نشست توافق کردیم که ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد.

وی در این باره اضافه کرد: فرانسه تدابیر ویژه ای را در این خصوص اتخاذ کرده است. آمریکا در ماه های اخیر کارزار فشار حداکثری را علیه ایران راه انداخته است. به همین دلیل تصمیم گرفتم که وزیر خارجه ایران به اینجا بیاید تا بتوانیم به نقشه راهی برای حل و فصل این مشکل برسیم.

رئیس جمهوری فرانسه گفت: امیدوارم طی هفته های آینده به توافقی با ایران برسیم. امروز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران گفت که اگر در راستای منافع کشورش باشد، حاضر است با هر کسی دیدار کند. من هم امروز در تماس تلفنی به او گفتم که اگر وی با ترامپ گفتگو کند؛ شاید بتوان به توافقی رسید یا حتی اینکه دو رئیس جمهور با حضور من و سایر شرکای برجام تشکیل نشست دهند. امیدارم که مذاکرات ما بتواند به ثبات در منطقه کمک کند.

رئیس جمهوری آمریکا نیز در این کنفرانس مشترک گفت: همه ۷ کشور در این نشست توانستند با هم کنار بیایند. از فرانسه در این خصوص تشکر می کنم.

ترامپ درباره چین گفت: چین پول نقدش را ابزار دست خود قرار داده تا قیمت ها بالا نرود و مردمانش بتوانند به کار خود ادامه دهند. البته فکر نمی کنم آن ها بتوانند به این کار ادامه دهند. رئیس جمهوری «شی» مرد فوق العاده ای است؛ اما فکر می کنم آن ها می خواهند با ما توافق کنند. اگر این ماجرا (جنگ تعرفه ها میان واشنگتن و پکن) ادامه یابد، تعرفه ها به ۱۰۰ میلیارد دلار می رسد و اقتصاد چین خُرد می شود.

در ادامه خبرنگاری از دو رئیس جمهوری سئوال کرد: آیا فرانسه ممکن است میانجی نشستی میان آمریکا و ایران باشد؟ آیا رئیس جمهور ترامپ حاضر به ملاقات با حسن روحانی است و حاضر است تحریم ها علیه تهران را بردارد؟

ماکرون در پاسخ گفت: برجام در سال ۲۰۱۵ تضمین هائی را برای جامعه بین المللی ایجاد کرد و گفت که ایران اورانیوم خود را تا سال ۲۰۲۵ غنی نمی کند؛ این توافق ثبات و امنیتی را ایجاد کرد و فوایدی را برای ایران به همراه داشت؛ البته ایرادهائی هم داشت. پاریس همان موقع هم تردیدهائی داشت که آن را امضاء کند. به دلیل تحریم هائی که ترامپ هم اکنون آن را وضع کرده است، افت اقتصاد ایران ممکن است بتواند به بهبود توافق برجام منتهی شود. باید مطئمن شویم که ایران هرگز به سلاح هسته ای دست نمی یابد و بی ثباتی در منطقه ایجاد نمی کند. رئیس جمهور ترامپ گفت که به یک مدت زمان زیادی (برای یک توافق) نیاز است و نظارت های زیادی هم باید بر برنامه هسته ای ایران قرار داشته باشد.

رئیس جمهوری فرانسه اضافه کرد: می توانیم این کار را بکنیم (مذاکره و توافق جدید با تهران) به شرط اینکه امتیازهای اقتصادی آن را بیشتر کنیم. نمی توانم برخی چیزها را الان بگویم؛ چرا که این برنامه را به خطر می اندازد. باید در یک زمانی ملاقاتی میان رؤسای جمهوری ترامپ و روحانی برگزار شود که امیدوارم در هفته های آینده این دیدار انجام شود. ترجیح می دهم راجع به تدابیرمان حرف نزنم. امروز صبح رئیس جمهور روحانی ابراز علاقه کرد که برای این ملاقلات آماده است. ترامپ هم تحریم هائی را وضع کرده است که بتوان به توافق جایگزین برجام رسید.

ترامپ هم در پاسخ به سئوال بالا در ادعایی مضحک مدعی شد: ایران دیگر همانند ۲ سال و نیم پیش نیست؛ زمانی که من رئیس جمهور شدم، تهران حامی شمار ه یک تروریسم بود! در ۱۸ سایت در داخل ایران فعالیت هائی وجود داشت. ایران از نظامیانش در جاهای مختلفی برای تنش زائی استفاده می کرد!

وی ادامه داد: ۱۵ میلیون دلار و ۱.۸ میلیارد دلار در جریان توافق برجام به ایران داده شد.خواهان تغییر کادر رهبری ایران نیستیم. دیگر برای این موضوع دیر شده است. می خواهیم موشک بالستیک در ایران وجود نداشته باشد. معتقدم که ایران می تواند کشور بزرگی داشته باشد. اگر شرایط خوب باشد؛ آماده دیدار با رئیس جمهوری ایران هستم. اگر آن ها کارشان را نکنند؛ به زور متوسل می شویم. رئیس جمهوری فرانسه دیروز به من گفته بود که چه کسی (ظریف) به اینجا می آید. ماکرون درباره خرید نفت از ایران صحبت کرد. رئیس جمهوری فرانسه کار عالی کرد؛ شاید کارساز باشد و شاید کارساز نباشد. توافق هسته ای پیشین مسخره بود و به زودی دوره آن به سر می آید. من احساس مثبتی درباره ایران دارم؛ ایرانی ها آدم های فوق العاده ای هستند. باید کارمان را انجام دهیم.

ماکرون در پاسخ به سئوال «آیا دیروز به رئیس جمهور ترامپ گفتید که ظریف به محل نشست گروه ۷ می آید؟

رئیس جمهوری فرانسه در این خصوص گفت: ما جزئی از برجام هستیم و می خواهیم در آن بمانیم؛ اما نمی خواهیم به نیابت از سایر کشورها حرف بزنیم. پیشتر هم محکی زدیم و پیشنهادی دادیم، قرار شد آقای ظریف به اینجا بیاید.تصمیم گرفتم ظریف را دعوت کنم. پیش از آن به رئیس جمهور ترامپ گفتم که نمی خواستم آمریکا را در این موضوع بکشانم. بنابراین این کار را خودم کردم؛ اما پیش از دعوتم به ترامپ خبر داده بودم. فکر من در این خصوص این بود که یک اقدام ساختاری و یک نشست مناسبی میان وزیران برگزار شود. البته ترامپ باید با همتای خودش حرف بزند. هر بار هم به رئیس جمهوری ترامپ در این باره خبر می دادم.

ترامپ سپس در سخنانی در این راستا گفت: برجام نمی بایست امضاء می شد؛ تأسیساتی در ایران هستند که نمی توان از آن ها بازدید کرد؛ تهران می تواند از آنها در راستای تولید بمب هسته ای استفاده کند. دوستانی دارم که در سفر به ایران عاشق مردم ایران شدند. کیم جونگ اون رهبر کره شمالی مَردی است که کشورش ظرفیت بالقوه زیادی دارد. مردم می خواهند که از تمام این منطقه بگذرند؛ بدون اینکه خطری برایشان داشته باشد. درباره ایران هم همین طور است؛ کشوری که بالقوه موقعیت عالی دارد؛ البته در منطقه پرآشوبی قرار دارد؛ ولی اوضاع آنجا خوب می شود. مدت اعتبار برجام به زودی تمام می شود. هواپیماها را پُر از پول نقد کردند و به ایران بردند، این چه توافقی است؛ فکر می کنم اتفاق خوبی در آینده روی می دهد.

در این زمان رئیس جمهوری فرانسه اعلام کرد که ترامپ را تنها گذاشته تا وی به سئوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

خبرنگاری سئوال کرد: از رئیس جمهوری ترامپ سئوال دارم؛ اینکه آیا واقع‌بینانه است که در چند هفته آینده شما با رئیس جمهور روحانی دیدار کنید؟

ترامپ گفت: من آقای روحانی را نمی شناسم. در سال های اخیر فقط از دور ایشان را دیده ام. فکر می کنم ا یرانی ها می خواهند مشکلاتشان را سامان دهند. تحریم ها به آن ها صدمه زده اند. البته ما نمی توانیم اجازه دهیم که آن ها سلاح هسته ای داشته باشند.

رئیس جمهوری آمریکا در پاسخ به سئوال «آیا حاضرید به ایران از بابت خروج از برجام غرامت بدهید؟» بدون اشاره به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توسط وی پس از خروج از برجام گفت: نه. آن ها پولشان تمام شده و می خواهند با این پول بر مشکلاتشان غلبه کنند. ما درباره موارد اعتباری صحبت می کنیم که در آخر هم ایرانی ها باید آنر ا پس بدهند.

سئوال خبرنگار دیگر از ترامپ این بود: چرا فکر می کنید روسیه باید به گروه ۷ برگردد؟ آیا فکر نمی کنید که برای شما به لحاظ سیاسی بد بشود؟

ترامپ در این باره گفت: از نظر سیاسی نگرانی در این باره ندارم. باز هم به نظرم در انتخابات آتی (انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا) برنده می شوم. من به دلایل سیاسی نمی خواهم این کار را انجام بدهم. روسیه بهتر است در درون اتاق باشد نه بیرون از اتاق. تمایل من این است که روسیه باید در این گروه باشد. در دوران اوباما رویدادهای خطرناکی در خاورمیانه وجود داشت؛ اما اوباما تصمیم گرفته بود کاری در آن خصوص انجام ندهد. این مسائل باعث خجالت او شد. پوتین از او باهوش تر بود و فراست بیشتری در مقابل اوباما داشت. انضمام کریمه به خاک روسیه در دوران اوباما اتفاق افتاد. در دوره او بود که روس ها کریمه را گرفتند و اوباما نتوانست جلوی آن را بگیرد. نمیدانم که پوتین دعوت سال بعد من را خواهد پذیرفت یا نه. نمی دانم او بیاید یا نه.

وی در پاسخ به سئوال مشابهی گفت: من نگفتم از او دعوت می کنم؛ گفتم اگر الان بخواهیم از او دعوت کنیم خوب است و خیلی ها هم با این موضوع موافقند. فکر کنم اگر از وی دعوت رسمی شود، به گروه ۷ برگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا