اجتماعیاقتصادی

شرایط ملک و ضوابط بازپرداخت تسهیلات «وام مسکن یکم»

وام مسکن یکم بانک مسکن، تسهیلاتی است که بانک مسکن در اختیار افراد متاهل و مجرد برای خرید یا تعمیر واحد مسکونی میدهد و سود ۸ درصد با بازپرداخت حداکثر ۱۴۴ ماهه دارد. این وام به افرادی تعلق می گیرد که میخواهند بین ۸۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان وام گرفته و دارای شغل مشخص و قادر به ارائه ضامن برای دریافت تسهیلات هستند. اما اینکه شرایط ملک چیست و چه شرایط حقوقی برای دریافت کننده تسهیلات وجود دارد و هم چنین  شرایطی که برای تجمیع سایر تسهیلات وام مسکن بانک مسکن در این صندوق پس انداز وام مسکن یکم در دسترس است را میتوانید در گزارش امروز سرویس دانستنی های روزیاتو مطالعه کنید.

شرایط ملک برای دریافت وام مسکن یکم بانک مسکن 

سپری نشدن بیش از ۱۵ سال از تاریخ صدور جواز ساخت و دارا بودن شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه ۲۸۰۰ و تأیید استحکام بنا مطابق سایر تسهیلات مشابه). نکته ای که باید توجه کنید آن است که ارزیابی ملک است. باید ۸۰ درصد قیمت تعیین شده توسط کارشناس بانک ، تکافوی مبلغ تسهیلات را بنماید.

متقاضیان واجد شرایط (خانه اولی‌) وام مسکن یکم بانک مسکن

  •  متقاضی اعم از متأهل یا مجرد باید ۱۸ سال تمام داشته و دارای درآمد مستقل باشند.
  • متقاضی از تسهیلات بانک مسکن و سایر بانک‌ها جهت خرید، احداث واحد مسکونی، انتقال سهم‌ الشرکه یا تعمیر واحد مسکونی استفاده نکرده باشد.
  • متقاضی از امکانات دولتی برای تهیه مسکن استفاده نکرده باشد. (استعلام فرم (ج) از وزارت راه و شهرسازی مبنی بر عدم استفاده متقاضی از تسهیلات دولتی شامل زمین، مسکن، تسهیلات یارانه‌ای و … ).
  • دارندگان حسابی که از دریافت تسهیلات انصراف می‌دهند (و یا طبق مقررات مشمول دریافت تسهیلات طرح نمی‌گردند) در زمان فسخ حساب، از سودی معادل سود سپرده‌های کوتاه مدت عادی دوره متناظر (در حال حاضر ۱۰ درصد) بهره‌مند می‌گردند.
  •  در صورتی که دارنده حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم واجد شرایط تسهیلات طرح خانه اولی نباشد، می‌تواند از مزایای تسهیلاتی حساب صندوق پس‌انداز مسکن (خرید و احداث واحد مسکونی) تا سقف‌های مقرر در حساب صندوق پس‌انداز مسکن عادی بهره‌مند گردد.

پرداخت تسهیلات توام با حساب های تعهدی

در صورتیکه حساب های تعهدی شامل صندوق پس انداز مسکن، صندوق ساخت مسکن و حساب پس انداز مسکن جوانان (پس از تبدیل به حساب صندوق) قبل از ۱۳۹۳/۰۳/۱۶ افتتاح گردد و متوسط موجودی دوره ها با شرایط حساب صندوق پس انداز یکم حفظ شده باشد، کافی است حساب صندوق پس انداز مسکن یکم به مدت ۶ ماه افتتاح گردد و سپس تجمیع صورت می پذیرد.

پرداخت تسهیلات توام با اوراق ممتاز

استفاده از سقف‌های تسهیلاتی پس‌انداز مسکن یکم توأم با انواع حساب‌های تعهدی مسکن قبلی (شامل حساب صندوق پس‌انداز مسکن، صندوق ساخت مسکن) و اوراق ممتاز استفاده از تسهیلات مسکن امکان پذیر است. پرداخت تسهیلات توام با اوراق ممتازدر تهران تا سقف ۸۰۰ میلیون ریال- در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت ۶۰۰ میلیون ریال و در سایر مناطق شهری ۴۰۰ میلیون ریال قابل پرداخت خواهد بود. توجه کنید که در پرداخت تسهیلات فوق ، سهم تسهیلات پرداختی از محل اوراق ممتاز می باید مطابق سقف های تعیین شده در تسهیلات اوراق ممتاز باشد.

هم چنین در صورت استفاده از تسهیلات در قالب ساخت، سهم تسهیلات‌گیرنده/ گیرندگان باید یک واحد مستقل باشد.
در صورتی که پرداخت تسهیلات در قالب مشارکت مدنی صورت پذیرد و طول دوران مشارکت مدنی (دوره مشارکت و دوره تأخیر بعد از مشارکت) از ۱۲ ماه تجاوز نماید، مدت باز پرداخت تسهیلات فروش‌اقساطی ناشی از سهم‌الشرکه با احتساب مدت مازاد بر ۱۲ ماه، حداکثر ۱۴۴ ماه تعیین خواهد گردید.

شرایط و ضوابط دریافت وام مسکن یکم  بانک مسکن 
۱- به سپرده صندوق پس‌انداز مسکن یکم هیچ گونه سودی (مگر در حالت فسخ حساب و انصراف از دریافت تسهیلات) تعلق نمی‌گیرد.

۲- تسهیلات‌گیرنده بایستی توانایی پرداخت اقساط را داشته و این موضوع به طرق مقتضی (حکم استخدامی، فیش حقوقی، گردش حساب بانکی، و …) توسط شعبه محرز گردد.

۳- دارندگان حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن یکم می‌توانند صرفاً با بستگان نزدیک خود (پدر، مادر، همسر، فرزند، خواهر، برادر، نوه، پدربزرگ، مادربزرگ) افتتاح حساب، اخذ تسهیلات یا درخواست انتقال حساب فی‌مابین خود را بنمایند.

۴- انتقال حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم به سایر مناطق شهری جهت استفاده از تسهیلات خرید یا ساخت مسکن با رعایت کمترینِ سقف‌های مقرر در منطقه افتتاح حساب اولیه یا منطقه استفاده از تسهیلات (هر کدام کمتر بود)، مطابق ضوابط حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن میسر است.

۵- هر گونه تغییر در ضوابط و تسهیلات این حساب‌ها که از طرف شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی تصویب و ابلاغ گردد، مورد قبول سپرده‌گذار می‌باشد.

۶- هر فرد تنها مجاز به استفاده از یک فقره تسهیلات در قالب صندوق پس‌انداز مسکن یکم خواهد بود.

۷- جهت اطمینان از اینکه متقاضی تسهیلات حائز شرایط لازم برای استفاده از تسهیلات می‌باشد، استعلام از سامانه‌های اطلاعاتی سازمان ملی زمین و مسکن برای متقاضی ، همچنین استعلام از سامانه اطلاعاتی بانک مسکن و بانک مرکزی برای متقاضی در زمان استفاده از تسهیلات الزامی است.

۸- سپرده‌پذیری و پرداخت تسهیلات از محل حساب‌های تعهدی مسکن قبلی و تا سقف‌های مقرر قبلی و با همان مقررات، کماکان به قوت و اعتبار خود باقی می‌باشد.

۹- بازپرداخت تسهیلات طبق درخواست کتبی گیرنده تسهیلات به صورت ساده یا پلکانی (سالانه و دوره‌ای) امکان‌پذیر می‌باشد.

۱۰- خرید مشترک واحد مسکونی مطابق ضوابط حساب‌های صندوق پس‌انداز مسکن و با رعایت شرایط و ضوابط اختصاصی این طرح امکان‌پذیر است.

۱۱- پرداخت تسهیلات موضوع طرح صندوق پس‌انداز مسکن یکم صرفاً در مناطق شهری امکان‌پذیر بوده، در مناطق خارج از محدوده خدمات شهری میسر نیست.

۱۲- اعطای تسهیلات جعاله به گیرندگان تسهیلات خانه اولی، مطابق ضوابط و مقررات ذیربط از محل اوراق گواهی حق تقدم استفاده از تسهیلات مسکن یا سایر انواع صندوق پس‌انداز مسکن امکان‌پذیر خواهد بود.

۱۳- اعطای تسهیلات در طرح خانه اولی‌ها به اتباع خارجی امکان‌پذیر نیست.

۱۴- سایر ضوابط و شرایط استفاده از تسهیلات مذکور بر اساس آیین‌نامه و دستورالعمل‌های داخلی بانک در مورد انواع حساب‌های پس‌انداز مسکن است.

وام مسکن

اطلاعات وام مسکن یکم و شرایط ملک را از سایت بانک مسکن استعلام کنید: http://www.bank-maskan.ir

هموطن گرامی در صورتی که با مطالعه این گفتار با پرسشی روبرو شدید از روابط عمومی بانک مسکن، سوالات خود را مطرح کنید و در جریان جدید ترین اطلاعات و اخبار اعطای وام مسکن یکم قرار بگیرید.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا