سبک زندگی

فواید نان‌هایی که با خمیر ترش تهیه می‌شود

معاون اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو گفت: نان‌های حاصل از خمیر ترش در مقایسه با نان‌های تهیه شده با مخمر نانوایی دارای بافتی فشرده‌تر و کیفیت جویدنی بهتری هستند.

 به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از سازمان غذا و دارو، سمیره صباح با بیان اینکه توصیه همواره سازمان غذا و دارو به استفاده مردم از نان‌های صنعتی است، افزود: می‌توان در صنعتی کردن انواع نان‌های سنتی خلاقیت به خرج داد و با این روش نه تنها نان‌های موجود کشور بلکه نان‌های سایر نقاط جهان مثل چاودار، سنگک اینجرا، کیسرا، دوسای، بلدی، چاپاتی، تورتیلا ذرت و گندم و انواع نان‌های عربی را به سبد خانوار جامعه وارد کرد.

وی تاکید کرد: تنوع در تولید نان‌های صنعتی، کمک شایانی به استفاده بیشتر مردم از این فرآورده غذایی خواهد کرد.

صباح همچنین با اشاره به نقش مهم خمیر ترش در تهیه نان به ویژه نان‌های مسطح تک لایه سراسر جهان، تصریح کرد: هنوز هم قاطبه این نان‌ها مطابق روش‌های سنتی و با بهره‌مندی از روش خمیر ترش تهیه می‌شود.

وی در توضیح بیشتر چگونگی حصول خمیر ترش افزود: این ماده از مخلوط کردن آب و آرد حاصل از انواع غلات و حبوبات و نگهداری آن به مدت یک شب در هوای گرم و مرطوب به دست می‌‌آید و برای تولید روزانه، مقداری از خمیر ترش را با مقداری آب و آرد مخلوط کرده و به عنوان استارتری جدید به کار می‌برند.

صباح در تشریح مراحل تهیه خمیر ترش مرحله اول را تهیه استارتر تازه، مرحله دوم را شروع ترشیدگی خمیر و مرحله سوم را ترشیدگی کامل خمیر عنوان کرد و ادامه داد: در این روش قسمتی از خمیر تخمیر شده که به طور طبیعی دارای میکرو ارگانیسم‌های مختلفی است به مدت یک شب در شرایط گرم و مرطوب برای استفاده در خمیر بعدی نگهدای می‌شود.

معاون اداره کل نظارت بر فراورده‌های غذایی فواید استفاده از خمیر ترش را حجم دهنده بودن نان مسطح و عطر و طعم منحصر به فرد نان که به دلیل فعالیت میکرو ارگانیسم‌های آن دانست و گفت: نان‌های حاصل از خمیرترش در مقایسه با نان‌های تهیه شده با مخمر نانوایی دارای بافتی فشرده‌تر و کیفیت جویدنی بهتری هستند.

وی ادامه داد: کیفیت خمیر ترش تحت تاثیر عواملی نظیر کیفیت آرد، میزان جذب آب، هوادهی، میزان نمک، درجه حرارت و زمان بوده و کیفیت آرد و ظرفیت بافری آن نقش مهمی را در فرآیند تهیه خمیر ترش ایفا می‌کنند ضمن آنکه آرد با درصد استخراج بالا نیازمند مقادیر اسید بیشتری جهت رسیدن به PH مناسب در خمیر ترش نسبت به آرد با درصد استخراج پایین است.

صباح یادآور شد: اداره کل نظارت بر فرآورده‌های غذای سازمان غذا و دارو در راستای نظارت بر این ماده غذایی مهم غنی سازی این آن را با آهن و اسید فولیک در دستور کار قرار داده و در راستای همین برنامه، مقدار آرد تولیدی و پرمیکس مصرفی که به عنوان یکی از راه‌های پیشگیری از کمبود ریز مغذی‌ها در هر کشوری است، اقدامات قابل توجهی را با کمک قطب‌های دهگانه کشوری انجام داده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا