سبک زندگی

فواید گیاهان خانگی برای تندرستی

شاید بسیاری از ما تصورکنیم گیاهان طبیعی صرفا نقشی تزئینی در خانه یا محل کار ما دارند. اما استفاده از این گیاهان در محل زندگی، علاوه بر این که جلوه زیبایی به آن می‌دهند می‌توانند ما را از فوایدی که برای سلامت جسم و روحمان دارند نیز برخوردار کنند.

به گزارش پایگاه خبری روند بازار به نقل از جام جم آنلاین، موارد زیر از جمله فوایدی هستند که گیاهان خانگی برای سلامت ما دارند.

تصفیه هوا

تصفیه هوا از شناخته شده‌ترین کارکردهای گیاهان چه در محیط خانه و چه در محیط بیرون است. کارشناسان معتقدند هوای داخل منازل می‌تواند ـ حتی در شرایطی که شاخص آلودگی هوا بالاست‌ ـ بسیار آلوده‌تر از هوای بیرون باشد. گیاهان در محیط خانه مانند درختان و گیاهان در محیط بیرون، با تبدیل دی‌اکسید‌کربن به اکسیژن تازه، به تصفیه هوا کمک می‌کنند.

سازمان فضایی ناسا نیز به منظور کنترل کیفیت هوا در ایستگاه فضایی بین‌المللی، گیاهانی را به این پایگاه فضایی افزوده است. گیاهان مناسب می‌توانند مواد مضر موجود در هوای خانه مانند بنزن (موجود در لاک، جلا‌دهنده، مواد پاک‌کننده، مایع صابون، پاک کن و دود سیگار‌) و فرمالدئید (موجود در وسایل چوبی، مبلمان‌ها، فرش، دود سیگار، رومیزی‌های پلاستیکی و گازهای طبیعی) را خنثی کنند.

کمک به ایمنی بدن

گیاهان خانگی می‌توانند از ما در مقابل بیماری‌های خاصی محافظت کنند. گیاهان، طی روندی که ترادمش (transpiration) نامیده می‌شود به افزایش رطوبت هوای خانه بویژه در ماه‌های خشک سال کمک می‌کنند. براساس مطالعه‌ای که در دانشگاه کشاورزی نروژ انجام شد وجود گیاهان سالم در فضای خانه احتمال ابتلا به سرماخوردگی، گلودرد و سرفه‌های خشک را کاهش می‌دهد. ظاهرا افزایش رطوبت محیط خانه عاملی است که از گسترش ویروس آنفلوآنزا جلوگیری می‌کند.

کمک به روحیه بهتر

روان شناسان زیست محیطی می‌گویند وجود گیاهان سبز در خانه و محل کار نه تنها باعث می‌شود افراد کار موثرتری انجام دهند، بلکه به شادتر بودن آنها در محیط کار نیز کمک می‌کند. بهبود حالت روحی، کاهش روحیات منفی، کاهش حواس‌پرتی، افزایش خلاقیت و افزایش بازده فعالیت ازدیگر مزایای استفاده از گیاهان در محیط کار است.

تقویت ضریب هوشی

گیاهان خانگی می‌توانند ما را باهوش‌تر کنند. پژوهشگران می‌گویند شاخ و برگ‌های طبیعی، ظرفیت ما برای توجه جهتدار (directed attention)- مدت زمانی که می‌توانیم روی یک کار متمرکز شویم ـ را که معمولا بسیار پایین است، تقویت می‌کنند. مطالعه‌ای که در این زمینه انجام شد نشان داد در اتاق‌هایی که گیاهان خانگی وجودداشتند، افراد عملکرد ادراکی بهتری از خود نشان دادند.

کمک به بهبود بیماری

دلیل بردن گل برای بیماران، فقط زیبا ساختن اتاق آنها نیست. برخی مطالعات نشان می‌دهد گیاهان، طب مکمل غیر‌تهاجمی، ارزان و موثری برای بیمارانی هستند که تحت جراحی قرارگرفته‌اند. براساس این مطالعه که نتایج آن در وبگاه کتابخانه ملی پزشکی آمریکا منتشرشد، بیمارانی که در اتاق آنها گیاهان طبیعی وجود دارد، فشارخون بعد از عمل پایین تر، درد کمتر و سطح اضطراب پایین‌تری را تجربه می‌کنند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا