فرهنگی

قیمت متوسط کتاب از فروردین ۹۵ تا فروردین امسال ۱۴ درصد کاهش یافت

بر اساس آمار موسسه خانه کتاب، قیمت متوسط کتاب در فروردین ماه سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان بوده که در مقایسه با فروردین ماه سال جاری با کاهش ۱۴ درصدی به ۱۲ هزار و ۷۱۹ تومان رسیده است.

ببه گزارش پایگاه خبری روند بازار، به نقل از روابط عمومی خانه کتاب، بر اساس آمار و اطلاعات کتاب‌های ثبت شده در سایت موسسه خانه کتاب در فروردین ۱۳۹۶ تعداد ۲ هزار و ۹۹۳ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با فروردین ماه سال گذشته (۲ هزار و ۶۸۴) ۱۲ درصد رشد را تجربه کرده است.

در اولین ماه سال ۱۳۹۶، بیشترین شمارگان کل با ۱.۸۸۳.۶۹۰ نسخه به موضوع کودک و پس از آن، کتاب‌های کمک درسی با ۷۱۷.۰۵۰ نسخه اختصاص دارد و موضوع دین با ۵۰۲.۰۰۰ نسخه، موضوع ادبیات با ۴۹۵.۵۰۰ نسخه، موضوع علوم اجتماعی با ۳۱۶.۶۱۰ نسخه و موضوع علوم عملی  با ۲۳۰.۷۴۰ نسخه در رتبه ‌های بعدی قرار دارند.

بر اساس این آمار، قیمت متوسط کتاب در فروردین ماه سال گذشته ۱۴ هزار و ۷۸۳ تومان بوده که در مقایسه با فروردین ماه سال جاری با کاهش ۱۴ درصدی به ۱۲ هزار و ۷۱۹ تومان رسیده است.

در فروردین  ماه امسال، ۲ هزار و ۳۲۷ عنوان کتاب در تهران منتشر شده است. شهرستانی‌ها در همین بازه زمانی ۶۶۶ عنوان کتاب منتشر کرده اند که نسبت به سال گذشته با افزایش ۸۱ درصدی رو به رو شده‌اند.

کتاب‌های منتشر شده در بازه زمانی یک ماهه فروردین ۹۶ از سوی ۲ هزار و ۲۰۲ پدید آورنده انتشار یافته که از این تعداد ۱۶۴۹ نفر مرد و مابقی زن بودند. همچنین در همین دوره زمانی در سال ۹۵ تعداد ۲ هزار و ۸۲۶ پدیدآورنده فعالیت داشته‌اند که از این تعداد ۲۱۲۳ نفر مرد و ۷۰۳ نفر آن زن بودند.

انتشارات “موسسه مهرپویا مهراس”، “بیان جوان”، “کمک آزمون”، “شرکت نشر قطره”، ” آوای عدالت”، “شاسوسا”، “مایا”، “جنگل”، “نشر چشمه” و “نشر مرکز”جزو ۱۰ ناشر عمومی پرکار در فروردین ماه سال جاری قرار گرفته اند.

بر اساس این آمار، انتشارات “هوپا”، “پرتقال”، “قدیانی”، “برف”، “افق”، “آذین گستر”، “بین المللی گاج”، “نیک پی”، “سالیان” و “سایه گستر” در فهرست ۱۰ ناشر پرکار حوزه کودک در فروردین ماه  سال جاری قرار گرفته‌اند.

از جمله ناشران آموزشی پرکار در فروردین ماه سال جاری می‌توان به انتشارات “تخته سیاه”، “شرکت انتشارات کانون فرهنگی آموزش”، “موسسه خدمات علمی آموزشی رزمندگان اسلام”، ” کاگو”، “خوشه علم”، “الگو”، “مهرگان دانش”، ” آخر”، “مهر و ماه نو” و “بین المللی گاج” اشاره کرد.

از جمله کتاب‌هایی که در فهرست پرتکرارترین کتاب‌های فروردین ماه سال ۱۳۹۶ قرار گرفته‌اند، می‌توان به کتاب‌های “۵ نقطه قوت برتر خود را بشناسید”، “دختر شینا”، “میوه خارجی”، ” قرار دادها و شرایط عمومی و خصوصی آنها: ویژه آزمون‌های نظام مهندسی”، “مدیریت ساخت و نظام برنامه ریزی و کنترل پروژه:  ویژه آزمون‌های نظام مهندسی”، “مقررات، قوانین و ضوابط حقوقی و انتظامی مرتبط با ساخت و سازها: ویزه آزمون‌های نظام مهندسی”، “فرهنگ پوشش”، “حس پروانه شدن”، “پس از تو”، و “گزینه‌های سخت” اشاره کرد.

کتاب‌های “نوروز ششم دبستان” و “ماه من… ماه ما” به ترتیب با ۷۰ هزار و ۲۰ هزار نسخه در فهرست پرشمارگان ترین کتاب‌های فروردین ۱۳۹۶ قرار گرفته اند.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا