فرهنگی

مجمع عمومی «خانه سینما» و یک چالش قانونی

مجمع عمومی «خانه سینما» در حالی باید در روزهای آتی میزبان برگزاری انتخابات هیأت مدیره باشد که با توجه به قانون الزام ثبت صنوف در وزارت کار، صحت قانونی برگزاری این مجمع با ابهاماتی مواجه است.

با توجه به نزدیک شدن موعد قانونی برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه سینما، خبرهای متفاوتی از زمان قطعی برگزاری این انتخابات شنیده می‌شود؛ گاهی گفته می‌شود انتخابات پانزدهمین دوره هیات مدیره این تشکل صنفی، نیمه اول مردادماه برگزار می‌شود و گاهی نیز خبرهایی مبنی‌بر تاخیر در برگزاری این انتخابات به گوش می‌رسد.

در این میان بسیاری از صنوف نیز خود را برای شرکت در انتخابات خانه سینما آماده می‌کنند؛ آماده‌سازی‌ای که مستلزم ثبت قانونی هر صنف در وزارت کار است.

خانه سینما در سال‌های اخیر تمام تلاش خود را کرده است که صنوف مختلف سینمایی هرچه سریع‌تر ثبت وزارت کار شوند تا براساس قوانین موجود فعالیت خود را به صورت قانونی پی بگیرند. از این منظر ادامه حیات قانونی خانه سینما هم بستگی به این دارد که صنوف سینمایی، هرچه سریع‌تر بتوانند در وزارت کار ثبت شوند.

ثبت کافی نیست؛ «کد شناسه ملی» بگیرید

در این میان اما تعدادی از صنوف هنوز به ثبت قانونی نرسیده‌اند و تعداد دیگری هم که به ثبت وزارت کار رسیده و هویت حقوقی پیدا کرده‌اند، همچنان در انتظار دریافت «کد شناسه ملی» هستند؛ کدی که اصناف خانه سینما، بدون دریافت آن نمی‌توانند در انتخابات خانه سینما شرکت کنند و همین امر می‌تواند مشکلاتی را برای بزرگ‌ترین نهاد صنفی سینمای کشور به همراه داشته باشد.

براساس ماده ۱۵ اساسنامه خانه سینما، مجمع عمومی به‌عنوان بالاترین رکن خانه سینما، متشکل از نمایندگان رسمی تشکل‌های قانونی صنفی عضو خانه سینما است. همچنین براساس ماده ۲۰ اساسنامه در بند ۷ تاکید شده که «تصویب عضویت تشکل‌های صنفی جدید» و یا «لغو عضویت تشکل‌های صنفی عضو» در حیطه اختیارات مجمع عمومی خانه سینما است.

از سوی دیگر به موجب مصوبه هیات وزیران، ارایه هرگونه مجوز، تسهیلات، امکانات، عقد قرارداد، قبول شرکت در مناقصه و مزایده، برای تشکل‌ها، موسسات، انجمن‌ها و… که «فاقد شناسه ملی هستند» ممنوع است.

در حال حاضر کمتر از ۱۰ صنف از ۳۲ تشکل خانه سینما، شناسه ملی اخذ کرده و در اختیار دارند و این به معنای آن است که در بهترین حالت یک سوم از صنوف خانه سینما به‌صورت قانونی می‌توانند در مجمع عمومی و انتخابات پانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما شرکت کنندهمین یک نکته نشان می‌دهد که در صورت برگزاری انتخابات هیات مدیره خانه سینما و حضور همه صنوف، این انتخابات از منظر مصوبه هیأت دولت می‌تواند غیرقانونی و باطل اعلام شود. چه اینکه هیأت دولت تمام اشخاص حقوقی ایرانی، از جمله دستگاه‌های اجرایی، بخش خصوصی و عمومی را موظف به دریافت «شناسه ملی» کرده و مقرر شده شناسه مربوطه در تمامی اوراق، آگهی‌ها و اسناد قید شود و هیچ شخص حقوقی، تشکل، انجمن و موسسه‌ای بدون اخذ شناسه ملی، قانونی محسوب نمی‌شود.

وضعیت کنونی اصناف سینما چگونه است؟

آنچه که مشخص است و پیش از این نیز به آن اشاره کردیم، مجمع عمومی خانه سینما قرار است در آینده نزدیک برگزار شود و طبعاً مطابق اساسنامه باید میزبان «تشکل‌های صنفی قانونی» باشد و براساس مصوبه‌های هیات وزیران که در این مطلب به آن اشاره شد، تشکل‌های صنفی تنها با در دست داشتن «شناسه ملی» قانونی محسوب می‌شوند و امکان حضور در مجمع عمومی خانه سینما و به تبع شرکت در انتخابات هیأت مدیره را خواهند داشت.

اما چه تعداد از صنوف خانه سینما توانسته‌اند کد شناسه ملی خود را دریافت کنند؟ طبق پیگیری‌های خبرنگار مهر هنوز تعداد قابل توجهی از اصناف عضو خانه سینما، موفق به دریافت کد شناسه ملی نشده‌اند و بنابر گزارش هیات مدیره خانه سینما در نشست اخیر خود با روسای صنوف، در حال حاضر کمتر از ۱۰ صنف از ۳۲ تشکل خانه سینما، شناسه ملی اخذ کرده و در اختیار دارند و این به معنای آن است که در بهترین حالت تنها حدود یک سوم از صنوف خانه سینما به صورت قانونی می‌توانند در مجمع عمومی و انتخابات پانزدهمین دوره هیات مدیره خانه سینما شرکت کنند!

این امر به آن معنا است که ۲۲ تشکل دیگر خانه سینما از نظر قانونی نمی‌توانند در مجمع عمومی حضور پیدا کنند و این به منزله حذف آن‌ها و لغو عضویت و صلاحیت آن‌ها برای حضور در بالاترین رکن خانه سینما (مجمع عمومی) است.

باید دید هیات مدیره فعلی خانه سینما چه سیاستی را برای مواجهه با این چالش قانونی و برگزاری یک انتخابات سلامت صنفی در پیش خواهد گرفت و آیا در زمان اندک باقی مانده تا موعد قانونی برگزاری انتخابات هیأت مدیره، اصناف باقی‌مانده می‌توانند شناسه ملی خود را دریافت کنند تا بتوانند در انتخابات نهاد صنفی خود نقش‌آفرین باشند؟

هرچند این امکان نیز وجود دارد که هیات مدیره خانه سینما بخواهد طی هفته‌های آینده انتخاباتی را با حضور همه ۳۲ صنف برگزار کند و از آنجا که اشاره شد تعداد بالایی از آنها هنوز کد شناسه ملی دریافت نکرده‌اند، این امر می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات و حواشی تازه‌ای برای «جامعه اصناف سینمای ایران» باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا