اجتماعی

یک شروع جدید؛ محرم بدون پلاستیک

«دو ساله هیئتی میرم که کمترین حد تولید زباله رو داره. چای و دمنوش رو تو استکان میدن دستت و برای شام هم ظرفهای استیل و ملامین. چندسالی هم هست که تا سرحد امکان از خیمه هایی که چای و شربت رو تو لیوان یکبارمصرف میدن چیزی نمیگیرم.»

زباله‌هایی که بعد از سوگواری در خیابان جا می‌مانند، حتما شما هم بارها با این تصاویر غم‌انگیز در ماه محرم روبرو شده‌اید، تصاویری که امسال موجی از کمپین‌های مردمی آن را تغییر داده است.

همه ساله، شروع ایام محرم به معنی شروع روزهایی سخت برای رفتگران شهر است، معمولا بعد از عزاداری‌ها خیابان‌های همه شهرهای ایران پر از زباله‌ها می‌شوند، زباله‌هایی که معمولا شامل ظروف یک‌بار مصرف و پلاستیکی می‌شوند. جمع‌آوری آن‌ها خود مسئله‌ای برای رفتگران شهرها و بازیافت آن‌ها هم مسئله‌ای دیگر برای محیط‌زیست کشور است. 

شهربانوی امانی عضو شورای تهران، در این رابطه چند روز پیش گفته بود: «از همه شهروندان تهرانی و عزاداران خواهش می‌کنم ظروف خالی نذری را در خیابان رها نکنند، توان رفتگران زحمتکش برای جمع‌آوری زباله محدود است و گاه تمییز کردن دوباره شهر مدت‌ها طول می‌کشد. جایی خواندم که نوشته بود “زباله نریزید، رفتگران از لشکر یزید نیستند!”»

اما به نظر می‌رسد امسال این وضعیت تا حد زیادی تغییر کرده است. محرم امسال، با موجی از کمپین‌های مردمی زیست‌محیطی در شهرهای مختلف شروع شد که تصویر غم‌انگیز زباله‌های پلاستیکی از خیابان‌ها محو شود.

«در صورتی که سطل‌زباله نزدیک شما نیست، زباله‌ها را در ماشین من بیاندازید»

امسال گروه‌های مختلف در شهرهای مختلف، شروع به جمع‌آوری زباله‌های خیابان‌های شهر کرده‌اند و در این میان از مردم هم دعوت می‌کنند تا زباله‌ها را خیابان رها نکنند.

در خوزستان هم پویشی به اسم دهه محرم بدون زباله در حال اجراست، در این پویش فعالین محیط‌زیست این استان از مردم درخواست کرده‌اند تا در این ایام تا حد امکان زباله کمی‌ مصرف کنند.

از سویی برخی دیگر از مردم هم با ابتکارهای مختلف به یاری‌ آن‌ها رفته‌اند. برای مثال فردی در صفحه توییتر خود نوشته است: «یک صاحب وانت پشت ماشینش این بنر رو گذاشته: در شب های عزاداری محرم در صورتی که سطل زباله ای در نزدیکی شما نیست، جهت رفاه حال پاکبان عزیز، زباله های خود را در ماشین من بیاندازید.»

از ظروف سفالی تا در بطری؛ خلاقیت‌های برای کاهش زباله

از سوی دیگر هیئت‌های سوگواری هم را روش‌های مختلف به کمک این کمپین‌ها آمده‌اند، برای مثال امسال در بسیاری از هیئت‌ها به جای استفاده از لیوان پلاستیکی، لیوان شیشه‎‌ای به شهروندان داده می‌شود.

افزایش قیمت لیوان‌های یک‌بار مصرف گیاهی و از سویی پیامدهای خطرناک مواد پلاستیکی باعث شده است که برخی هیئت‌ها دوباره به استفاده از روش‌های قدیمی خود برگردند.

یکی از شهروندان در این رابطه در توییتر خود نوشته است: «دو ساله هیئتی میرم که کمترین حد تولید زباله رو داره. چای و دمنوش رو تو استکان میدن دستت و برای شام هم ظرفهای استیل و ملامین. چندسالی هم هست که تا سرحد امکان از خیمه هایی که چای و شربت رو تو لیوان یکبارمصرف میدن چیزی نمیگیرم.»

در برخی از هیئت‌های دیگر هم با ابتکارهای جالبی جلوی این کار را گرفته‌اند. برای مثال در چند هیئت شهر یزد از پیاله‌ها و  ظروف سنتی و سفالی به جای لیوان‌های پلاستیکی استفاده می‌شود.

حتی گزارش شده است که فعالین محیط‌زیست اهواز با پخش سینی‌هایی از در بطری، از شهروندان درخواست کرده‌اند که در مراسم شام غریبان شمع‌های خود را روی زمین روشن نکنند.

پلاستیک چه پیامدهای برای محیط‌ زیست دارد؟

این موجی که محرم امسال در شهرهای مختلف ایران راه افتاده است، در واقع موجی علیه مصرف مواد پلاستیکی است موادی که استفاده آن‌ها پیامدهای مرگباری به همراه دارد.

بر اساس تحقیقی که کمتر از چند سال پیش در مجله آنتروپوسین منتشر شد، هیچ جایی در کره‌زمین وجود ندارد که توسط زباله های پلاستیکی مانند فیلتر سیگار، کیسه های سوپرمارکت، نایلون و… آلوده نشده باشد، البته اندازه این آلودگی‌ها در برخی از مناطق در حد میکروسکپیک و در برخی مناطق هم به اندازه یک توده است.

امروزه در جهان سالانه ۳۰۰میلیون تن پلاستیک تولید می‌شود و ۵۰درصد آن‌ها فقط یک بار مصرف شده و بعد به بیرون انداخته می‌شوند. این موضوع نه تنها برای محیط‌زیست و اقیانوس‌ها خطرناک است بلکه پیامدهای مرگباری برای حیات‌وحش به همراه دارد، به طوری که ۷۰۰ گونه درون دریاها از این موضوع آسیب می‌بینند و در نتیجه انسان‌ها هم با پیامدهای آن روبرو می‌شوند.

از سوی دیگر این یک ویژگی دیگر پلاستیک‌ها هم استفاده از این مواد را خطرناک‌تر می‌کند؛ پلاستیک‌ها تقریبا به هیچ شکلی تجزیه نمی‌شوند و عمر آن‌ها تا ابد ادامه دارد و در نتیجه مصرف بیشتر آن‌ها به معنای ایجاد یک پیامد اتمام ناپذیر برای طبیعت است.

منبع: خبرآنلاین- نیو صدر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا