گردشگری

مکان های دیدنی تهران برای گردشگری تابستانی

برای علاقمندان به پایتخت گردی در روزهای گرم تابستان، فرصت خوبی فراهم است تا از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری کلانشهر تهران بازدید کرده و با نقاط کمتر شناخته شده آن برای اهالی مرکز، آشنا شوند. یکی از مهم ترین مکان های توریستی تهران که برای همه قشرهای سنی و سلایق مختلف، دیدنی های بسیار و جاذبه های فراوان دارد، موزه ها و نگارخانه های تهران است که شما را با تهران و ایران هزاران سال پیش تا کنون آشنا می کند.

tehran11

گزارش امروز گردشگری روزیاتو، شما را به گردشی در تهران به روایت تهرانگردی های شهرداری تهران می برد که در یک سال اخیر با استقبال گردشگران داخلی و خارجی همراه شده است.

با ما همراه باشید.

داستان تهران: اشک ها و لبخندها

داستان تهران، داستان اشک ها و لبخندها است. ۲۳۱ سال پیش در چنین روزهایی، آقا محمد خان قاجار، تهران را پایتخت قاجار اعلام کرد و از آن زمان به بعد، پایتختی بر ردای تهران که یکی از مناطق خوش آب و هوای کشور بود ماند. تاریخ معاصر تهران، شاهان و حکومت های بسیاری به خود دید و قطعا، یکی از مهم ترین شهرهای خاورمیانه از بعد سیاسی، فرهنگی و اجتماعی باشد.

128

اتوبوس های گردشگری دو طبقه تهران منبع: SightseeinIRAN.com

۷۰ سال از زمانی که تهرانی ها، اینگونه در پایتخت سفر  می کردند گذشته است.

4

تصویر تقاطع خیابان لاله زار و چهار راه استانبول تهران در سال ۱۳۲۵ هجری شمسی

118

تهران قدیم- خط شوش، شهر ری – اوائل دهه ۴۰ خورشیدی و جوانان آویخته به اتوبوس دو طبقه… !

ناصر الدین شاه قاجار قصد داشت بر اساس تجربه هایی که از فرنگ به خصوص در پاریس گردی های رویایی اش بدست آورده بود، شانزلیزه ای در تهران بنا کند که ثمره آن نظر، خیابان لاله زار شد که جشنواره ای از کافه ها و معماری شهری  اروپایی  و سینماها در آن بنا شد.

1800

اما  لاله زار امروز، هیچ تناسبی نه با لاله زار زمان قجر و پهلوی دارد و نه حتی حال و هوای گردش در شانزلیزه را برای اهالی تداعی میکند. جایی که طوفانی از سیم و کابل، این خیابان معروف مرکز شهر را به پایتخت سیم فروش ها و صنف لوازم برق و الکترونیک تبدیل کرده است و شاید بسیاری از هموطنان تهرانی، تا کنون گذرشان به این نطقه نوستالژیک از شهر تهران نیفتاده است.

2000

خیابان لاله زار امروزی، جایی که قرار بود شانزلیزه تهران باشد

تهران امروز، مدیون افراد بزرگی است که یکی از آنها، قطعا، کریم ساعی فقید است که بخشی از زیبایی و طبیعت امروز پایتخت، مرهون تلاش های وی به شمار می رود. او چنارهای اطراف خیابان ولیعصر را کاشت، پارک ساعی را بنا نهاد و رشته جنگلداری را وارد دانشگاه کرد و سازمان جنگلبانی را تاسیس  نمود.

127

کریم ساعی، موسس پارک ساعی تهران

آوازه تهران، تا سئول کره جنوبی رفته است.

8

میدان تهران در سئول، پایتخت کره جنوبی

عمارت مسعودیه

teh1

عمارت مسعودیه مربوط به دوره قاجاره که در تهران، میدان بهارستان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۱۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. باغ عمارت مسعودیه به دستور مسعود میرزا، ملقب به ظل السلطان، فرزند ناصرالدین شاه، در ۱۲۹۵ ق، و به سرکاری رضا قلی خان (ملقب به سراج الملک) در زمینی به وسعت حدود ۴۰۰۰ مترمربع و مرکب از بیرونی (دیوان خانه) و اندرونی و دیگر ملحقات بنا شده. در واقع نام این عمارت نیز برگرفته از نام مسعود میرزا به مسعودیه شهرت یافته. در سال ۱۲۸۷ در نزدیکی این عمارت بمبی دست ساز زیر کالسکه محمد علی شاه منفجر شد که بهانه لازم را برای به توپ بستن مجلس دست او داد. پس از واقعه بهارستان، عمارت مسعودیه نیز به همراه خانه ظهیرالدوله و سایر مشروطه خواهان به رگبار بسته شد. بنای بسیاری از ساختمان های فرهنگی کشور در این عمارت گذاشته شد. کافه گردی در عمارت مسعودیه را فراموش نکنید.

آدرس: میدان بهارستان

غار موزه وزیری

1500

پیرمردی در لواسان کوه را می کَند و پیش می رود؛ سراسر غار پر شده از مجسمه‌های مختلف که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. غار موزه وزیری منطقه لواسانات، یکی از جذابیت های طبیعت گردی اطراف تهران است.

کاروانسرای خانات

2

تصویر کاروانسرای خانات در خیابان مولوی تهران که شاید بسیاری از تهرانگردها از وجود چنین عمارت تاریخی در مرکز شهر آگاهی ندارند

خانه مقدم: گران ترین خانه جهان در ایران

3

تصویر نمای ساختمان خانه استاد مقدم که به واسطه اجناس تاریخی و عتیقه ای که در آن قرار دارد، گران ترین خانه جهان نام دارد و این روزها به عنوان موزه مقدم دانشگاه تهران معروف است. استاد مقدم بسیاری از آثار ارزشمند جمع‌آوری شده مانند کاشی، قطعات سنگی تراشیده شده و غیره را با الهام از فضاهای سنتی ـ تاریخی به نحو چشمگیری در جای جای این عمارت قدیمی نصب و برخی دیگر مانند کلکسیون پارچه، چپق و قلیان، سفالینه، شیشه، تابلو نقاشی، مسکوکات، مهرها و اسناد تاریخی و غیره. را با نظم و ترتیب خاصی در خانه پدری نگهداری نموده است. خانهٔ احتساب‌ الملک یکی از یادگارهای تهران قدیم است که اکنون به موزه تبدیل شده‌است. این خانه در سال ۱۳۵۱ از سوی محسن مقدم پسر احتساب‌الملک به دانشگاه تهران اهدا شد.[ استاد محسن مقدم در سال ۱۳۶۶ ه. ش دارفانی را وداع گفت و پس از مرگِ همسر ایشان در سال۱۳۶۹ه. ش، تولیت موزه مقدم در اختیار مستقیم دانشگاه تهران قرار گرفت. در تهرانگردی های تابستانی، از با ارزش ترین خانه جهان در پایتخت دیدن کنید.سرای کاظمی تهران

3

یکی دیگر از عمارت های تاریخی و دیدنی و البته کمتر شناخته شده تهرانی ها، سرای کاظمی نام دارد. اگر هوای تهران قدیم و کوچه پس کوچه های ۴۰ تا ۵۰ سال گذشته را کردید، اگر دلتان برای معماری و خانه های قدیمی ایرانی پر می کشد، خود را به ایستگاه ۱۵ خرداد و محله بازار برسانید. عمارت کاظمی یا همان سرای کاظمی که «خانه موزه تهران قدیم» اسم جدید آن است؛ در محله چاله میدان قدیم در همسایگی امام زاده یحیی قرار گرفته. این بنا مثل خانه‌های سنتی ایرانی شامل بیرونی، اندورنی، آب انبار، مطبخ و اصطبل است.

کوچه لولاگر

1600

یکی از قدیمی ترین کوچه های تهران، کوچه لولاگر است. کوچه لولاگر از قدیمى ترین کوچه هاى تهران است که معمارى منحصر بفردى دارد، در این کوچه تمام خانه ها و نماهاى بصورت قرینه و موازى کار شده و قدیمى ترین پیتزا فروشى طهران نیز در این کوچه قرار دارد.

باغ کتاب تهران: بزرگ ترین باغ کتاب جهان

1700

وسعت باغ کتاب تهران ۱۱۰ هزار متر مربع است که ۶۵ هزار متر مربع آن ساختمان نمایشگاهی، تالارهای همایش و اداری است و مابقی آن را فضای سبز و یک دریاچه مصنوعی تشکیل می‌دهد. فضای داخلی باغ کتاب تهران شامل ۱۶ سالن نمایشگاهی هر یک به مساحت ۲۰۰۰ متر مربع و در دو طبقه بنا شده است. قرار است باغ کتاب تهران پس از تکمیل، به عنوان یک نمایشگاه کتاب دائمی در چهارفصل سال به نمایش و ارائه کتاب بپردازد. عاشقان کتاب گردی در پایتخت، از این پس به جای خیابان انقلاب، باغ کتاب تهران را در فهرست اولویت های کتابگردی خود قرار دهند.

موزه فرش ایران

CARPET

موزهٔ فرش، یکی از موزه‌های استان تهران است. این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و در روز ۲۲ بهمن ۱۳۵۶ به وسیله وی گشوده شد. این موزه در ضلع شمالی پارک لاله تهران واقع شده است. هدف از تشکیل این موزه را می‌توان پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش خاصه فرش ایرانی دانست. این موزه شامل سایر محصولات از قبیل گلیم هم می‌شود. موزه فرش ایران دارنده با ارزش‌ترین نمونه‌های قالی ایران از قرن نهم هجری تا دوره معاصر است و از منابع غنی تحقیقی برای پژوهشگران و هنر دوستان به شمار می آید. معمولاً حدود ۱۳۵ تخته از شاهکارهای قالی ایران‌، بافت مراکز مهم قالی‌بافی مانند کاشان‌، کرمان‌، اصفهان‌، تبریز، خراسان‌، کردستان و جز آن‌ها، در تالار طبقه هم‌کف به معرض نمایش گذاشته می‌شود. همچنین در این نمایشگاه تابلوفرش های نفیس تبریزی، فرش تبریز به نمایش درمی آید که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می کند. در این نمایشگاه نمونه‌هایی از قالیچه‌های تصویری شاهنامه بایسنغری به نمایش درآمده است که گوشه‌هایی از ادبیات‌، اسطوره‌، مذهب و فرهنگ و هنر غنی ایران را نشان می‌دهد. در کتاب‌خانه موزه حدود ۳۵۰۰ جلد کتاب به زبان‌های فارسی‌، عربی‌، فرانسه‌، انگلیسی و آلمانی در اختیار هنردوستان و پژوهشگران قرار می‌ گیرد. پژوهش در سوابق‌، تحولات و کیفیت تاریخی هنر و صنعت فرش‌، خاصه در ایران‌، گردآوری و خریداری نمونه انواع قالی‌های دست بافت ایرانی و برگزاری نمایشگاه‌های موقت از فرش ایران و سایر نقاط جهان‌، از اهداف موزه به شمار می آید.

آدرس: تهران- خیابان کارگر شمالی

موزه رضا عباسی

reza

موزه رضا عباسی کاشانی، در سال ۱۳۵۶ در خیابان شریعتی تهران، روبروی دانشکده برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، گشایش یافت و به یاد نقاش مشهور دورهٔ صفوی اهل کاشان رضا عباسی نام‌گذاری شد. مجموعه‌های به نمایش در آمده در این موزه بسیار متنوع بوده و آثاری از هزاره دوم پیش از میلاد تا اوایل قرن بیستم یعنی پایان دوره قاجار را در بر می‌گیرد. این آثار بر اساس ترتیب زمانی به نمایش در آمده‌اند، بنابراین بازدید کنندگان می‌توانند سیر تکامل هنر، تمدن و فرهنگ را در ایران زمین دنبال کنند. این چینش در میان موزه‌های دیگر ایران منحصر به فرد است. بخش مرمت و نگهداری. بخش مرمت و نگهداری موزه با دو آزمایشگاه و کارگاه به مرمت و بازسازی نقاشی‌ها، اشیای فلزی و کتاب‌های خطی اختصاص دارد و یکی از پیشرفته‌ ترین کارگاه‌های مرمت در کشور است؛ بنابراین، این کارگاه نه تنها به مرمت اشیای موجود در موزه رضا عباسی می‌پردازد، بلکه ترمیم آثار ارسالی از موزه‌های دیگر کشور را نیز به عهده دارد.

موزه زمان: نخستین موزه ساعت در ایران

museum

موزه‌ی ساعت یا تماشاگه زمان در خرداد ۱۳۷۸ در عمارتی دو طبقه تاسیس شد. طبق اسناد موجود باغ فعلی موزه که تا پیش از این در دست وراث عبدالله خان منصور بوده است، در سال ۱۳۴۶ توسط حسین خداداد خریداری شد و از آنجایی که این فرد به هنر علاقه‌مند بود، تصمیم گرفت آن را به یک اثر هنری تبدیل کند. وی ساختمانی از خشت و گل در آن بنا نهاد که ۱۰ سال بعد تغییراتی در آن اعمال شد و اسکلت چوبی آن به آهنی تبدیل شد و تغییراتی درون بنا داده شد. استادانی نظیر استاد کاشی برای معماری بنا، مهندس ابتکار به عنوان مشاور ساختمان و طراحان گچبری نظیر حاج عبدالکریم نوید تهرانی، استاد فرهاد یحیی پور و حاج علی شیخی نیز در ساخت این بنای زیبا همکاری کردند. گچبری‌های زیبایی که در این بنا به چشم می‌خورد، درون ساختمان ترکیبی از سبک فرنگی و ایرانی و در سردرها و حاشیه‌ها ترکیبی از سبک قاجاریه و جدید است. از نکات قابل ذکر دیگر این است که اتاقی در این بنا وجود دارد که به اتاق اصفهانی‌ها معروف است و گچبری‌های آن کار سه برادر هنرمند به نام آقایان روحانی است. گچبری‌های اتاق اصفهانی‌ها برگرفته از اتاق موسیقی کاخ عالی قاپو اصفهان و مربوط به دوره‌ی صفویه است. در اتاق تابلویی به نام تابلوی آفرینش نیز گچبری شده است. در تماشاگه زمان شما می‌توانید سیر تکاملی ابزارهای سنجش زمان را در آن مشاهده کنید، از نمونه‌های اولیه، ساعت‌های مکانیکی تا نمونه‌های امروزی‌تر.

موزه قصر تهران

5

نمای ورودی زندان سیاسیون در باغ موزه قصر تجربه ای دلهره آور در دل تاریخ، همراه با خاطرات راویانی که خود زمانی در این مکان زندانی بوده اند. موزه قصر، در شب های تابستان، به خصوص آخر هفته ها، مملو از برنامه های شاد و مفرح برای کودکان و نوجوانان پایتخت است.

تندیسی بر فراز یوسف آباد

5

تندیس شهید محمد جهان آرا، فرمانده سپاه فتح خرمشهر که در میدانی در خیابان یوسف آباد تهران نصب شده است

نیایشگاه آدریان تهران

129

نیایشگاه آدریان تهران؛ یکی از آتشکده‌های زرتشتیان  است که در سال ۱۲۹۶ تاسیس شد. نیایشگاه آدریان در شهر تهران، خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، پلاک ۴ ، (ضلع شمالی دبیرستان فیروز بهرام) واقع شده است. بنای معبد آدریان مربوط به دوره قاجار است و این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۴۴۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. سنگ بنای معبد آدریان در سال ۱۲۹۳ خورشیدی با حضور ارباب کیخسرو شاهرخ، ریاست محترم انجمن وقت زرتشتیان تهران پایه گذاری شد و ساخت آن در سال ۱۲۹۶ خورشیدی به پایان رسید. این بنا با کمک مالی پارسیان هندوستان (بهرام جی بیکاجی) و زرتشتیان ایرانی ساکن ایران و هند ساخته شد و آتش آن را با مراسمی خاص پس از ۲۵ روز از آتشکده یزد به تهران و آدریان آوردند.

آدرس: خیابان جمهوری، خیابان میرزا کوچک خان، روبه‌روی کلیسای حضرت مریم

امامزاده های پونک

5

آستان مقدس امامزادگان عینعلی و زینعلی در محله پونک تهران. دو امامزاده‌ نوجوانی که که همراه با حضرت معصومه(س) به ایران می‌آیند و سپس توسط خلفای ظالم آن دوران مظلومانه شهید می شوند. مهم ترین امامزاده تهران، امامزاده صالح است که در تجریش قرار دارد.

موزه شهید چمران تهران

5

خانه موزه شهید چمران یکی از مقصدهای موزه گردی کمتر شناخته شده در پایتخت است. ساعات بازدید: ۹ الی ۱۷

آدرس: خیابان پانزده خرداد، سرپولک، کوچه کمال بشیری، پلاک ۷

موزه عبرت (شکنجه گاه کمیته مشترک ضد خرابکاری)

5

یکی از ترسناک ترین مقصدهای گردشگری تهران، موزه عبرت تهران است که مرکز کمیته مشترک ضد خرابکار ساواک در عصر پهلوی دوم بود. تاریخ ساخت بنای این موزه به زمان فتحعلی شاه قاجار بر می‌گردد. این بنا نخستین زندان مدرن ایران است که در دوران رضا شاه در سال ۱۳۱۱ توسط مهندسان آلمانی تکمیل گردید و به عنوان نخستین زندان مدرن در ایران شروع به کار کرد. بعدها اولین زندان اختصاصی زنان در این محل تاسیس شد. در دوران پهلوی دوم این زندان از سوی سازمانها مختلف امنیتی و انتظامی خصوصا ساواک و کمیته مشترک ضدخرابکاری جهت بازداشت و شکنجه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می‌گرفت. این زندان سرانجام در سال ۱۳۸۱ تعطیل و تبدیل به موزه عبرت ایران شد که گوشه‌ای از شکنجه‌ها و شکنجه گران و شکنجه شوندگان زمان پهلوی را بازسازی می‌کند.

آدرس: تهران – میدان امام خمینی(ره) – ابتدای خیابان فردوسی جنوبی – خیابان کوشک مصری – خیابان شهید یارجانی – پلاک۱۱

اراضی عباس آباد

125

اراضی عباس آباد، مکانی جذاب برای تهران گردی های تابستانی

کاخ موزه نیاوران

talar

کاخ نیاوران، یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری شمال شهر تهران است که آوازه بین المللی دارد. لوکیشن بسیاری از فیلم ها و سریال های تلویزیونی در چند دهه اخیر بوده و یکی از مقصدهای گردشگری معروف ایران در TripAdvisor. بناهای مجموعه کاخ نیاوران متعلق به دوره‌های قاجار و پهلوی است. ابتدا شاهان قاجار کاخ نیاوران را مکان خوش آب و هوا جهت اقامت ییلاقی خویش برگزیدند. فتحعلی‌شاه قاجار برای تفریحات تابستانی خود دستور می‌دهد تا در منطقه‌ای خوش آب و هوا خارج از شهر تهران که وسعتی بسیار کمتر از امروز داشت باغی مصفا بسازند. در کنار روستایی که «گُرده‌وی» یا «گُرده‌به» خوانده می‌شد و در نیاوران امروز قرار داشت به جای نیزاری که در همسایگی روستا واقع بود باغ را ساختند. باغ ییلاقی فتحعلی‌ شاه که در جای نیزار ایجاد شد را «نی‌آوران» نامیدند که بعدا به نام «نیاوران» مشهور شد. محم دشاه نیز در همین باغ بنای کوچک و ساده‌ ای بنا کرد و به دنبال او ناصرالدین شاه «کاخ صاحبقرانیه» را در باغ نیاوران ساخت. آخرین بنایی که در دوران قاجار در باغ نیاوران ساخته شد، مشهور به کوشک احمدشاهی است. بخش هایی از کاخ نیاوران، اکنون در اختیار نهادهای دولتی بوده و امکان بازدید از آن وجود ندارد.

تالار آینه کاخ گلستان

tala

تالار آینه یا تالار سلام در کاخ گلستان، نگین کاخ های ایران، یکی دیگر از مقصد های گردشگری شماره ۱ پایتخت ایران است. جایی که شکوه معماری کاخ های تهران را در آن می توان شاهد بود و شکوه و ابهت خاصی دارد. تالار آینه یکی از اتاق‌ های زیبای کاخ گلستان تهران می‌باشد که در سمت غربی مجموعهٔ گلستان و بالای سردرب ورودی عمارت اصلی و در غرب تالار سلام واقع شده‌است. این تالار به همراه تالار سلام در سال ۱۲۵۳ شمسی توسط صنیع الملک ساخته شد و اتمام تزیینات آن تا سال ۱۲۶۱ شمسی طول کشید. ضلع جنوبی این تالار به باغ گلستان است و دارای سه ارسی بزرگ قوسی شکل به سمت باغ و دو درب و یک پنجره قوسی بزرگ در سمت عمارت است. در این تالار از آینه‌ کاری بسیار زیبایی انجام شده‌است. معماری و طراحی این بنا را ابوالحسن معمار باشی معروف به صنیع‌الملک انجام داده است و مباشرت بنایی آن نیز با میرزا یحیی خان معتمدالملک وزیر بنایی بوده است.

موزه هنرهای معاصر  تهران: موزه  ۲.۵ میلیارد دلاری ایران

tala1

جشنواره ای از تابلوهای نقاشی نفیس و گران قیمت از هنرمندان ایران و جهان در موزه هنرهای معاصر تهران که در کارگر شمالی قرار دارد، این موزه را به یکی از معروف ترین موزه های هنر معاصر جهان بدل کرده است. موزه هنرهای معاصر تهران یکی از سرشناس‌ترین موزه‌های ایران است. این موزه در سال ۱۳۵۶ خورشیدی (۲۲ مهر برابر با ۱۴ اکتبر ۱۹۷۷ میلادی) به کوشش و ابتکار فرح پهلوی و با پشتیبانی دفتر مخصوص او، در گوشهٔ غربی پارک فرح (بوستان لاله کنونی) در امیرآباد تهران بنا شد. بنای موزه را کامران دیبا در سبک معماری مدرن و با الهام از بادگیرهای کویری ایران طراحی کرد. موزهٔ هنرهای معاصر تهران شامل جامع‌ ترین و مهم‌ ترین گنجینه‌های هنر مدرن در خارج از اروپا و آمریکای شمال و مالک یکی از ۵ تا ۱۰ مجموعهٔ مهم هنر نوگرا در دنیا به شمار می رود. موزه هنرهای معاصر، دارای کارهای مهمی از جنبش‌ های هیجان‌ نمایی انتزاعی، پاپ آرت، مینی‌ مالیسم، مفهومی، و فوتورئالیسم است. در گنجینهٔ دائمی موزه بیش از ۳۰۰۰ اثر ارزشمند از نخبگان هنرهای تجسمی نگهداری می‌شود که نزدیک به ۴۰۰ عدد از آن‌ها، دارای ارزش استثنایی هستند. از جمله آثار مهم موزه، می‌توان به کارهای بسیار شاخصی از گوگَن، رُنوار، پیکاسو، ماگریت، ارنست، پولاک، وارهول، لُویت، و جاکومتی اشاره کرد. موزه هنرهای معاصر تهران هم چنین مالک مجموعهٔ بسیار مهم و جامعی از هنر نوگرا و معاصر ایران است. گنجینهٔ موزه هنرهای معاصر تهران از اموال عمومی ایران محسوب می‌شود. این موزه در حال حاضر موزهٔ هنرهای معاصر تهران، یکی از واحدهای معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

موزه ملی ملک: بزرگ ترین مجموعه وقفی خصوصی ایران

موزه ملک 5

یکی از دیدنی ترین و همچنین ناشناخته ترین موزه های پایتخت، موزه و کتابخانه ملی ملک است که جشنواره سکه ها و کتب خطی تاریخی به شمار می رود و در خیابان امام خمینی تهران قرار دارد. کتابخانه ملی ملک با داشتن ۱۹ هزار عنوان نسخه خطی نادر و نفیس، یکی از شش گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران است. پنج کتابخانه دیگر عبارت اند از کتابخانه ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی، کتابخانه مرحوم آیت‌ الله مرعشی نجفی و کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران. در این میان، امتیاز کتابخانه ملک به نفیس بودن و ارزش هنری آثار است. همچنین این کتابخانه دارای حدود ۷۰ هزار کتاب چاپی، ۳۴۰۰ کتاب چاپ سنگی و ۵۴۸ عنوان نشریه ادواری در ۴۰۰۰ مجلد است. بخش قابل توجهی از کتاب‌های چاپی متعلق به پیش از سال ۱۳۲۰ خورشیدی هستند و در زمره نخستین کتاب‌ های چاپی ایران قرار می‌ گیرند. کتابخانه ملک پیوسته با خرید کتاب‌های خطی و چاپی از محل عواید موقوفات ملک غنی تر می‌شود. غیر از مخازن کتاب و تالار های مطالعه، بخش‌ های مجهزی هم برای انجام امور فنی از قبیل مرمت نسخ خطی، عکاسی و تهیه میکرو فیلم، صحافی، جلدسازی و… ایجاد شده‌ اند. در کنار این بخش‌ ها انتشارات مؤسسه از سال ۱۳۴۸ برای چاپ و نشر نسخ خطی موجود در کتابخانه و آثار پژوهشی مرتبط با آن‌ ها تأسیس شده‌است.

شهرک سینمایی غزالی

126

شهرک سینمایی غزالی شهرکی است در غرب تهران، که به همت علی حاتمی برای ساختن فیلم و سریال های تاریخی و قدیمی در سال ۱۳۵۸ ساخته شد یکی از دیدنی ترین مقصدهای گردشگری هنری پایتخت است که خیلی مورد توجه هموطنان تهرانی قرار ندارد. از مکان های فضاسازی شده در این شهرک می توان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه،ساختمان سینما تابان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد، کافه پارس تهران قدیم، نماهایی از خیابان اکباتان و لاله زار و… اشاره کرد.

آدرس: آدرس: تهران ، میدان آزادی ، کیلومتر ۱۵ جاده مخصوص کرج ، بعد از کارخانه سایپا، خیابان ۵۵، شهرک سینمایی غزالی

تهران از برج میلاد

5

بافت شهری تهران از فراز بلند ترین برج ایران (برج میلاد تهران) که میتواند مورد استقبال ارتفاع گردهای تهرانی قرار بگیرد.

بازار تجریش

5

خوردنی های خوشمزه رنگارنگ در بازار سنتی تجریش که یکی از مقصدهای گردشگری همیشه شلوغ شمال پایتخت است و در شب ها، یکی از پاتوق های گردشگری تهرانی ها می شود.

موزه عروسک های ملل

7

آدرس: خیابان میرداماد – نفت جنوبی – کوچه تابان – پلاک ۱۱ – واحد ۲ شماره تماس: ۲۲۲۲۲۳۰۰

اکباتان

9

تصویری دیدنی از مجتمع مسکونی اکباتان تهران که نماد تهران نوین در عصر پهلوی بود

موزه عکسخانه تهران

10

موزه عکسخانه ایران: در میدان هفت تیر، خیابان بهار شیراز واقع شده ‌است، بدست سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران ساخته شده ‌است و اولین موزه تخصصی کاربردی در ایران و خاورمیانه است.

دریاچه خلیج فارس: بزرگ  ترین دریاچه مصنوعی خاورمیانه

11

دریاچه چیتگر یا دریاچه شهدای خلیج‌فارس دریاچه‌ای مصنوعی است که در منطقه ۲۲ شهرداری تهران واقع شده‌است. مساحت این دریاچه ۱۳۰ هکتار است و در مجاورت آن ۱۲۰ هکتار مجموعه تفریحی ایجاد شده است

ناصرخسرو

12

تصویری از پاییز خیابان ناصر خسرو تهران که یکی از خیابان های تاریخی شهر است. از میدان توپخانه آغاز شده و در خیابان پانزده خرداد (بوذرجمهری) پایان می‌پذیرد. خیابان‌های صور اسرافیل و سعدی جنوبی در مسیر این خیابان قرار دارند. این خیابان دارای بناهای تاریخی بسیاری از جمله شمس‌العماره و دارالفنون است. اولین داروخانه و چاپخانه تهران نیز در این خیابان بنا شد. در حال حاضر این خیابان بورس لوازم پزشکی و تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی و کتاب و لوازم التحریر و لوازم دوربین می‌باشد. تاریخ احداث این خیابان به ۱۲۸۵ باز می‌گردد، پیش از آن خندق قسمتی از ارگ سلطانی بوده‌است. پس از ساخت خندق جدید، خندق قدیم را پر کرده و آنرا به خیابان تبدیل می‌کنند و به فرمان ناصرالدین شاه «ناصریه» نام می‌گیرد. چهار سال بعد سامان دادن آن به امین حضور محول می‌شود و او پس از چند سال کوشش سروسامانی به این خیابان می‌دهد. برای بازدید از کاخ گلستان، میتوانید از این خیابان به سمت این مجموعه فرهنگی بروید.

دربند گردی

13

دَربَند، یکی از محله‌های تهران، از دهکده‌ های قدیمی شمیران است که در شمال باغ سعدآباد قرار دارد. محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران محسوب می شود. دربند در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته و آغاز یکی از راه‌ های اصلی صعود کوهنوردان به البرز مرکزی است. کوره‌ راهی از دربند آغاز می‌شود و به آبشار دوقلو و پناهگاه شیرپلا ختم می‌شود. محله‌های قدیمی دربند عبارت‌اند از: مرغ‌ محله (مغ‌محله)، کنار محله، کلاغ‌ پر و سربند. رودی به نام رودخانه دربند از میان دهکده دربند می‌گذرد. دره‌های اصلی رودخانهٔ دربند عبارت‌اند از: دره اوسون، دره آبشار، دره امامزاده ابراهیم، دره کاک، آب شیردره و دره زون.

باغ موزه دفاع مقدس

14

باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت به عنوان محلی برای ارائه بخش اندکی از حماسه ملت غیور ایران در دوران انقلاب و دفاع مقدس در کنار مجموعه های بزرگ فرهنگی به عنوان قطب فرهنگی شهر تهران قرار گرفته است. و به ارائه محتوای حماسی و معارف دفاع مقدس در قالب فناوری های نوین اعم از نمایشی، تعاملی و تلفیقی می پردازد. این باغ موزه با استفاده از صدها نمایشگر و بازسازی صحنه های دفاع مقدس و استفاده از فناوری های نوین در کنار راویـان ویژه که خود فرمانده و یا رزمنده دوران دفـاع مقـدس بوده به روایت صحنه ها و تـاریخ دفـاع مقـدس می پردازند. نشانی: ونک ـ بزرگراه شهید حقانی ـ خیابان سرو ـ ضلع جنوبی ایستگاه مترو شهید حقانی.

موزه مینیاتور تهران

15

باغ موزه مینیاتور تهران بوستانی در شرق تهران است که با هدف نمایش ماکت‌ های مینیاتوری آثار میراث جهانی ایران که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده‌اند، ساخته شده است. وسعت این پارک حدود ۳ هکتار است. این بوستان در شمال خیابان جانبازان (گلبرگ) و شرق خیابان کرمان قرار دارد. در فاز نخست ماکت تخت جمشید، چغازنبیل، میدان نقش جهان اصفهان، پاسارگاد، تخت سلیمان، گنبد سلطانیه، ارگ بم، کلیساهای ارامنه، کوه کتیبه بیستون، مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی، بازار تبریز و آبشارهای شوشتر برای بازدیدکنند گان ارائه شده است. در فاز بعدی این پارک، گسترش ماکت‌های مینیاتوری گنبد قابوس، مسجد جامع اصفهان، کاخ گلستان و روستای دستکند میمند کرمان و دیگر باغ‌های نه گانه ایرانی به اجرا در می‌آید.

خانه موزه استاد مطهری

16

خانه شهید مرتضی مطهری در سال ۱۳۸۶ به موزه تبدیل شد. استاد مطهری در سال ۱۳۴۶ به دلیل تاسیس حسینیه ارشاد و با اصرار دوستان خود برای نزدیکی به حسینیه، به این خانه نقل مکان کرد. وی در مدت ۹ سال اقامت خود در این خانه (از ۱۳۴۶ تا ۱۳۵۵) که بیشترین زمان را نسبت به بقیه سال‌های سکونت خود در تهران داشت، بیش­ترین آثار خود را در این خانه تالیف کرد. کتاب‌های «نظام حقوق زن در اسلام»، «مساله حجاب»، «علل گرایش به مادی‌گری» و «امدادهای غیبی در زندگی بشر» جزو این آثار است. این خانه محل رفت‌و‌آمد اشخاص بزرگی مانند رهبر معظم انقلاب، آیت‌الله طالقانی، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، دکتر علی شریعتی و بسیاری از روحانیون و شخصیت‌ های دیگر بوده است. خانه در دو طبقه بنا شده است که در طبقه اول دست‌نوشته‌ها و وسایل شخصی شهید مطهری و در طبقه دوم کتاب‌های آن شهید به نمایش درآمده است. ساعات بازدید: ۹ الی ۱۷

آدرس: خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به حسینیه یزدی‌ها، نبش بن‌بست صدرا، شماره ۱۱۶

حمام تاریخی نواب: لوکیشن فیلم قیصر

17

لوکیشن فیلم قیصر، یکی از حمام های تاریخی تهران، حمام نواب است که از جمله آثار دوره قاجاریه پایتخت به شمار می رود و در خیابان ۱۵ خرداد شرقی، کوچه بیک دامغانی( بازارچه نواب سابق) قرار دارد. توسط زنانی به نام‌های سارا سلطان خاتون و سارا حاجر خاتون که دختران فردی به نام نواب بوده‌اند ساخته شده است. حمام نواب، پاتوق فرهنگی بافت تاریخی شد حمام نواب برای جلوگیری از اتلاف گرما و امکان استفاده از آب قنوات و چشمه‌ها به برای استحمام، پایین‌ تر از سطح زمین ساخته شده است. مصالح به کار رفته در ساخت این بنا شامل آجر، آهک، ساروج، سنگ و کاشی است. در این بنا پس از مرمت، از سیمان نیز برای حفظ آن استفاده شده است. حمام نواب دارای بخش‌هایی چون هشتی، سربینه، تنظیف گرمخانه، سرویس بهداشتی، خزینه، استخر و ستون است.

پارک ژوراسیک  تهران

18

پارک ژوراسیک تهران یا بوستان دایناسور های متحرک یک بوستان آموزشی، گردشگری و تفریحی در میدان بهرود سعادت آباد تهران است. این پارک با انواع مجسمه‌ های دایناسورها در گونه‌های مختلف و ابعاد واقعی نخستین پارک موضوعی پایتخت به شمار می‌رود که به معرفی انواع دایناسورها به همراه نمایش مجسمه‌های متحرک دایناسورها همراه با صدا و جلوه‌های ویژه می‌پردازد. احداث پارک ژوراسیک در اوایل اسفند ماه ۱۳۹۲ خورشیدی به بهره‌برداری رسید. مساحت کل بوستان ژوراسیک تهران ۳۰ هزار متر مربع است که در آن مجسمه متحرک ۲۸ دایناسور قرار گرفته است. در این بوستان نام علمی، روش زندگی و خوراک دایناسورها به نمایش گذاشته شده است، این دایناسورها به شکل کاملاً طبیعی طراحی شده‌اند به طوری که قادر هستند پلک بزنند و دست و پای آنها حرکت می‌کند. همچنین یک تخم دایناسور که نوزاد دایناسور از آن بیرون می‌آید و دوباره به داخل فرو می‌رود نیز طراحی شده است

تابستان گردی در پارک جنگلی  چیتگر تهران

19

پارک جنگلی چیتگر از پارک‌ های جنگلی شهر تهران است که از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به آزادشهر و پیکان‌شهر و از شرق به منطقهٔ خرگوش‌دره محدود می‌شود. این پارک با ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت از بزرگ‌ ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران به شمار می رود. هدف از احداث این بوستان جنگلی که در آغاز مسیر وزیدن باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌است. این پارک دارای یک پیست و مسیرهای دوچرخه‌سواری و امکانات اسکیت‌سواری است. همچنین ایستگاه مترو چیتگر مقابل درب شمارهٔ ۱ و ایستگاه مترو ایران‌خودرو مقابل درب‌های ۵ و ۷ قرار دارد. دریاچه چیتگر در مجاورت این پارک جنگلی واقع شده است. پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود ۷۳۴ هکتار را در بر می‌گیرد و حدود ۵۳ درصد از آنها را گونه‌های سوزنی برگ مانند کاج الداریکا، سرو نقره‌ای و سرو خمره‌ای و حدود ۴۷ درصد از درختان را ۹ گونه درختی پهن‌برگ (از جمله اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی، پلت، بلوط و ایلان) تشکیل می‌دهد

شب گردی تابستانی در پارک پایداری

20

پارک پایداری در منطقه ۳ تهران واقع شده و در گذشته نامش قبا بود! آبنمای زیبایی دارد که اکثر اوقات مردم در اطراف آن ورزش می کنند. به دلیل داشتن آمفی تئاتر باز و مجاورت با فرهنگسرا در منطقه پاسداران شناخته شده و معروف است.

باغ فردوس: موزه سینما تهران

21

باغ فردوس محله‌ای از شمیران که در نزدیکی خیابان ولیعصر و میدان تجریش واقع شده‌ است. اکنون موزه سینمای ایران در این مکان قرار دارد که یکی از مقصدهای موزه گردی، سینماگردی و کافه گردی  شمال تهران به شمار می رود.

ارتفاع گردی در تهران

22

یکی از نقاط ارتفاع گردی در تهران، علاوه بر بام تهران، برج میلاد تهران است که در روزهای گرم تابستان، محیط فرح بخش برای گردشگران هیجانی در پایتخت است تا از رستوران گردان و کافه ها و نمایشگاه های آن بازدید کنند. تصویری که مشاهده می کنید، از فراز سکوی دید باز برج میلاد تهران گرفته شده است

کاخ گلستان: نگین کاخ های ایران و افتخار  تهران

11

مجموعه تاریخی گلستان، یکی از پر گردشگر ترین مقصدهای توریستی پایتخت است که حتی در روزهای گرم تابستان نیز مملو از گردشگرهای داخلی و بین المللی میشود. کاخ گلستان با قدمتی بالغ بر ۴۴۰ سال یکی از منحصر به فردترین مجموعه‌های تاریخی ایران به شمار می رود. اطلاق نام گلستان به این مجموعه ریشه در بنیان تالاری بنام «گلستان» که از بنا های عهد آقا محمد خان قاجار بوده و در سال ۱۲۱۶ ه. ق و در عهد فتحعلی شاه قاجار به پایان می‌رسد دارد. کاخ گلستان از عهد صفویه تا دوران معاصر دستخوش تغییراتی گردیده‌ است. هر چند که بنیان کاخ گلستان به دوران شاه عباس صفوی و به سال ۹۹۸ ه. ق و با احداث چهار باغی در داخل حصار شاه طهماسب و بعدها و در زمان شاه سلیمان صفوی (۱۱۰۹ – ۱۰۷۸ ه. ق) با ساخت دیوان خانه‌ای در همان محدوده چنارستان شاه عباسی شکل می‌گیرد ولی امروزه از آن بنیان‌ها اثری در میان نیست؛ و داشته‌های موجود کاخ گلستان از لحاظ دیرینگی محدود به بخشی از آثار و ابنیه از دوران زندیه بوده و فراتر از آن نمی‌رود. نمایی از کاخ گلستان نمایی از تالار اصلی عمارت بادگیر در کاخ گلستان کاخ گلستان در دوم تیرماه ۱۳۹۲ خورشیدی و در سی و هفتمین اجلاس سالانه کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو در پنوم پن، پایتخت کامبوج به عنوان میراث بشری از جانب یونسکو به ثبت رسید.

گردشگری در خیابان سی تیر

111

خیابان ۳۰ تیرِ، یکی از مقصدهای شکم گردی تابستانی در تهران است. بعد از گذشتن از خیابان جمهوری، خیابان سی تیر آغاز می‌شود. در یک سمت خیابان تا چشم کار می‌کند، مغازه است؛ مغازه‌ هایی که فرم قدیمی خود را حفظ کرده‌اند و بیشتر صاحبانشان آنها را از پدر و پدر بزرگ خود به ارث برده‌اند. حتی خود خیابان هم به نسبت دیگر خیابان‌های تهران کمتر دچار تغییر و تحول شده است. همین امر باعث می‌شود حس نوستالژی غریبی در وجودتان پیدا شود و با دیدن کافه گل رضائیه با ظاهری قدیمی این حس تشدید می‌شود. داخل کافه که می‌روید دیوار‌های پوشیده از عکس‌های نویسندگان و شاعران، میز و صندلی‌های چوبی ساده و نور قرمز ـ که فضا را گرم‌تر کرده است. گشتی در خیابان ۳۰ تیر، شما را با مقصدهای گردشگری تاریخی و باستانی بسیاری در مرکز شهر آشنا می کند که موزه ملک و موزه پست و موزه آبگینه و موزه ملی ایران، از آن جمله است.

قصر یاقوت

114

قصر یاقوت از کاخ‌های شرق تهران در دوره پادشاهی ناصرالدین‌شاه قاجار است که در چهلمین سال پادشاهی او ساخته شد. قصر یاقوت از بخش‌های قصر بیرونی و حرم‌ خانه سلطنتی تشکیل شده بود.

114

عمارت قصر یاقوت (کاخ یاقوت و یا کاخ سرخه حصار). این کاخ درون پهنه کنونی «بیمارستان شهید لواسانی» جای دارد. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ثبت گردید.

خانه امام جمعه

115

خانه امام جمعه، خیابان ناصر خسرو روبروی وزارت دارائی کوچه امام جمعه. این بنا، نخست خانهٔ میرزا آقاخان نوری صدراعظم ناصرالدین شاه بود و بعدها امام جمعهٔ خوئی آن را خرید و در آن ساکن شد.

امام زاده یحیی تهران

117

امامزاده یحیی نام بقعه ابوالقاسم عزالدین یحیی است که در کوچه‌ای به همین نام در خیابان ری، نرسیده به خیابان شهید مصطفی خمینی در یکی از محلات قدیمی شهر تهران که سابقاً به آن عود لاجان گفته می‌شد واقع شده‌است. نسبت ابوالقاسم عزالدین یحیی که از نقبای شهرهای قم و ری بوده‌است به امام سجاد می‌رسد و گفته می‌شود برادر اوست. این بنا دارای صحن وسیع، مسجد، ایوان، رواق، ضریح، حرم آیینه کاری، سرداب، گنبد کاشی مخروطی شکل و سقاخانه‌ است. قدیمی‌ترین اثر منقول این بقعه تاریخی که ساختمان اصلی بنای آن نیز به دوره مغول نسبت داده می‌شود، صندوق چوبی روی مرقد است که دارای تاریخ ۸۹۵ هجری است.

120

درخت چنار امامزاده یحیی در محله عودلاجان با بیش از ۹۰۰ سال سن کهن سال ترین موجود زنده ی تهران است!

بادگیر تهران

119

بادگیر آب انبار یوسف آباد دومین بادگیر مرتفع تهران قریه و عمارت یوسف آباد که سالها پیش توسط مرحوم میرزا یوسف مستوفی الممالک ساخته شد، در میانه اش آب انباری داشت که هنوز آن یادگار باقی مانده و ثبت ملی شده است. این آب انبار بادگیر مرتفعی نیز داشت که به جرات می توان گفت بعد از بادگیر کاخ گلستان، مرتفع ترین بادگیر در آن روزگار بود.متاسفانه از تاریخچه تخریب این اثر ارزشمند اطلاعات موثق و مستندی در دست نیست اما خوشبختانه آب انبار یوسف آباد این روزها در حال احیا است. عکس از مرحوم منوچهر ستوده منبع: کتاب تهران در تصویر. جلد ۲ . مرحوم یحیی ذکا و محمد حسن سمسار، انتشارات سروس، چاپ سال ۱۳۷۶

موزه پروفسور حسابی

122

موزهٔ دکتر حسابی، یکی از موزه‌های تهران است که پس از مرگ محمود حسابی، فیزیکدان شهیر ایرانی، در سال ۱۳۷۱ در محل خانهٔ او ایجاد شد. این موزه که در آن وسایل شخصی، مدارک علمی و تحصیلی، نشان‌ها و تقدیر نامه‌ها و عکس‌های قدیمی محمود حسابی به نمایش گذاشته شده‌اند در خیابان مقصودبیک قرار دارد که در گذشته چهارراه حسابی نامیده می‌شد. بنای ساختمان موزه در سال ۱۳۱۰ ساخته شده و موزه در طبقهٔ سوم این بنا قرار دارد. علاوه بر خود بنا که قدمت زیادی دارد و وسایل دکتر حسابی که در این موزه به نمایش گذاشته شده، این مکان تا حدی نمایشگر نحوهٔ زندگی دکتر حسابی نیز هست؛ از جمله، در این موزه می‌توان تغییراتی که حسابی در منزل داده تا زندگی برای همسر کم‌بینایش آسان‌تر شود، یا نحوهٔ استفاده دوبارهٔ وی از وسایل خراب را دید. مدیریت این موزه به عهده ایرج حسابی است که فرزند محمود حسابی است. موزه دکتر حسابی دو بخش فعال دارد: بخش فرهنگی که وظیفه چاپ و نشر آثار محمود حسابی را بر عهده دارد و بخش علمی که دربارهٔ زندگی و تحقیقات علمی حسابی فعالیت می‌کند. در سال ۱۳۸۸ مدیریت موزه اعلام کرد که سالانه ۱۰۰ پروژه دبیرستانی و ۲۰۰ تا ۳۰۰ پروژه دانشگاهی در این موزه انجام می‌شود.

تابستان های بلند در گنبد مینا

123

گنبد مینا نام بزرگترین آسمان‌نمای ایران است که در سال ۱۳۹۳ در به بهره‌برداری رسید. در این دوره و زمانه که آلودگی هوا مانع از این شده است تا کمتر به آسمان نگاه کنیم، چنین بنایی به منظور جدا کردن ما از زندگی پر هیاهوی شهری ساخته شده است، تا برای ساعتی هم شده بر روی صندلی نشسته و دیدن زیبایی‌های آسمان لذت ببریم و کهکشان‌ها و ستاره‌ها را از نزدیک‌ ببینیم و از دیدن آنها لذت ببریم. گنبد مینا، بزرگترین آسمان‌نما یا پلانتاریوم خاورمیانه، یک شبیه‌ساز از جهان هستی و کرات و ستارگان است که در آن به صورت سه بعدی فیلم‌هایی با موضوعات نجومی به نمایش در می‌آید.

عمارت عین الدوله

124

عمارت عین‌الدوله یکی از بناهای تاریخی تهران است که شاید کمتر نامی از آن را شنیده باشید. این بنا مربوط به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی اول است و معماری آن هم به سبک معماری دوران قاجار انجام شده است. امروزه از باغی که این عمارت در آن قرار داشته، تقریبا چیزی باقی نمانده است. اما خوشبختانه بنای عمارت پا برجا باقی مانده و به گفت مدیر این مجموعه، اگر همه چیز به خوبی پیش برود در فصل بهار شاهد افتتاح نگارخانه برگ در آن خواهیم بود. مهم‌ ترین واقعه‌ای که در این عمارت رخ داده است، برگزاری کنفرانس تهران در زمان جنگ جهانی دوم بوده است. بازدید از فضای بیرونی عمارت همه روزه به جز جمعه‌ها و ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح تا ۴ بعدازظهر امکان‌ پذیر است.

آدرس: پاسداران، میدان هروی، خیابان وفامنش، خیابان جمالی، شماره ۱۷

موزه تیمور تاش

130

موزه جنگ؛ عمارتی با نمای آجری، آیینه‌کاری‌های نفیس و زیبا در سقف تالار اصلی، گچ بری‌های ظریف و زیبا در سرستون‌ها و سایر بخش‌های بنا و درها و پنجره‌های چوبی با فرم و اشکال خاص که پس از پیروزی انقلاب به آن خانه «تیمورتاش» می‌گویند. این بنای تاریخی که مربوط به عبدالحسین تیمورتاش وزیر دربار پهلوی اول است در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.این موزه در میدان پاستور و روبروی مترو میدان حر در داخل دانشگاه جنگ واقع شده است و اکنون برای اولین بار به روی عموم باز شده است

آدرس: نشانی: خیابان کارگر جنوبی، پایین تر از میدان پاستور

باغ ملی گیاه شناسی

1300

باغ گیاه‌شناسی ملی ایران یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی ایران است که در نزدیکی تهران، در منطقهٔ چیتگر در محله آزادشهر قرار دارد. این باغ زیر نظر مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور اداره می‌شود. عملیات اجرایی باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال ۱۳۴۷ با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی شده در اراضی چیتگر واقع در کنار اتوبان تهران-کرج آغاز گردیده و مراحل نهایی خود را طی می‌کند. مساحت باغ حدود ۱۴۵ هکتار می‌باشد. ارتفاع آن از سطح دریا ۱۳۲۰ متر بوده و دارای آب و هوای نیمه‌خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود ۲۴۰ میلیمتر است. حداکثر دمای هوا در ماه‌های تیر و مرداد به ۴۳–۴۲ درجه سانتیگراد و حداقل دمای هوا در زمستان به پائین‌تر از ۱۰- درجه سانتیگراد می‌رسد.  یک میدان در مرکز باغ پیش بینی شده که چهار بلوار در چهار جهت به آن می‌پیوندد. در این باغ ۶۴ گونه درخت و درختچه از اقلیم خزر، ۲۴۰ گونه گیاهی از اقلیم البرز، ۴۲ گونه چوبی و ۳۰ گونه علفی از اقلیم زاگرس و ۲۳ اجتماع گیاهی و حدود ۴۰ گونه گیاهی از اقلیم کویری و بیابانی ایران وجود دارد، اقلیم چین و ژاپن، اقلیم هیمالیا، اقلیم قفقاز، اقلیم سیبری و آمریکا و باغ‌های اروپایی از اقلیم‌های جهانی این باغ است

آدرس: اراضی چیتگر- اتوبان تهران- کرج

آبشار شکرآب

1400

در بخش رودبار قصران شهرستان اوشان در استان تهران واقع است. برای رسیدن به این آبشار از تهران از طریق جاده لشگرک به دو راهی لواسان و فشم باید رفت. در مسیر فشم، به سمت اوشان و سپس روستای آهار که آخرین نقطه ماشین رو است، بقیه مسیر پیاده باید طی شود. روستای شکرآب در سیزده کیلومتری فشم و در میان باغ‌های سرسبز منطقه جلوه زیبایی دارد. ۴ کیلومتر مانده به فشم، یک دوراهی است که مسیر سمت چپ به اوشان، باغ گل، ایگل، آهار و شکرآب منتهی می‌شود. از محل روستای آهار تا آبشار حداکثر ۲ ساعت پیاده‌ روی باید طی کرد. رودخانه آهار به طول ۱۵ کیلومتر از دامنه‌های کوه صندوق چال سرچشمه گرفته و در مسیر خود از دره‌های کوه تاربیشه گذشته و پس از مشروب کردن روستاهای مسیر به جاجرود می‌ریزد. پس از طی کردن شهر اوشان و روستای آهار به منطقه ییلاقی شکراب می‌رسیم. از روستای آهار تا شکرآب باغ‌های فراوان گیلاس و آلبالو وجود دارد که در ماه‌های اواخر خرداد تا اوایل مرداد درختان پر از میوه می‌شوند. مسیر آهار به آبشار شکرآب یکی از مسیرهای دیدنی و جذاب تهران است که با داشتن طبیعتی زیبا پذیرای میهمانان و گردشگران فراوانی است. وجود رودخانه زلال، کوه های مرتفع، درختان سبز و راه نسبتا هموار آن، این نقطه را به منطقه‌ای پر بازدید مبدل کرده است.

23

برای گردش در تهران، از ستاد گردشگری شهرداری تهران مشاوره رایگان دریافت کنید و در تورهای گردشگری روزانه شرکت کنید تا مناطق مختلف پایتخت را در قالب تورهای هیجان انگیز نیمروزی با حضور شهروندان تهرانی مشاهده کنید. برای خرید تورها با تلفن ۱۳۷ شهرداری تهران تماس بگیرید

وجه تسمیه محله های تهران

112

تصویری از منطقه کامرانیه در شمال پایتخت

آیا تاکنون با وجه تسمیه محلات تهران آشنا بودید؟ فهرست زیر، شما را با وجه تسمیه برخی از نقاط پایتخت آشنا می کند و گشتی به تاریخ معاصر تهران و ایران است. روزگار میرزا ها و اعظم ها و مخبرها و مشیرها و خانان.

113

بام یکی از برج های مسکونی محله نیاوران تهران

  • منیریه: منیرالسلطنه (مادر کامران میرزا نایب السلطنه)
  • کامرانیه: کامران میرزا نایب السلطنه امیرکبیر
  •  آجودانیه: آقا رضا آجودان مخصوص اقبال السلطنه عکاسباشى
  • اختیاریه: غلامحسین غفارى صاحب اختیار وزیر مخصوص امین خلوت وزیر دربار اعظم
  • امیریه: امیرکبیر کامران میرزا نایب السلطنه
  • فرمانیه: عبدالحسین میرزا فرمان فرما
  • یوسف آباد: میرزا یوسف آشتیانى صدراعظم مستوفى الممالک
  • سلیمانیه (اصفهانک): امیر سلیمان خان قاجار اسکندرلوى قوانلو خازن السلطنه (پسر دوم علیرضا خان قاجار عضد الملک وزیر حضور همایون نایب السلطنه)
    امین آباد (ابتداى جاده ورامین): میرزا اسماعیل خان امین الملک (پسر آقا ابراهیم آبدار امین السلطان اولعلى آباد)
  • محمودیه: میرزا محمود خان علامیر احتشام السلطنه (دومین رئیس مجلس شوراى ملى)
  • اقدسیه: امین اقدس (از همسران ناصرالدین شاه)
  • مسعودیه: مسعود میرزا یمین الدوله ظل السلطان
  • مجیدیه: سلطان عبدالمجید میرزا عین الدوله صدراعظم اتابک اعظم
  • لالیه: سلطان حسین میرزا جلال الدوله (از پسران مسعود میرزا ظل السلطان)
  • داوودیه: میرزا داوود خان خواجه نورى (از پسران میرزا آقاخان نورى اعتماد الدوله صدراعظم)
  • حکیمیه (در شرق تهرانپارس): میرزا علینقى حکیم الممالک والى مشاور السلطان
  • جمشیدیه (خیابان و پارک): جمشید خان دَوِلّو قاجار مستشار اعظم (مهندس جمشید دولو قاجار، برادر امیر هوشنگ دولو قاجار آصف السلطنه سوم و پسر محمد ولى خان دولو قاجار آصف السلطنه دوم حاجب الدوله)
  • جوادیه: جواد فرد دانش (مشهور به جواد آقا بزرگ) مالک بسیارى از زمین هاى این محله.
  • احتسابیه (شمال شرق تهران): محمدتقى خان احتساب الملک (پسر عبدالعلى خان ادیب الملک پسر حاجى على خان مقّدم مراغه اى اعتماد السلطنه حاجب الدوله)
  • عباس آباد: ملّا عباس ایروانى
116

شرکت AIRBNB، درگاه معروف رزرواسیون مکان های اقامتی خودمانی در سراسر جهان در اینستاگرامش نوشت: اگر پاریس، شهر عشق است، ایران، کشور عشق است.

روزهای تابستان را با تهرانگردی هیجانی خاطره انگیز کنید.تهران را با اپلیکیشن تهرانگردی ببینید.

در آخر هم بد نیست اشاره کنیم، آن‌دسته از گردشگرانی که قصد بازدید از زیبایی‎های متنوع تهران را دارند و از دیگر شهرهای کشور به این کلان‌شهر سفر می کنند، می توانند در هتل‌های شیک و باکیفیتی همچون هتل پارسیان آزادی تهران یا هتل استقلال اقامت کنند.

هتل پارسیان آزادی، اقامتگاهی عالی و لوکس برای ماندن در تهران است. این هتل با اتاق‌ها و سوئیت‌های بسیار شیک، تمیز و راحت، اوقات خوشی را برای مسافران می‌سازد. رستوران‌های هتل نیز ایده‌آل‌اند، رستوران‌هایی با غذاهای ایرانی، فرنگی و ایتالیایی، با انواع خوراکی‌های لذیذ، پذیرای میهمانان است.

هتل استقلال تهران که در شمال شهر واقع شده، انتخابی ایده‌آل برای کسانی است که به پایتخت سفر می‌کنند. رویال هیلتون سابق با برخورداری از برترین امکانات رفاهی، وجود ۹ رستوران با انواع غذاهای ایرانی و فرنگی، مجموعه‌های تفریحی- ورزشی و استخر سرپوشیده اقامت مرفه و بی‌نقص برای مسافران می‌سازد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا