گردشگری

میراث فرهنگی و گردشگری وزارتخانه شد

شورای نگهبان با لایحه تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موافقت کرد. پیش از این شورا دو بار به دلایلی همچون بار مالی و قوانین خلاف شرع با تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی مخالفت کرده بود.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تازگی لایحه تشکیل این وزارتخانه را اصلاح و برای شورای نگهبان ارسال کرده بودند. با موافقت شورای نگهبان روند اجرایی تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آغاز خواهد شد و رییس جمهوری باید ابتدا سرپرست و پس از آن وزیر این وزارتخانه را به مجلس معرفی کند.

بیش از ۲ دهه است که که نمایندگان مجلس به دنبال تغییر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به وزارتخانه است و پیش از این چند بار این موضوع در مجلس مطرح و یک بار نیز تا مرحله رای گیری رفته اما رای لازم را کسب نکرد.

تلاش‌های اخیر نمایندگان مجلس برای تشکیل وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بی اعتنایی دولت مواجه شده و بسیاری معتقدند دولت حسن روحانی تمایلی به تشکیل این وزارتخانه ندارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در حال حاضر سمت معاونت ریاست جمهوری را دارد و منتقدان با اشاره به کارنامه روسای سازمان، این نهاد دولتی را حیاط خلوت روسای جمهور می‌دانند. اتفاقی که در دولت حسن روحانی نیز ادامه داشته و روسای سازمان میراث فرهنگی همواره از حلقه مدیران مورد علاقه و نزدیک به حسن روحانی انتخاب شده یا برخی انتخاب‌های کوتاه مدت آن جنبه تبلیغاتی و انتخاباتی داشته است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی درصدد هستند با تشکیل وزارتخانه، این بخش از دولت را دربرابر اقدامات خود پاسخگو کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا