ورزش

نبرد قرمز و زرد برای قهرمانی و بقا

عرفان حاج‌بابایی: جدال برای قهرمانی در لیگ برتر به هفته پایانی کشیده شد. البته که خیلی از کارشناسان و اهالی فوتبال با توجه به شرایط جدول از همین الان می توانند حدس بزنند کدام تیم در نهایت جام را بالای سر خواهد برد اما با این حال نتایج هفته بیست و نهم به گونه ای رقم خورد که نه تکلیف قهرمان به طور قطعی مشخص شد و نه تکلیف تیم های صعود کننده.

در ادامه مروری خواهیم داشت بر تیم هایی که در هفته پایانی برای قهرمانی و یا سقوط نکردن خواهند جنگید:

پرسپولیس و سپاهان؛ جام قرمز می شود یا زرد؟

از همان هفته های ابتدایی لیگ مشخص بود که این دو تیم قطعا اضلاع قهرمانی را تشکیل خواهند داد و حالا در هفته پایانی لیگ برتر، با کنار رفتن سایر مدعیان از جمله استقلال،تراکتورسازی و پدیده، فقط پرسپولیس و سپاهان هستند که برای قهرمانی خواهند جنگید و جام فقط در دو استادیومی خواهد بود که این دو تیم در آن به میدان می روند.

میزان شانس آن ها برای قهرمانی اما اصلا قابل مقایسه نیست. پرسپولیسی ها که شنبه شب در آزادی مقابل ماشین سازی ۱-۱ مساوی کردند، حالا با ۵۸ امتیاز در صدر جدول رده بندی لیگ برتر قرار دارند و سپاهان هم با ۵۵ امتیاز در جدول دوم است. سپاهانی که اگر می توانست در هفته بیست و نهم پدیده را شکست دهد، حالا شانس بیشتری برای قهرمانی داشت اما الان فقط تیم امیر قلعه نویی در یک صورت شانس قهرمانی دارد و آن هم حالتی است که پرسپولیس بازی خود را در مقابل تیم پارس جنوبی در جم واگذار کند و سپاهان در نقش جهان استقلال خوزستان را شکست دهد. برد سپاهان مقابل تیم سقوط کرده و بی انگیزه استقلال خوزستان البته چندان دور از ذهن نیست اما این که پرسپولیس مقابل پارس تن به شکست دهد معجزه ای از جنس قهرمانی همین پرسپولیس در لیگ اول را می طلبد. جایی که استقلال در انزلی مقابل ملوان باختی دور از انتظار را تجربه کرد تا تیم علی پروین قهرمان اولین دوره لیگ برتر شود.

شاگردان برانکو که می توانستند با شکست ماشین سازی در آزادی کار قهرمانی را به اتمام برسانند، حالا فقط یک نفس تا جام فاصله دارند و فقط با کسب یک تساوی در بازی پنج شنبه شب، می توانند به طور رسمی سومین قهرمانی پیاپی خود را کسب کنند. اتفاقی که احتمال رخ ندادنش بسیار اندک است.

نفت مسجدسلیمان و سپیدرود؛ بقا در جاده جنوب به شمال

رقابت پایین جدول چه بسا داغ تر و مهیج تر و غیرقابل پیش بینی تر از صدر جدول جریان دارد. نفت مسجدسلیمان و سپیدرود رشت که از همان هفته های ابتدایی لیگ برتر در قعر جدول حضور داشتند،حالا آخرین تلاش های خود را برای بقا انجام می دهند. دو تیمی که همین هفته قبل در مسجدسلیمان به مصاف هم رفتند و پس از ۱۰۰ دقیقه نبرد پر هیجان که اتفاقات عجیب هم در آن کم نیفتاد، به نتیجه تساوی دست یافتند و در هفته بیست و نهم هم هر دو مقابل حریفان خود شکست خوردند تا حالا همه چیز به روز پایانی کشیده شود.

در حال حاضر نفت مسجدسلیمان با ۲۱ امتیاز در رده چهاردهم قرار دارد و سپیدرود رشت هم با ۲۰ امتیاز در رده پانزدهم. یکی از این دو تیم در پایان هفته سی ام نفسی به راحتی خواهد کشید و آن یکی هم به همراه استقلال خوزستان راهی لیگ یک خواهد شد و شواهد نشان می دهد که شانس نفتی ها برای بقا بیشتر است.

نفتی که هفته آخر در خانه پذیرای ذوب آهن است می تواند با توجه به بازی سخت تری که سپیدرود در ورزشگاه آزادی مقابل استقلال دارد، شانس بیشتری برای خود قائل باشد. استقلالی که حالا دیگر شانس قهرمانی ندارد اما برای نایب قهرمان شدن و کسب سهمیه آسیایی تمام تلاش خود را خواهد کرد و در این راه نمی خواهد به سپیدرود قعر جدولی رحم کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا