سبک زندگی

هوس‌های غذایی چه چیزی در مورد سلامت بدن می‌گویند؟

بسیاری از ما در برخی مواقع هوس‌های غذایی مختلفی را تجربه کرده‌ایم از هوس کردن پنیر گرفته تا چیپس و خوراکی‌های شور و پرنمک. اما آیا این هوس‌ها نشانه‌ای از کمبود ویتامین یا ماده معدنی خاصی در بدن ما هستند؟ بدن با هوس‌هایش چه چیزی را می‌خواهد به ما یادآوری کند؟

هوس خوراکی‌های شیرین

هوس‌های غذایی چه چیزی در مورد سلامت بدن می‌گویند؟

اگر بیشتر مواقع علاقه زیادی به خوردن شیرینی از هر نوعی دارید، ممکن است قند خون شما در نوسان باشد. با خوردن شیرینی، کیک، شکلات و نان های شیرین فقط این مشکل را بدتر می کنید زیرا قندخون باعث بیشتر شدن اشتهای شما می شود. بالا و پایین شدن میزان قند خون باعث افزایش تولید انسولین می شود که احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم را در فرد افزایش می دهد.

بیش از پنج نوع کمبود تغذیه موجب افزایش اشتیاق به مصرف شیرینی جات می شود:

  • کروم: که به تنظیم قند خون کمک می کند
  • کربن: که یکی از عناصر تشکیل دھنده شکر است
  • فسفر: که به تولید انرژی در بدن کمک می کند
  • سولفور: که به سم زدایی کمک می کند
  • تریپتوفان: که تنظیم کننده ترشح سروتونین در بدن است

از این رو، زمانی که با هوس خوردن خوراکی های شیرین مواجه می شوید، بهتر است یک میوه شیرین، مانند سیب، مصرف کنید. با مصرف یک خوراکی سالم به جای یک بستنی یا شیرینی، قند مورد نیاز به همراه مواد مغذی دیگر که فواید مختلفی را برای بدن به همراه دارند، تامین می شود. به طور کلی، سعی کنید غذاهایی با فیبر بالا، همچون لوبیا، عدس، نخود و مجموعه ای از کربوهیدرات ها همچون دانه های خوراکی را مصرف کنید. این نوع خوراکی ها قند خون شما را تثبیت می کند.

شکلات

هوس‌های غذایی چه چیزی در مورد سلامت بدن می‌گویند؟

علاقه زیاد به خوردن شکلات ممکن است نشانه کمبود منیزیوم در بدن باشد. کمبود منیزیوم باعث سردرد و احساس خستگی در انسان می شود. بسیاری از متخصصان تغذیه اعتقاد دارند بیش از ۸۰ درصد مردم دچار فقر منیزیوم هستند به همین دلیل است که بیشتر مردم شکلات را دوست دارند. با اینکه شکلات خواص خوبی همچون آنتی اکسیدان دارد، اما سرشار از قند نیز هست.

البته دلایل دیگری نیز می توانند در پس هوس خوردن شکلات قرار داشته باشند که از آن جمله می توان به استرس و کمبود ویتامین B اشاره کرد.

وقتی شکلات هوس می کنید، ترجیحا نوع تلخ آن– بالاتر از ۷۰درصد – را انتخاب کنید. شکلات تلخ قند کم و آنتی اکسیدان بالا دارد. در ضمن، سعی کنید غذاهایی با میزان منیزیوم بالا همچون آجیل، ماهی و سبزی مصرف کنید.

اگر استرس دارید، روش های برای کاهش سطوح استرس به جز مصرف مصرف غذا، مانند یوگا، مدیتیشن و ماساژ را امتحان کنید. اگر کمبود ویتامین B مساله ساز شده است، مصرف ماهی، ماکیان، تخم مرغ یا لبنیات را مد نظر قرار دهید.

بیشتر بخوانید: هوس های غذایی ما چه نکاتی را در مورد سلامتی ما آشکار می کنند؟

غذاهای شور

هوس‌های غذایی چه چیزی در مورد سلامت بدن می‌گویند؟

تمایل زیاد برای خوردن غذاهای شور همچون چیپس سیب زمینی یا پاپ کورن ممکن است در نتیجه استرس زیاد باشد که منجر به از کار افتادن غدد فوق کلیوی نیز می شود. این غدد در بالای کلیه قرار دارند و به ما انرژی و قدرت مقابله با همه انواع استرس ها را می دهند. هنگامی که خیلی مضطرب هستید، غدد فوق کلیوی کورتیزول ترشح می کنند که باعث احساس تمایل شدید شما به مصرف غذاهای خیلی چرب می شود تا بدن سریعا از آنها استفاده کند.

هنگامی که استرس زیادی دارید، مراقبه، تمرین تنفس های عمیق و ورزش کمک بسیاری به شما می کند. یافته های علمی نشان داده اند، هنگامی که میل شدید به خوردن غذاهای شور دارید چند نفس عمیق و مراقبه می تواند شما را از این حس بیرون بیاورد.

همچنین هوس خوردن خوراکی های شور، مانند چیپس سیب زمینی، می تواند نشانه خوبی از کمبود آهن در بدن باشد. از این رو، مصرف مواد غذایی سرشار از آهن، مانند گوشت گاو، غذای دریایی، لوبیاها و سبزی های برگدار به جای تنقلات شور می تواند بهترین راه حل باشد.

گوشت قرمز

هوس‌های غذایی چه چیزی در مورد سلامت بدن می‌گویند؟

تمایل شدید به گوشت قرمز حاکی از فقر آهن است. بیشتر مردم اغلب هوس می کنند استیک یا برگر بخورند. زنانی که هر ماه قاعده می شوند بیش از بقیه در معرض خطر کمبود آهن قرار دارند. حبوبات، انجیر، آلو بخارا و دیگر میوه های خشک شده منبع غنی آهن هستند.

سعی کنید در وعده های غذایی خود از میوه های خشک استفاده کنید. البته زیاده روی نکنید زیرا این خوراکی ها سرشار از قند نیز هستند. مصرف زیاد این میوه ها باعث زیاد شدن وزن شما می شود.

پنیر

هوس‌های غذایی چه چیزی در مورد سلامت بدن می‌گویند؟

علاقه زیاد به خوردن پنیر نشان دهنده کمبود اسیدهای چرب مفید و کلسیم در بدن است. این کمبود را می توان با مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ جبران کرد. تحقیقات علمی ثابت کرده اند اسیدهای چرب امگا سه باعث کاهش ورم می شوند و به کاهش خطر بیماری های مزمن همچون حملات قلبی، سرطان، آرتریت (ورم مفاصل) و …  کمک می کنند. مصرف گردو، سالمون و روغن های مفید باعث جبران این کمبود می شوند.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا