سبک زندگی

ویژگی ها و توانایی های خارق العاده بدن انسان

بدن انسان یک سیستم خارق العاده است که تک تک فرآینده های درون آن تابع قوانین و مقررات سختگیرانه ای هستند. شاید تصور کنید که دانشمندان دیگر همه چیز را درباره ی یک به یک اجزای بدن می دانند، اما در حقیقت اینطور نیست. برای مثال، چند ماه قبل، محققان اندام جدیدی در سیستم ایمنی بدن کشف کردند. این اندام در بیرون غدد لنفاوی قرار دارد و این توانایی را دارد که عفونت ها و واکسن های قبلی ما را «به خاطر آورد». این تنها یکی از اتفاقات شگفت انگیزی است که در بدن ما رخ می دهد. مثلاً آیا می دانید که ما مغز دومی هم داریم یا اینکه می توانیم یک تیغ را هضم کنیم؟ با حقایقی جالب درباره ی توانایی های خارق العاده ی بدن انسان همراه باشید.

توانایی های خارق العاده بدن انسان

۱- صبح ها که از خواب بیدار می شویم، ستون فقرات ما حدود یک اینچ (۲/۵ سانتیمتر) بلندتر از شب ها است. علت این مسأله به دیسک های ستون فقرات برمی گردد. این دیسک ها از یک ماده ی ژلاتین مانند ساخته شده اند که مثل یک ضربه گیر، از ستون فقرات محافظت می کند. بعد از بیدار شدن از خواب، جاذبه و دیگر نیروها در طول روز به ستون فقرات فشار می آورند، در نتیجه قدمان کوتاه تر می شود.

۲- قلب ما معمولاً در هر دقیقه بین ۶۰  تا ۸۰ بار، در هر روز ۱۰۰ هزار بار، در هر سال حدود ۳۰ میلیون بار، و طی ۷۰ سال حدود ۲/۵ میلیارد بار می زند. اما گاهی هم مکث هایی در ضربان قلب ما رخ می دهد. در حقیقت، قلب انسان در مجموع حدود ۲۰ سال را «ساکت می ماند». ما حتی می توانیم تعداد ضربان های قلب مان تا به امروز (حتی قبل از به دنیا آمدن مان) را حساب کنیم.

۳-همه ی انسان ها منحصر به فرد هستند و این مسأله فقط در مورد اثر انگشتان آن ها صدق نمی کند. فرم گوش های ما هم منحصر به فرد هستند. دانشمندان بریتانیایی روشی اختراع کرده اند که به وسیله ی آن می توان افراد را از روی گوش هایشان شناسایی کرد. این روش در ۹۹/۶ درصد موارد موفقیت آمیز است. در آینده، مردم می توانند قفل تلفن همراه خود را با کمک اسکنر لاله ی گوش، باز کنند. زبان ما هم فرم و بافت منحصر به فردی دارد. برخلاف اثر انگشت، طرحی که زبان ما دارد، هرگز دستخوش تغییر نمی شود.

۴- دانشمندان آژانس فضایی ناسا پی برده اند که قلب انسان در جاذبه ی صفر فضا، توده ی عضلانی خود را از دست می دهد و شکل کروی تری پیدا می کند. متخصصان قلب ناسا، قلب ۱۲ نفر از فضانوردانی که در ایستگاه فضایی بین المللی فعالیت می کنند را مورد بررسی قرار داده اند. تصاویر گرفته شده از قلب این فضانوردان نشان داد قلب در فضا به اندازه ی ۹/۴ درصد بیشتر کروی می شود، اما بعد از بازگشت به زمین، به حالت کشیده ی طبیعی خودش بر می گردد.

۵- قلب ما مانند موسیقی هایی که گوش می دهیم عمل می کند. قلب انسان معمولاً در هر دقیقه بین ۶۰ تا ۲۰۰ بار می زند. بیشتر قطعات موسیقی هم تقریباً همین ضرباهنگ (معیاری از سرعت اجرای قطعات موسیقی) را دارند. اما بیشتر آهنگ های پرطرفدار با ضربان قلب ما در زمانی که هیجان زده نیستیم، هماهنگی ندارند. در حقیقت، ضرباهنگ آن ها کمی بیشتر است؛ قلب ما زمانی که آرام هستیم در هر دقیقه بین ۶۰ تا ۱۰۰ بار می تپد اما بیشتر قطعات پرطرفداری که در صدر چارت های سایت های موسیقی قرار دارند، ضرباهنگی بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ ضرب در هر دقیقه دارند. علاوه بر این، افراد وقتی روی ترمیل ورزش می کنند، موسیقی های ریتمیک را ترجیح می دهند که ضرباهنگ آن ها حدود ۱۶۰ ضربه در هر دقیقه است.

۶- دانشمندان اثبات کرده اند که دمای وعده های غذایی ما روی قدرت چشایی ما تأثیر می گذارد. غذا اگر داغ باشد مزه ی ترشی واضح تر احساس می شود و در صورتی که غذا کاملا سرد باشد، مزه تلخی برجسته تر می شود. گیرنده های چشایی ما بیشترین حساسیت را به دماهای بین ۱۸ تا ۳۵ درجه ی سانتیگراد دارند. بنابراین یک فنجان قهوه وقتی خیلی داغ باشد کمتر تلخ به نظر می رسد، تا زمانی که دمای متعادلی داشته باشد.

۷- علاوه بر چهار مزه ی شیرینی، ترشی، تلخی و شوری، مزه ی دیگری هم به نام اومامی وجود دارد. این مزه در غذاهای پروتئینی، گوشت و سوپ ماهی و مواد غذایی حاوی مونوسدیم گلوتامات حس می شود. ما گیرنده های چشایی خاصی داریم که کار آن ها درک مزه ی اومامی است.

۸- اسید معده به قدری غلظت دارد که می تواند خود معده را هم هضم کند. معده برای محافظت از خود هر ۳ تا ۴ روز، لایه ی داخلی خود را بازسازی می کند. اسید معده حتی می تواند یک تیغ را درون خودش هضم کند (البته توضیه نمی کنیم که این کار را امتحان کنید!). اگر تأثیر مخرب غشاء مخاطی  به تأثیر حفاظتی آن غلبه کند، ریسک زخم معده به وجود می آید.

۹- بیماری ای به نام سندرم آبجوسازی خودکار وجود دارد که فرد مبتلا به آن بعد از خوردن غذاهایی که کربوهیدرات خیلی زیادی دارند، دچار حالت مستی می شود. مشکل از جایی شروع می شود که معده از تبدیل قند به کربوهیدرات باز می ماند و در عوض، بر اثر فرآیند تخمیری ای که در سیستم معده ای روده ای بدن رخ می دهد، ماده ی اتانول تولید می شود.

۱۰- محققان استرالیایی به این نتیجه رسیده اند که در بدن ما یک به اصطلاح مغز دومی هم وجود دارد که درون روده ها قرار دارد. علاوه بر این، شاید بتوانیم آن را مغز اول خود در نظر بگیریم، چون روده ها قبل از مغز در بدن جنین شکل می گیرند. نکته این است که سیستم معده ای روده ای بدن تنها اندامی است که سیستم عصبی خودش را دارد که می تواند به طور مستقل فعالیت کند. این سیستم عصبی تأثیر مستقیمی روی بدن دارد. برای مثال، این سیستم است که فرآیند گوارش را به صورت خودکار در می آورد.

۱۱- بدن ما در تاریکی می درخشد اما ما قادر به دیدن آن نیستیم. نوری که از بدن ساطع می شود، هزار برابر کمتر از حساسیت چشمان غیر مسلح ما است.

۱۲- دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که تمامی موجودات (فیل ها، انسان ها، موش ها و غیره) مثانه ی خود را طی مدت زمان تقریباً ثابتی تخلیه می کنند که به طور متوسط ۲۱ ثانیه است (انحراف معیار آن ۱۳ ثانیه است). به گمان محققان، این اطلاعات می تواند در طراحی سیستم های هیدرو داینامیک صعود پذیر، بر اساس نمونه های آن در طبیعت الهام بخش باشد.

۱۳- در هر دقیقه، بدن حدود ۳۰۰ میلیون سلول خود را از دست می دهد که مقدار بسیار زیاد و نگران کننده ای به نظر می رسد. اما لازم نیست نگران باشید، این میزان فقط یک ده هزارم درصد از سلول هایی است که هر روزدر بدن بازسازی می شوند.

۱۴- در سال ۲۰۱۰، دانشمندان امریکایی ژن جالبی در موش ها کشف کردند. حذف این ژن احتمالاً باعث بیشتر شدن هوش می شود. انسان ها هم این ژن را دارند، اما هیچ کسی چیزی در مورد عوارض احتمالی حذف این ژن نمی داند. دانشمندان آن را «ژن هومر سیمپسون» نامگذاری کرده اند (یکی از شخصیت های اصلی سریال انیمیشنی سیمپسون ها).

منیع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا