اقتصادی

پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری ، انتخاب درست کدام است؟

اغلب میان پس‌انداز و سرمایه‌گذاری فرقی گذاشته نمی‌شود و گاهی آن‌ها را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنیم. سرمایه‌گذاری، به زبان ساده یعنی کار کردن با پولتان. در پس‌انداز شما بخشی از پول نقد خود را برای مصارف کوتاه‌مدت کنار می‌گذارید (مثلا برای هزینه‌های خانه و پرداخت اقساط بدهی). سرمایه‌گذاری نگاه به آینده بلندمدت است. همین موضوع مهم‌ترین تفاوت سرمایه‌گذاری و پس‌انداز است.

سرمایه‌گذاری همواره دارای ریسک است؛ چرا که شما امری را به آینده موکول کرده‌اید و آینده تحت تأثیر عوامل زیادی است. شما ریسک سرمایه‌گذاری را می‌پذیرید، به این امید که در آینده به دستاوردهای مالی بیشتری برسید. اگر نمی‌توانید ریسک را تحمل کنید، یا اگر نمی‌توانید وقت و انرژی کافی برای سرمایه‌گذاری کنار بگذارید، بهتر است از راه آسان‌تر یعنی سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنید؛ اما استراتژی محافظه‌کارانه و صرفا پس‌انداز نمی‌تواند شما را در رسیدن به اهداف مالی از قبیل حفظ قدرت خرید در برابر تورم، ارتقای کیفیت زندگی، راه‌اندازی کسب‌وکار، تأمین بازنشستگی و دیگر اهداف بلندمدتان یاری کند.

مهم‌ترین مزیتی که سرمایه‌گذاری نسبت به پس‌انداز دارد، مرکب شدن سود است. به این معنا که سرمایه‌گذاری مجدد و عدم برداشت از سود سرمایه‌گذاری باعث می شود به سود شما هم سود تعلق بگیرد.

به‌طور مثال اگر طی پنج سال گذشته ماهی ۱۰۰ هزار تومان در قلکتان پس‌انداز کرده باشید، اکنون پولی معادل ۶ میلیون تومان خواهید داشت، اما اگر به‌جای پس‌انداز کردن ۱۰۰هزار تومان را در یک صندوق‌ با درآمد ثابت و با بهره ماهانه ۱.۵درصد سرمایه‌گذاری کرده بودید، در پایان پنج سال حدود ۹میلیون و ۶۰۰ هزار تومان پول داشتید.

سرمایه گذاری هرچقدر هم که کوچک باشد مهم است، اگر بخشی از درآمد خود را ماهانه سرمایه‌گذاری کنیم، در درازمدت روی‌هم جمع شده و مبلغ قابل‌توجهی می‌شود. این مبالغ ما را می‌تواند در رسیدن به خواسته‌های بلندمدتمان، حفظ قدرت خرید در برابر تورم، ارتقای کیفیت زندگی، تأمین بازنشستگی، راه‌اندازی کسب‌وکار خود و سایر اهداف بلندمدت کمک کند. نمودار زیر تفاوت سرمایه‌گذاری و پس‌انداز را نشان می‌دهد؛ در ضمن عوامل تاثیرگذار بر سرمایه هم نمایش داده شده است.

پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری

ارزش ۱۰ میلیون تومان سرمایه گذاری در ۵ سال اخیر (منتهی به ۳۰ فروردین ۹۷)

چرا پس‌انداز گزینه مناسبی نیست؟

  • تورم : پس‌انداز کردن پول‌هایتان راه مناسبی برای حفظ ارزش آن در برابر تورم نیست. قدرت خرید هر پولی که پس‌انداز می‌کنید، در زیر فشار مداوم تورم از بین می‌رود. قلکتان نمی‌تواند از آن محافظت کند. پس در آخر روز، پولتان قدرت خرید کمتری دارد؛ اما سرمایه‌گذاری، حتی با دریافت یک سود ناچیز، سپری هرچند کوچک در برابر لشکر تورم دارد و می‌تواند قدرت خریدتان را تا حدودی حفظ کند.
  • اهداف : صرف‌نظر از اهداف مادی که در زندگی به دست می‌آورید، سرمایه‌گذاری قطعی‌ترین مسیر برای دست‌یابی به آن‌هاست. هر ماجراجویی یک عامل ریسک دارد که در سرمایه‌گذاری هم صادق است. هنگامی‌که ماجراجویی را آغاز می‌کنید، شما باید ریسک‌هایتان را ارزیابی کرده و آن‌ها در برابر دست آورد‌ها مقایسه کنید. معمولا سودهای زیاد، ریسک‌های بزرگ‌تری می‌طلبد. شما در جوانی ریسک‌های بزرگ‌تری می‌توانید متقبل شوید، زیرا پتانسیل دستاوردتان بسیار زیاد است. سرمایه‌گذاران میانسال به بالا باید ریسک‌های کوچکتر و مطمئن‌تری را انتخاب کنند.
  • کیفیت زندگی : سرمایه‌گذاری می‌تواند کیفیت زندگی‌تان را ارتقاء دهد. شاید بگویید به مادیات اهمیت نمی‌دهید، اما فقر و فلاکت هم هدف جالبی نیست. کیفیت زندگی ارتباط مستقیم با سلامتی و زندگی سالم‌تر دارد. پس اگر به مادیات اهمیت نمی‌دهید، حداقل به فکر سلامتی‌تان باشید.
  • ساخت آینده : همه ما تلاش می‌کنیم زندگی بهتری به فرزندانمان بدهیم تا خودمان. این ویژگی در خون ماست. سرمایه‌گذاری راه‌های مطمئن‌تری برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در زندگی فرزندانتان به شما می‌دهد. همیشه انتخاب یک سرمایه‌گذاری هوشمندانه کار سخت و پیچیده‌ای است ولی انتخاب یک مشاور مناسب و یک نهاد مالی معتبر می‌تواند یاری‌رسان ما باشد.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا