اجتماعیاقتصادی

چگونه وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی بگیریم؟

قیمت خرید مسکن در سال ۹۷ در تهران و برخی از شهرهای کشور، بین ۴۰ تا ۹۰ درصد افزایش یافت و به نظر می رسد که شاهد تداوم رکود در صنعت ساختمان و ساختمان سازی کشور در سال ۹۸ باشیم. هزینه بالای ساختمان سازی در کشور و کاهش قدرت خرید مصرف کننده واقعی سبب شده تا مثلا در تهران، شاهد رونق خرید و فروش در شهر های جدید اطراف پایتخت مثل پردیس باشیم.

استفاده از وام مسکن از صندوق پس‌انداز یکم، یکی از روش‌هایی است که می‌تواند تا حدودی به خانه‌دار شدن زوجین کمک کند، ‏ولی به دلیل اوج‌گیری قیمت مسکن در ماه‌های اخیر شاهد کاهش تقاضا برای دریافت این وام هستیم‎.

‎ ‎با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید مردم در‌سال گذشته، دولت در تلاش است تا میزان وام صندوق پس‌انداز ‏یکم را همگام با گرانی در بازار افزایش دهد که این موضوع در ماه‌های اخیر در دست بررسی است و هنوز خبر قطعی درباره ‏مبلغ و میزان افزایش این وام ارایه نشده و تمامی خبر‌ها حاکی از افزایش دو برابری تا ۲۰‌میلیون وام هر یک از زوجین در حد حدس و ‏گمان است.

وام مسکن ۱۶۰ میلیون تومانی

وام مسکن یکم و اوراق تسهیلات مسکن، ۲ راه برای کمک به خانه دار شدن

با وجود این، طرح ارایه وام زوجین از سوی بانک مسکن از‌سال ۹۴ آغاز شد و در شهر‌های کوچک ۶۰‌میلیون تومان، شهر‌های ‏متوسط ۶۰‌میلیون تومان و در شهر‌های بزرگ برای هر یک از زوجین ۸۰‌میلیون تومان است‎. البته افرادی که واجد دریافت این وام هستند، باید حتما خانه اولی باشند و تا به حال سند هیچ واحد ملکی به نام خود و همسر نخورده ‏باشد و حداقل سن برای دریافت این وام ۱۸‌سال است.

ولی به دلیل پایین بودن مبلغ استقبال چندانی در چند ‏ماه اخیر از آن نشده است، زیرا زوجین در پایتخت باید برای مدت ۱۰ ماه نصف مبلغ وام یعنی ۴۰‌میلیون را سپرده‌گذاری و سپس وام از ‏صندوق پس‌انداز یکم دریافت کنند و اگر هر دو فرد بخواهند وام بگیرند، باید نفری ۴۰‌میلیون مجموعا ۸۰‌میلیون را ۱۰ ‏ماهه سپرده‌گذاری و در موعد مقرر ۱۶۰‌میلیون تومان وام دریافت کنند که این افراد می‌توانند به درخواست خود نفری ۲۰‌میلیون ‏تومان نیز وام جعاله بگیرند که سود آن بسته به بافت فرسوده متغیر است و مجموع دریافت زوجین به ۲۰۰‌میلیون تومان ‏می‌رسد‎.

نکته قابل توجه اینجاست که اگر صاحب خانه‌ای هستید، ولی برای خرید و بازسازی آن از وام و تسهیلات دولتی استفاده نکرده ‏باشید، باز هم می‌توانید برای دریافت وام مسکن اولی‌ها درخواست بدهید.

کاریکاتوری درباره مشکلات دریافت وام مسکن در کشور

شرایط دریافت وام صندوق پس‌انداز یکم

  • ارزش ملک خریداری شده بایستی ۲۰‌درصد (حداقل) از مبلغ خود ‏وام بیشتر باشد
  • ملک نبایستی دارای عمر بالای ١۵‌سال باشد
  • میزان و سقف وام در شهر‌های کوچک ۴۰، شهر‌های بزرگ ‏‏۶۰ و در پایتخت ۸۰‌میلیون تومان است
  • حداقل سن برای دریافت وام مسکن اولی‌ها ۱۸ با درآمدی مستقل است
  • فرد یا زوجین ‏درخواست دهنده وام بایستی دارای حساب پس‌اندازی با سپرده‌ای به میزان نصف مبلغ دریافتی مورد نظر در بانک داشته باشند
  • ‏فرد متقاضی وام خانه اولی نبایستی پیش از این از تسهیلات دولتی برای تهیه و بازسازی خانه‌ای استفاده کرده باشد
  • خانه مورد ‏نظر جهت خرید می‌بایست در محدوده شهر قرار داشته باشد
  • معرفی یک ضامن معتبر با دارا بودن فیش حقوقی خاص و درآمد ‏ماهانه به صورت سه برابر مبلغ قسط از مهمترین شرایط دریافت وام است‎.
  • همچنین برای دریافت وام باید اصل و تصویر پایان کار ساختمانی، ارایه مدارک شناسایی خریدار و فروشنده، ارایه و تکمیل فرم ‏درخواست، ارایه قبض ساختمان، اصل و تصویر تمام صفحات سند مالکیت، ارایه فیش حقوقی، برگه گردش حساب ضامن، چک ‏استخدامی را ارایه کرد‎.‎

نحوه بازپرداخت وام صندوق پس‌انداز یکم

قسط‌های این نوع وام‌های بانکی ۱۲ ساله هستند و می‌توان به صورت پلکانی اقدام به ‏پرداخت آنها کرد. بدین ترتیب که بعد از گذشت ‌سال اول مبلغ اقساط به صورت تدریجی افزایش پیدا می‌کند و زمان بازپرداخت ‏مسکن از ۱۲‌سال به ۱۵‌سال است‎.‎ همچنین وام مسکن یکم با نرخ سود ۸‌درصدی پرداخت می‌شود و فرد با دریافت ۸۰‌میلیون وام برای خرید خانه باید ماهانه ۹۳۰ ‏هزار تومان قسط پرداخت کند‎.

با توجه به افزایش قیمت مسکن و کاهش قدرت خرید زوجین در‌سال گذشته، دولت در نظر دارد تا با کاهش ‏هزینه ساخت‌وساز و اعطای زمین‌های ارزان قیمت قدرت خرید مردم را افزایش دهد و به عقیده وزیر راه و شهرسازی افزایش ‏وام مسکن موجب افزایش تورم بیشتر و قیمت بیشتر مسکن می‌شود و راهکار در شرایط فعلی کارساز نیست‎.

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا