فرهنگی

کتابی با موضوع دیالکتیک شهر و زندگی فروغ فرخزاد منتشر شد

دیالکتیک شهر و زندگی فروغ فرخزاد در تکنیک شعر وی در قالب کتابی با عنوان «از گمشدگی تا رهایی» منتشر شد.

به گزارش  پایگاه خبری اخبار خوب، به نقل از خبرگزاری مهر نشر گمان کتابی با عنوان «از گمشدگی تا رهایی» را با موضوع دیالکتیک شهر و زندگی فروغ فرخزاد در تکنیک شعر وی به قلم محمود نیکبخت روانه بازار کتاب کرد.

نیکبخت در این کتاب زندگی فروغ فرخزاد را در قالب سه بخش طبقه‌بندی و مورد بررسی قرار داده است. این طبقه‌بندی به روایت نویسنده شامل دوران گمشدگی و ناآگاهی، دوران خودیافتگی و آگاهی و دوران از خودگذشتگی و رهایی اوست.

نویسنده در این زمینه در مقدمه کتاب می‌نویسد: «از انتشار تولد دیگر و آخرین شعرهای فروغ چند دهه می‌گذرد اما هنوز بسیاری از ویژگی‌ها و دستاوردهای شعری و نگرشی فروغ ناشناخته مانده است. در این مدت ده‌ها نوشته در شرح شعر و زندگی او منتشر شده، ولی پیرامون تنها شعر متشکل مجموعه تولدی دیگر (بر او ببخشایید) هزگز اشاره‌ای نکرده و درباره ساخت ایمان بیاوریم، درخشان‌ترین شعر فروغ، سختی نگفته است.

فروغ در میان شاعران پس از نیما، تنها چهره‌ای است که با آثار دوران کمال خود به نگرش و تکنیک یا صناعتی ویژه دست می‌یابد و هر دو رسالت فردی و اجتماعی شاعر را به انجام می‌رساند. او، با شناخت واقعیت‌های درونی و بیرونی خویش، زوال را به عنوان درونمایه اصلی آثارش کشف کرده و خودسرایی را به مثابه مهمترین ویژگی تکنیک و ساختار شعرش پذیرفته.  بدینگونه فروغ توانست با بیان ویژگی‌های فردی خود، چهره‌اش را در شعر فراز آورد و با تبیین واقعیت‌های دنیای پیرامون خویش خصایص عصر و جامعه را ماندگار سازد و سرانجام، با آخرین آثارش راه رسیدن به رهایی و فراتر رفتن از آن زوال و تباهی را نشان دهد و مهمترین وظیفه هنر را به انجام رساند.»

این کتاب بر پایه چنین پیش فرضی زندگی ادبی فروغ را به سه بخش تقسیم کرده که بخش اول شامل دوره سرایش مجموعه شعر اسیر و دیوار و عصیان می‌شود. بخش دوم دوره سرودن اشعار مجموعه تولدی دیگر است و دوره سوم  دوره سرایش اشعار پس از مجموعه تولدی دیگر است.

این کتاب همچنین گزیده‌ای از برترین اشعار این شاعر را نیز در انتهای خود برای مخاطبان ارائه کرده است.

کتاب «از گمشدگی تا رهایی» با قیمت ۱۹ هزار تومان عرضه شده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا