ورزش

کمیل قاسمی و کسب طلای المپیک لندن


کمیل قاسمی کشتی گیر سنگین وزن ایرانی پس از خداحافظی از این رشته صاحب مدال المپیک شد.

کمیل قاسمی کشتی گیر سنگین وزن ایرانی که در المپیک ۲۰۱۲ لندن صاحب مدال برنز شده بود و مدتی پیش هم ورزش حرفه‌ای را کنار گذاشته بود، حالا صاحب مدال طلای المپیک لندن شده است. به گزارش “ورزش سه”، با بررسی‌های کمیته ضد دوپینگ کمیته بین المللی المپیک تخلف آرتور تایمازوف، قهرمان نامدار ازبکستان در استفاده از ماده نیروزای استانازول محرز شده و ۲ طلای المپیک او در سال‌های ۲۰۰۸ (پکن) و ۲۰۱۲ (لندن) از او پس گرفته خواهد شد. 

تایمازوف پرعنوان‌ترین ورزشکار تاریخ ازبکستان در المپیک هاست که مدال نقره المپیک ۲۰۰۰ سیدنی و ۲۰۰۴ آتن را دارد، اما ۲ طلای ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ او دیگر وجود خارجی ندارد.

این کشتی گیر ازبکستانی هشتمین طلایی المپیک لندن و شصتمین ورزشکار این رقابت‌ها به حساب می‌آید که دوپینگش مثبت شده است. 

با تصمیم جدید IOC جداول رقابت‌های سنگین در ۲ المپیک ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ تغییر می‌کند. در المپیک ۲۰۱۲ لندن دوپینگ داوید مودزامانشویلی، کشتی‌گیر گرجستانی که نایب قهرمان المپیک لندن شده بود نیز مثبت اعلام شده بود؛ بنابراین برنده مدال طلای المپیک لندن از بین کمیل قاسمی و بلال ماخوف روسی انتخاب خواهد شد. کشتی گیر آمریکایی هم که در ۲ کشتی متوالی به تایمازوف و کمیل قاسمی باخته بود، به مدال برنز خواهد رسید. 

سکوی قهرمانی وزن 120 کیلوگرم المپیک لندن

البته با توجه به اینکه کمیل قاسمی در نیمه نهایی به تایمازوف باخته بود، به نظر می‌رسد شانس کشتی گیر ایرانی برای کسب مدال طلای این دوره از مسابقات بیشتر است. 

IOC از اتحادیه جهانی کشتی خواسته تا خیلی زود نتایج پایانی این وزن را در المپیک لندن بر اساس اتفاقات جدید و نمونه‌های مثبت دوپینگ اعلام رسمی کند. 

به نظر می‌رسد کمیل قاسمی می‌تواند بعد از ۷ سال به طلای المپیک برسد. او در این رقابت‌ها به مدال برنز رسیده بود و در المپیک ۲۰۱۶ ریو نیز صاحب مدال نقره شد. 

در صورتی که اتحادیه جهانی کشتی رای به طلایی شدن کمیل قاسمی بدهد، جایگاه ایران در المپیک لندن هم صعود قابل توجهی خواهد داشت. حمید سوریان، امید نوروزی، قاسم رضایی و بهداد سلیمی ابتدا ۴ طلای ایران را به ارمغان آورده بودند و چندی پیش هم طلای سعید محمدپور با دوپینگی شدن نفرات اول تا چهارم به مدال طلای وزنه برداری المپیک ۲۰۱۲ دست یافت.

حالا با طلای احتمالی کمیل قاسمی تعداد طلا‌های ایران در المپیک لندن به عدد ۶ خواهد رسید. بدین ترتیب ایران که با طلای محمدپور به رتبه پانزدهم صعود کرده بود، حالا با ۶ طلا، ۶ نقره و ۲ برنز می‌تواند نیوزلند و اوکراین را هم جا بگذارد و در جدول رده بندی مدال‌های المپیک ۲۰۱۲ در رده سیزدهم بایستد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا