ورزش

۱۰۱ بازیکن برتر جهان در ۲۵ سال گذشته -قسمت اول

مجله معتبر فورفورتو در جدیدترین شماره خود ۱۰۱ بازیکن برتر تاریخ فوتبال جهان در ۲۵ سال گذشته را معرفی کرده است.

به گزارش روند بازار به نقل از ایسنا، جهان فوتبال از تابستان ۱۹۹۴ شاهد اتفاقات زیاد و برجسته‌ای بوده است. در آن تابستان بود که پنالتی باجو سرنوشت جام جهانی را تعیین کرد و سلسائو عنوان قهرمانی جام جهانی را به دست آورد. مجله فورفورتو به مناسبت ۲۵ سالگرد انتشار خود، اقدام به معرفی ۱۰۱ بازیکن برتر جهان کرده است که در این گزارش و دو گزارش بعدی که دقایقی دیگر منتشر می‌شوند، به بررسی آن می‌پردازیم.

۱۰۱- متیو لو تیسیه

لو تیسیه یکی از عجیب‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر بود. او می‌توانست برای بهترین تیم‌های اروپا بازی کند ولی ترجیح داد در ساوتهمپتون بماند و اسطوره این تیم شود. او سال‌ها در این تیم بود و حرکات و گل‌های جالب توجهی از خود به جای گذاشته است. بهترین بازیکن لیگ انگلیس در سال ۱۹۹۰ از جمله الگوهای ژاوی محسوب می‌شود. هافبک اسپانیایی درباره او گفته بود که بارها گل‌ها و حرکات او را در تلویزیون دیده است و مدام بازی‌های این بازیکن را تماشا می‌کرده است.

۱۰۰- محمد صلاح

وقتی لیورپول برای جذب این بازیکن ۳۷ میلیون پوند پرداخت کرد، همه گفتند که این باشگاه اقدام دیوانه‌واری کرده است. صلاح با این حال خیلی خوب خودش را در این تیم نشان داد و حتی نامزد توپ طلا نیز شد. آقای گل لیگ برتر انگلیس با گل‌های خود در لیورپول نشان داد که بازیکن احیا شده‌ای نسبت به دوران حضورش در چلسی شده است. قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا و گلزنی در فینال این رقابت‌ها اوج کار او در آنفیلد بوده است.

۹۹- ژرژ وه‌آ

ژرژ وه‌ آ به مدت پنج سال ستاره میلان ایتالیا بود و سابقه بازی در تیم‌های موناکو، پاری ‌سن‌ ژرمن، چلسی، منچسترسیتی و مارسی را دارد. الجزیره امارات آخرین باشگاه ژرژ وه‌ آ بود که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ در این تیم بازی کرد. او در ۴۱۱ بازی باشگاهی ۱۹۳ گل به ثمر رساند  که  ۴۶ گل آن برای تیم میلان بود.

۹۸- میروسلاو کلوزه

پیشینه بازی کردن در تیم‌های باشگاهی کایزرسلاترن، وردربرمن، بایرن مونیخ و لاتزیو را در کارنامه دارد. کلوزه در تیم ملی آلمان نیز ۱۳۷ بار به میدان رفت و با ۷۱ گل، عنوان بهترین گلزن تاریخ مانشافت (تیم ملی آلمان) را نیز از آن خود کرد.  

۹۷- پل گاسکوئین

شاید درباره او بتوان گفت که تکنیکی‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس است که بازی‌های زیبایی از خود به نمایش می‌گذاشت. او در تیم بابی رابسون نقش موثری داشت و بازی‌هایی را از خود نشان داد که تا سال‌ها در ذهن علاقه‌مندان به فوتبال باقی ماند. این هافبک خلاق برای تیم ملی انگلیس بیش از ۵۰ بار به میدان رفت که توانست ۱۰ گل هم به ثمر برساند. خوشحالی معروف او در یورو ۹۶ که بازیکنان خودی به صورتش آب ریختند، یکی از صحنه‌های به یادماندنی از اوست که در ذهن مخاطبان نقش بسته است.

۹۶- تونی آدامز

تونی آدامز در سال ۲۰۰۲ بعد از قهرمانی با آرسنال در لیگ برتر از این تیم بازنشسته شد و کنار رفت. او از مدافعان مستحکمی بوده است که تیم فوتبال آرسنال به خود دیده است و سال‌ها نیز بازوبند کاپیتانی این تیم را به بازو بست. ونگر او را بهترین مدافعی توصیف کرده است که در تیم آرسنال دیده است. تونی آدامز که جوانترین کاپیتان تاریخ فوتبال آرسنال بود، سال‌ها توانست جواب اعتماد ونگر را به خوبی بدهد. آرسنال به همراه آدامز و دیوید سیمن در اواسط دهه ۹۰، دیواری نفوذ ناپذیر در خط دفاعی خود داشت.  

۹۵- فرناندو هیرو 

هیرو یکی از بازیکنان مهم تاریخ باشگاه مادرید به حساب می‌آید. مدافع اسپانیایی به همراه سفیدپوشان شش قهرمانی در لالیگا و سه قهرمانی در لیگ قهرمانان به دست آورد.

۹۴- لیلیان تورام

لیلیان تورام  که ۱۴۲ بازی ملی برای تیم‌ ‌ملی فوتبال فرانسه انجام داده است و با این تیم قهرمان جام جهانی، یورو و جام کنفدراسیون‌ها شده است، از بازیکنان بزرگی است که فوتبال فرانسه به خود دیده است. او در جام جهانی در بازی برابر کرواسی در نیمه نهایی توانست دو گل زیبا به ثمر برساند و تیمش را به فینال جام جهانی رساند.  

۹۳- یحیی توره 

یحیی توره که چهار بار به عنوان بازیکن سال آفریقا انتخاب شده است، همراه بارسلونا در سال ۲۰۰۹ توانست قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را به دست بیاورد. او در ادامه ۸ فصل در منچسترسیتی بود و در ۳۱۶ بازی برای این تیم ۷۹ گل به ثمر رساند. او همچنین ۱۰۱ بازی برای تیم ملی ساحل عاج انجام داد و در جام‌های جهانی ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ برای تیم ملی کشورش بازی کرد. توره در منچسترسیتی عملکرد درخشانی داشت و توانست سه قهرمانی در لیگ برتر، دو قهرمانی در جام اتحادیه و یک قهرمانی در جام حذفی به دست بیاورد و فصل قبل از سوی منچسترسیتی بازیکن آزاد شناخته شد تا راهی لیگ یونان شود.

۹۲- خوان رومن ریکلمه 

ریکلمه در لباس بوکاجونیورز موفق شد فاتح ۵ لیگ آرژانتین و سه کوپا لیبرتادورس شود، وی همچنین با ویارئال دوبار قهرمان جام اینترتوتو شد و چهار بار به عنوان بهترین بازیکن سال فوتبال آرژانتین انتخاب شد. او یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ تیم ملی آرژانتین است و از مهارت و تکنیک بالایی برخوردار بود.  

۹۱-  داوور شوکر

شوکر در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه تبدیل به یک ستاره بی‌بدیل شد. این بازیکن که بعد از جام جهانی راهی آرسنال شد، با ۶ گل زده، آقای گل جام جهانی فرانسه شد. کرواسی در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی، انتقام شکست دو سال قبل را از آلمان گرفت و با سه گل این تیم را مغلوب کرد اما در نیمه نهایی با وجود این که کرواسی با گل شوکر از فرانسه پیش بود، ‌دو گل لیلیان تورام، تیم میزبان را راهی فینال کرد.

۹۰-  دیگو گودین

بازیکن اروگوئه‌ای در تابستان ۲۰۱۰ با اتلتیکو قرارداد امضا کرد و توانست به همراه این تیم چندین جام به دست آورد. او به عنوان کاپیتان از باشگاه خداحافظی کرد.  یک لالیگا، یک کوپا دل ری، دو لیگ اروپا و سه سوپرجام اروپا از افتخارات بازیکن اروگوئه‌ای با روخی بلانکو است.

۸۹- کارلوس توس

مهاجم آرژانتینی تجربه خوبی در انگلیس نداشت. به همین خاطر زمانی که بازیکن منچسترسیتی بود تلاش کرد لیگ برتر انگلیس را ترک کند. این مهاجم آرژانتینی بعد از حضور در بوکاجونیورز و قهرمانی در لیبرتادورس به لیگ برزیل رفت و به عضویت کورینتیانس در آمد و سپس حضور در تیم‌های وستهام، منچستریونایتد و منچسترسیتی را تجربه کرد. او همچنین با یوونتوس توانست دو قهرمانی در لیگ ایتالیا به دست بیاورد.

۸۸- فیلیپو اینزاگی 

فیلیپو اینزاگی سال ۲۰۰۱ از یوونتوس راهی میلان شد و در ۲۹۶ دیدار توانست برای این تیم ۱۲۵ گل به ثمر برساند. او از مهاجمان سریعی بود که به قاتل تیم‌های حریف تبدیل شده بود و به خوبی از قدرت بالای بازی خود استفاده می‌کرد و توانست گل‌های زیادی به ثمر برساند و قهرمانی در لیگ قهرمانان را نیز با میلان تجربه کند.

۸۷- فرانک ریبری 

فرانک ریبری بعد از بیشتر از یک دهه حضور در بایرن مونیخ از این تیم جدا شد. ریبری آخرین فصل حضورش در بایرن را با قهرمانی در بوندسلیگا جشن گرفت تا وداعی باشکوه با این تیم داشته باشد. ریبری از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ با پیراهن مارسی به میدان رفت و بعد از آن بود که راهی بایرن مونیخ شد و سال‌ها با پیراهن این تیم درخشید. او در سال ۲۰۱۴ هم از بازی‌های ملی خداحافظی کرد.

۸۶- هنریک لارسن

هنریک لارسن که یکی از بهترین مهاجمان تاریخ فوتبال سوئد است، در مقطع کوتاهی برای منچستریونایتد بازی کرد و عملکرد نسبتا خوبی نیز در این تیم  داشت. او در ژانویه ۲۰۰۷ در منچستریونایتد بازی کرد تا بعد از حضور در بارسلونا و سلتیک حضور در یونایتد را نیز تجربه کند. او بعد از حضور در منچستریونایتد توانست در اولین دیدار برابر استون ویلا گلزنی کند و سپس برابر واتفورد و لیل نیز گلزنی کرد تا شروع خوبی در یونایتد داشته باشد.  

۸۵- اولیورکان

کاپیتان ابدی بایرن مونیخ توانست افتخارات زیادی را به همراه این تیم و کشورش به دست آورد. او در سال ۲۰۰۱ قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد و با پیراهن آلمان یورو ۱۹۹۶ را بالای سر برد.

۸۴- دیدیه دروگبا

دیدیه دروگبا که یکی از بهترین مهاجمان تاریخ چلسی و لیگ برتر محسوب می‌شود و با گل قهرمانی خود در فینال لیگ قهرمانان محبوب هواداران این تیم است.  چهار قهرمانی در لیگ برترو  ۴ قهرمانی در جام حذفی از جمله افتخارات این بازیکن در تیم چلسی بوده است. او همچنین قهرمانی در لیگ قهرمانان را برای این تیم به دست آورد و با تیم ساحل عاج در ۳ دوره جام جهانی ۲۰۰۶، ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ برای تیم ملی کشورش بازی کرد. او در تیم ملی کشورش ۱۰۴ بازی انجام داد و موفق شد ۶۵ گل نیز برای ساحل عاج به ثمر برساند.

۸۳- جان فرانکو زولا

در نوامبر ۱۹۹۶ “زولا” با مبلغ چهار و نیم میلیون یورو به عنوان یکی از چند بازیکن خریداری شده توسط “رود گولیت” به تیم فوتبال چلسی پیوست. وی در نخستین فصل حضور در چلسی عملکرد قابل توجهی را از خود به نمایش گذاشت و گل‌های به یاد ماندنی‌ای نیز برای تیم به ثمر رساند. از “زولا” به عنوان یکی از بهترین‌ها در زدن ضربه‌های آزاد یاد می‌شود و تکنیک برتر وی درکنار مهارت‌های فردی و دریبل، او را به عنوان یکی از بهترین‌های فوتبال جزیره معرفی می‌کند. او ۱۰ سال اول دوره حرفه‌ای خود را در لیگ ایتالیا و در تیم‌هایی همچون ناپولی (در کنار دیگو مارادونا اسطوره آرژانتینی و کارسا مهاجم برزیلی) و در تیم پارما سپری کرد و پس از پیوستن به چلسی در سال ۱۹۹۷ به عنوان بهترین بازیکن سال از نگاه مطبوعات شناخته شد.  

۸۲- فرناندو تورس

تورس سابقه بازی در تیم‌های اتلتیکو مادرید، لیورپول و چلسی را داشت. او در سال ۲۰۱۸ از تیم مادریدی جدا شد و برای ساگان توسو ژاپن بازی کرد. مهاجم اسپانیایی با تیم ملی در سال ۲۰۱۰ قهرمان جهان شد و توانست فاتح یورو ۲۰۰۸ و ۲۰۱۲ شود.

۸۱- ژابی آلونسو

او پنج سال در لیورپول بازی کرد و توانست با این تیم قهرمان اروپا شود. ژابی آلونسو در جام جهانی ۲۰۱۰ در تیم‌ ‌ملی فوتبال اسپانیا بازی‌های خوبی را به نمایش گذاشت و با این تیم قهرمانی در جام جهانی را تجربه کرد. این بازیکن ۳۵ ساله با رئال‌ مادرید نیز توانست قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کند تا یکی از بازیکنان پر افتخار فوتبال باشد. آلونسو که بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل از تیم‌ ‌ملی فوتبال اسپانیا خداحافظی کرد از آن زمان در ترکیب بایرن مونیخ به صورت ثابت به میدان رفت و با این تیم قهرمان رقابت‌های بوندسلیگا نیز شد ولی در رسیدن به عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا باز ماند. در کارنامه پر افتخار این بازیکن اسپانیایی دو قهرمانی در رقابت‌های یورو ۲۰۰۸ و یورو ۲۰۱۲ نیز دیده می‌شود.

۸۰- ساموئل اتوئو

او فوتبال را از کشورش آغاز کرد و سپس به رئال‌مادرید اسپانیا پیوست. پس از آن که نتوانست در رئال جایگاه ثابتی پیدا کند، به طور قرضی به رئال مایورکا پیوست و موفق شد ۵۴ گل برای این تیم به ثمر برساند و رکورد گلزنی در باشگاه را از آن خود کند. او در پنج سال حضورش در بارسلونا به هر چیزی که می‌خواست دست یافت. از ال پیچیچی یا همان آقای گلی لالیگا تا تمام قهرمانی‌های فوتبالی در رده باشگاهی. مثلث او، رونالدینیو و مسی بسیاری از فوتبال دوستان را یاد روزهای طلایی بارسلونا می‌اندازد. در ۲۷ جولای سال ۲۰۰۹ ساموئل اتوئو به صورت رسمی بعد از گذراندن معاینات پزشکی به صورت رسمی بازیکن تیم اینتر معرفی شد و با این تیم سه گانه فوتبال اروپا را به دست آورد.

۷۹- مانوئل نویر

مانوئل نویر که توانست قهرمانی در جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل را با مانشافت به دست بیاورد، در ۸۸ حضور خود در تیم ملی آلمان توانست ۳۷ کلین‌شیت خود را ثبت کند تا رکورددار کلین‌شیت در تاریخ تیم ملی فوتبال آلمان شود. او توانست رکورد سپ مایر دروازه‌بان سابق ژرمن‌ها را بشکند که توانسته بود ۳۶ کلین شیت در تیم ملی آلمان ثبت کند.

۷۸- ادن هازارد

ادن هازارد در همین تابستان با قراردادی ۱۳۰ میلیون پوندی به تیم فوتبال رئال مادرید پیوست. ادن هازارد در این چند سال حضورش در چلسی همواره از بهترین بازیکنان این تیم بوده است. او از جمله بازیکنانی بود که از مدت‌ها پیش شایعه حضور او در رئال مادرید به گوش می‌رسد. او همراه بلژیک در جام جهانی روسیه توانست عنوان سومی را به دست بیاورد.

۷۷- وزلی اسنایدر 

وسلی اسنایدر که پیشتر  در اینتر و رئال مادرید بازی می‌کرد، سابقه بازی در گالاتاسرای و الغرافه قطر را نیز در کارنامه خود دارد. او با تیم ملی فوتبال هلند در جام جهانی ۲۰۱۰ در آستانه کسب جام جهانی نیز بود ولی نایب قهرمانی را به دست آورد. او در همان سال با اینتر توانست سه گانه فوتبال اروپا را به دست بیاورد.

۷۶- یورگن کلینزمن 

یورگن کلینزمن به عنوان بازیکن تیم ملی آلمان توانست در مسابقات جام جهانی فوتبال ۱۹۹۰ به مقام قهرمانی جهان دست یابد و در سال ۱۹۹۶ نیز قهرمان اروپا شود. کلینزمن در ۱۰۸ دیداری که برای آلمان غربی و آلمان بازی کرد ۴۷ گل به ثمر رساند. او در ادامه هدایت تیم ملی فوتبال آلمان را در جام جهانی ۲۰۰۶ عهده دار بود و با این تیم سوم جهان شد.

۷۵- دیوید ترزگه

دیوید ترزگه، مهاجم فرانسوی در تیم‌هایی هم‌چون موناکو و یوونتوس بازی کرده است. با این حال خیلی‌ها او را به خاطر پنالتی‌ای می‌شناسند که در فینال جام جهانی ۲۰۰۶ برابر ایتالیا از دست داد و همان باعث شد که تیم‌ ‌ملی فرانسه از رسیدن به جام قهرمانی باز بماند و لاجوردی پوشان ایتالیا قهرمان شوند. او البته در جام جهانی ۹۸ فرانسه موفق شده است قهرمانی در جام جهانی را به دست بیاورد.

۷۴- کریستین ویری

ویری در سال ۱۹۹۹ با انتقال ۴۹ میلیون یورویی از لاتزیو به اینتر توانست رکورد گرانقیمت‌ترین بازیکن جهان را به خود اختصاص دهد و دوران خوبی را در این تیم داشته باشد. او در طول ۱۸ سال فوتبال و بازی در تیم‌های مطرحی چون اینتر، اتلتکومادرید، یوونتوس، میلان و موناکو، بیش از ۲۰۰ گل به ثمر رساند. او همچنین در ۴۹ دیدار ملی برای تیم ملی ایتالیا نیز موفق شد ۲۳ گل به ثمر برساند. کسب آقای گلی در لالیگا در سال ۱۹۹۸، بهترین بازیکن ایتالیا در سال ۱۹۹۹ و آقای گل لیگ ایتالیا در سال ۲۰۰۳ از جمله افتخارات فردی او بوده است. او در نهایت در سال ۲۰۰۹ بعد از چند دوره حضور در آتالانتا و برگامو از فوتبال خداحافظی کرد.  

۷۳- جان تری 

جان تری ۷۱۳ بار برای چلسی به میدان رفته است و ۶۶ گل برای این تیم به ثمر رسانده است تا یکی از گلزن‌ترین مدافعان تاریخ لیگ جزیره لقب بگیرد. تری در طول سال‌ها عضویت در چلسی، از هیچ کاری برای موفقیت این تیم دریغ نکرد.  کسب ۱۴ قهرمانی مهم  از جمله لیگ قهرمانان اروپا به تری کمک کرد در تالار افتخارات باشگاه چلسی جایی داشته باشد. در این میان چهار قهرمانی در لیگ برتر انگلیس و یک قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا بیشتر به چشم می‌خورد. تری در رده ملی می‌توانست بیشتر از این‌ها بازی کند ولی رسوایی اخلاقی او دامنش را گرفت و این مدافع عملا از تیم‌ ‌ملی اخراج شد.

۷۲- مایکل اوون 

لیورپول در سال ۲۰۰۱ توانست پنج جام فتح کند اما هیچ‌یک از این عناوین خیلی مهم نبودند. انتخاب اوون به عنوان برنده توپ طلا به شدت با انتقادات ‌اسپانیایی‌ها رو به رو شد چون رائول گونسالس در رئال مادرید بهترین  فصل خود را پشت سر گذاشت اما در نتایج نهایی آرا در رتبه دوم قرار گرفت. پدیده جام جهانی ۹۸ در لیورپول دوران خوبی داشت ولی وقتی او به یونایتد رفت، هواداران لیورپول هیچگاه او را نبخشیدند.  

۷۱- دکو

دکو ۷۵ بار برای تیم ملی فوتبال پرتغال بازی کرد. او در سال ۲۰۰۴ با پورتو و سال ۲۰۰۶ با بارسلونا قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد. دکو سابقه حضور در چلسی را هم دارد و در سال‌های پایانی فوتبالی خود به برزیل برگشت و پیراهن فلومیننسه را بر تن کرد. او قهرمانی در لیگ‌های اسپانیا، انگلیس، پرتغال و برزیل را تجربه کرده است.

۷۰- کلود ماکله له

رئال مادرید در سال ۲۰۰۰ با مبلغ ۱۰ میلیون پوند ماکه له له را به خدمت گرفت اما هیچ وقت قدر بازی تاثیرگذار او را ندانست چرا که وقتی او خواستار افزایش حقوق خود شد با پاسخ منفی فلورنتینو پرس مواجه شد و رئال را ترک کرد. در سه سال بعد از رفتن او رئال هیچ جامی به دست نیاورد و چلسی (باشگاه بعدی ماکله له) شروع به گرفتن عناوین مختلف کرد.

۶۹- هریستو استوویچکوف

در پنج سال حضور در کنار کاتالان‌ها، ‌چهار قهرمانی پیاپی لالیگا را به دست آورد. سال ۱۹۹۴ موفقیت‌آمیزترین سال برای استویچکوف بود. در کنار قهرمانی در لیگ توانست در جام جهانی خوش بدرخشد و با ۶ گل زده عنوان آقای گلی را به دست آورد و مرد سال فوتبال اروپا نیز لقب گرفت.

۶۸- میشائیل بالاک

بالاک در سال‌های آغازین هزاره‌ جدید، توانست به یکی از ستارگان تیم ملی فوتبال آلمان و میدان‌های جهانی تبدیل شود. او در جریان جام جهانی ۲۰۰۶ در میهنش، تنها بازیکن آلمانی بود که به عنوان ستاره‌ای در اندازه‌های جهانی برگزیده شد. همین امر موجب شد که چلسی لندن، در تابستان همان سال، بالاک را به خدمت بگیرد.  قلب تپنده‌ خط میانی فوتبال آلمان از آن پس بالاک به یکی از ستارگان پرفروغ فوتبال آلمان تبدیل شد. نقش رهبری او در خط میانی تیم آلمان، بی‌چون و چرا بود. با وجود این‌که در این تیم اولیور کان، دروازه‌بان ملی‌پوش، سابقه‌ بیشتری داشت، با رهبری “یورگن کلینزمن” و به خواست مربی جدید تیم ملی فوتبال آلمان، بازوبند کاپیتانی به میشائیل بالاک تعلق گرفت تا در میانه‌ میدان، نظم و هماهنگی را در تیم ایجاد و حمله ها به دروازه‌ حریف را سازماندهی کند.

۶۷- توماس مولر

توماس مولر که در زمان کارلو آنچلوتی نیمکت نشین شده بود، بعد از حضور یوپ هاینکس به روند خوب خود بازگشته است و در حال‌ حاضر همکاری خوبی با روبرت لواندوفسکی در خط حمله دارد. او در تیم ملی فوتبال آلمان نیز نقش پررنگی قهرمانی این تیم در سال ۲۰۱۴ ایفا کرد و توانست بر قله فوتبال جهان بایستد.


پایان بخش اول.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا