سبک زندگی

۱۰ ویژگی افراد باهوش

افراد باهوش در سراسر جهان یک‌سری ویژگی رفتاری مشترک دارند. به طور مثال، همه آنها بانمک و کنجکاو هستند و به خوبی هم می‌دانند که خیلی چیزها در دنیا هست که نمی‌دانند.

باهوش بودن را صرفا با تست آی‌کیو و اعداد و ارقام نمی‌توان مشخص کرد، بلکه رفتارهای این افراد است که نشان می‌دهد بیشتر از هم‌سطحان خود می‌دانند. برای اینکه با این ویژگی‌ها بیشتر آشنا شوید از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

۱- افراد باهوش انسان‌های بسیار سازگار و انعطاف‌پذیری هستند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

تحقیقات متعددی ثابت کرده‌اند که افراد باهوش کاملا سازش‌پذیر هستند و می‌توانند در شرایط مختلف انعطاف از خود نشان داده و سریعا با موقعیت سازگار شوند. این اشخاص بدون توجه به موانع، پیچیدگی‌ها یا محدودیت‌هایی که در شرایط خاص تجربه می‌کنند، به آسانی می‌توانند راهکار مناسب پیدا کرده و امور را به بهترین شکل سر و سامان دهند.

برخی تحقیقات روانشناسی نیز ثابت کرده‌اند افراد باهوش برای وفق پیدا کردن با محیط رفتار خود را عوض می‌کنند یا در صورت امکان، محیطی که در آن حضور دارند را تغییر می‌دهند.

۲- آنها به خوبی می‌دانند که دانش کاملی ندارند و از خیلی مسایل در دنیا بی‌اطلاع هستند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

آدم‌های باهوش به خوبی می‌دانند که علامه دهر نیستند و در هر موضوعی سررشته ندارند. آنها از بیان عبارت «نمی‌دانم» هیچ گاه خجالت نمی‌کشند و آن را نقطه ضعف نمی‌دانند.

وقتی یک فرد بداند که نمی‌داند، تلاشش را می‌کند تا در مورد آن موضوع اطلاعات کسب کند و بر میزان دانش یا مهارت خود بیفزاید. این رفتاری است که فقط از یک انسان باهوش می‌توان انتظار داشت.

۳- باهوش‌ها، کنجکاوی سیری‌ناپذیری در زندگی دارند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

انیشتین در یکی از مصاحبه‌هایش گفته بود: من استعداد خاصی ندارم فقط ذاتا انسان کنجکاوی هستم.

دانشمندان ثابت کرده‌اند بین هوش دوران کودکی و آماده بودن برای تجربه انواع مسایل زندگی در بزرگسالی (که کنجکاوی هم شامل آن می‌شود) رابطه مستقیم وجود دارد. در نتیجه یک تحقیق علمی دیگر در کشور انگلستان هم مشخص شد افرادی که ذهن کنجکاو دارند باهوش‌تر از بقیه هستند.

۴- آنها زیاد مطالعه می‌کنند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

با هر بار کتاب خواندن شما به دنیای جدیدی پرتاب می‌شوید و تجربه‌های خیالی متنوعی را برای خود رقم خواهید زد. کتاب‌خوانی حس کنجکاوی انسان را تا حد زیادی ارضا می‌کند. به همین خاطر، از آنجا که افراد باهوش میل سیری‌ناپذیری برای کشف ناشناخته‌ها دارند، عاشق کتاب خواندن هستند.

بعلاوه، خوب است بدانید افراد موفق زیادی در جهان همچون بیل گیتس و اپرا وینفری با مطالعه کتاب‌های زیاد دانش و مهارت خود را افزایش داده‌اند.

بیشتر بخوانید: آیا امکان دارد یک نفر در یک سال ۲۰۰ کتاب مطالعه کند؟

۵- انسان‌های باهوش کاملا روشن‌فکر هستند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

افرادی که دارای هوش و ذکاوت درونی هستند از ایده‌های جدید و موقعیت‌های تازه و ناشناخته فرار نمی‌کنند. آنها به این درجه از درک رسیده‌اند که نظرات مخالف و متفاوت باعث رشد فکری‌شان می‌شود و بنابراین در برابر چنین موضوعاتی حالت دفاعی به خود نمی‌گیرند.

روانشناسان ثابت کرده‌اند افراد روشنفکری که دیدگاه‌های متفاوت را دنبال می‌کنند و با دید منصفانه به رویدادهای پیرامون خود می‌نگرند از ضریب هوشی بالاتری نسبت به بقیه مردم برخوردار هستند. البته در عین این گشاده‌رویی به خوبی می‌دانند که چه ایده‌هایی را باید بپذیرند و چه فرصت‌هایی را نادیده بگیرند.

۶- آنها از تنهایی خود لذت می‌برند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

شاید برایتان جالب باشد بدانید در نتیحه یک تحقیق علمی در سال ۲۰۱۶ در کشور انگلستان ثابت شد افرادی که از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند، کمتر از دیگر افراد از معاشرت‌های اجتماعی و جمع‌های دوستانه لذت می‌برند. این افراد اغلب با تنهایی خود حالشان خوب است و به خوبی می‌دانند چگونه می‌توانند مستقل از دیگران شاد و پرانرژی باشند.

۷- آنها کنترل شدیدی روی رفتارهای خود دارند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

دانشمندان در پی تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که بین خودکنترلی و هوش رابطه مستقیمی وجود دارد. در تحقیق سال ۲۰۰۹ که در مجله «علوم روانشناسی» منتشر شد، شرکت‌کننده‌ها مجبور بودند بین دو پاداش مالی زیر یکی را انتخاب کنند:

  • پرداخت مبلغ «کمی» پول /سود به صورت نقدی و فوری
  • پرداخت مبلغ «زیادی» پول/ سود با تاخیر

کسانی که مبلغ بیشتر در تاریخی دیرتر را انتخاب کرده‌ بودند از میزان هوش بالاتر و رفتارهای خودکنترلی بیشتری برخوردار بودند.

محققان در نتیجه این تحقیق این فرضیه را اعلام کردند که یک بخش واحد در مغز (قشر پیش پیشانی) ممکن است مسئول کمک به افراد برای حل مسایل و نمایش رفتارهای خودکنترلی به طور همزمان در طول تصمیم‌گیری برای تحقق یک هدف باشد.

بیشتر بخوانید: با ۱۰ مورد از باهوش ترین زنان تاریخ آشنا شوید

۸- افراد باهوش بامزه و بانمک هستند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

چندین تحقیق علمی ثابت کرده افرادی که هوش ذاتی دارند، انسان‌های بسیار خوش‌برخورد و خوش‌طبعی هستند. مخصوصا کسانی که هوش کلامی بالایی دارند بهتر از بقیه می‌توانند باعث شادی اطرافیان شوند و انرژی مثبت فراوانی نیز دارند.

۹- آنها به تجربه‎های دیگران حساس هستند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

به گفته دانشمندان کسانی که ذکاوت درونی دارند به خوبی می‌توانند احساسات و افکار دیگران را حس کنند. برخی روانشناسان بر این باور هستند که هماهنگ کردن خود با نیازها و احساسات دیگران و عمل کردن به روشی که حساسیت به آن نیازها را نشان دهد یکی از عوامل اصلی هوش احساسی افراد است. اشخاصی که از هوش احساسی بالایی برخوردار هستند از صحبت کردن با غریبه‌ها و دیگر افراد لذت می‌برند و دوست دارند از تجربیات بقیه به نفع زندگی خود بهره بگیرند.

بیشتر بخوانید: شما بسیار باهوش‌تر از تصور خود هستید حتی اگر خودتان باور نداشته باشید

۱۰- طرز فکر خارج از چهارچوب دارند

با 11 ویژگی مشترک افراد باهوش آشنا شوید

یکی از پیش‌نیازهای باهوش بودن این است که خارج از چهارچوب فکر کنید.

انسان‌های باذکاوت ممکن است افکاری داشته باشند که از نظر دیگران قابل درک نباشد اما این افراد همیشه این سوال را ته ذهن خود دارند که: «چه می‌شد اگر این کار را به روشی دیگر انجام می‌دادم؟»

منبع: روزیاتو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا