سیاسی

۱۲ بهمن ماه چه خبر است؟ / آمریکا برای مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کرد؟

به نظر می‌رسد که روند مذاکرات هسته‌ای سرعت گرفته است. امروز ۲۴ دی ماه از یک سو مذاکره‌کننده ارشد ایران با انریکه مورا و رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه دیدار کرد و از سوی دیگر، نمایندگان ایران با نمایندگان سه کشور اروپایی دیدار کردند. این در حالی است که برخی می‌گویند آمریکا برای مذاکرات ضرب‌الاجل تعیین کرده است. اما روند مذاکرات چگونه است؟

به گزارش روند بازار به نقل از تجارت‌نیوز، امروز ۲۴ دی ماه جلسات مهمی درباره مذاکرات هسته‌ای برگزار شد. ابتدا علی باقری کنی با انریکه مورا، هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها و میخائیل اولیانوف رئیس هیأت مذاکره‌کننده روسیه دیدار کرد. بعد از این دیدار، جلسه روسای هیأت‌های مذاکره‌کننده ایران و سه کشور اروپایی با حضور انریکه مورا برگزار شد.

بعد از این جلسات بود که نماینده روسیه از پیشرفت مذاکرات هسته‌ای خبر داد و گفت: «با پیشرفت در مذاکرات وین، مخالفان برجام هم در فضای عمومی فعال‌تر و تحریک آمیزتر می‌شوند».

سرگئی لاوروف،وزیر خارجه روسیه هم گفته: در مذاکرات هسته‌ای با ایران پیشرفت وجود دارد و امیدواریم به زودی به توافق برسیم. اما دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند مذاکرات پیشرفت داشته و نتایج مثبت هم ایجاد شده است. اما ایران در تلاش است که آمریکا پایداری مذاکرات را تضمین کند. اگرچه دولت بایدن گفته در این مورد وعده‌ای نمی‌دهد.

بر این اساس به نظر می‌رسد که روند مذاکرات مثبت است. اگرچه باقری کنی هم قبل از این گفته بود روند مذاکرات مثبت است و مضوع پرانتزهای باز در مذاکرات در حال اتمام است.

ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای

اما حالا مساله جدیدی مطرح شده و آن هم تعیین ضرب‌الاجل برای پایان مذاکرات است.

امروز ۲۴ دی ماه ایلنا در گزارشی به نقل از رویترز نوشت که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرده که زمان برای به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، رو به پایان است. او گفته تنها چند هفته برای نجات مذاکرات هسته‌ای فرصت باقی است و اگر این فرصت از دست برود،‌واشنگتن گزینه‌های دیگر را بررسی می‌کند.

آنگونه که برخی از رسانه‌ها اعلام کرده‌اند ضرب‌الاجل آمریکا برای مذاکرات هسته‌ای تا اول فوریه است. یعنی ۱۲ بهمن ماه. براساس این گفته، ایران و شرکای برجامی تنها دو هفته دیگر برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای فرصت دارند.

همچنین اسکای نیوز به نقل از یک منبع آگاه ایرانی روز گذشته به اسکای نیوز گفته که «هیچ‌گونه ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق وجود ندارد». شبکه اسکای نیوز عربی به نقل از منابع ایرانی نزدیک به هیئت ایران در وین اعلام کرد که هیچ‌گونه موعد نهایی برای حصول توافق وجود ندارد و آنچه منابع آمریکایی و غربی در این زمینه اعلام کرده‌اند، نادرست است.

پیش از این هم، ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته بود تعیین ضرب‌الاجل برای مذاکرات هسته‌ای وین ممکن نیست.

با این همه به نظر می‌رسد که بر اساس گفته‌های طرفین، روند مذاکرات مثبت است اما هنوز توافق نهایی حاصل نشده است.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا