دانش و فناوری

وضعیت رجیستری آیفون ۱۴ هنوز تعیین‌تکلیف نشده

عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران گفت: تاکنون وضعیت ریجستری آیفون ۱۴ تعیین تکلیف نشده است و کسانی‌که به صورت چمدانی یا مسافری اقدام به واردات می‌کنند، نمی‌توانند آن را ریجستر کنند.


به گزارش روند بازار به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، آقای احسان بیات گفت: ارز برای واردات آیفون ۱۴ تخصیص داده نمی‌شود و امروز هم کسانی‌که به صورت چمدانی یا مسافری اقدام به واردات این نوع گوشی می‌کنند، نمی‌توانند آن را ریجستر کنند و مدت فعال بودن این مدل از تلفن همراه ۱۵ روزه تا یک ماهه است.

به گفته او، آیفون ۱۴ را می‌توان مسافری وارد و در گمرک اظهار کرد؛ اما از آنجایی‌که شناسه کالا از سمت همتا ایجاد نشده است، نمی‌توان برای فعال سازی آن کد همتا دریافت کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران رایانه می گوید: اگر کمیته ریجستری در هفته پیشرو تشکیل جلسه بدهد، بدون تردید بحث ریجستر شدن کالا‌های بالای ۶۰۰ دلار را مطرح خواهیم کرد.

بیات گفت: متقاضی خرید این نوع گوشی‌ها در بازار زیاد است؛ برخی از فروشگاه‌ها به‌دلیل نوسان‌های نرخ ارز مدل‌های قدیمی ۱۲ و ۱۳ آیفون را که در بازار موجود است نگه داشته‌اند و متاسفانه قیمت آن افزایش پیدا کرده است.

او تصمیم وزارت صمت برای وضع ممنوعیت واردات کالای بالای ۶۰۰ دلار را اشتباه دانست و گفت: ممنوعیت واردات موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار باعث نشد که ارز از کشور خارج نشود و این مدل گوشی با ارز قاچاق و در قالب کالای قاچاق وارد کشور شد و در بازار به وفور این مدل از گوشی‌ها موجود است.

این فعال صنفی بر ایجاد یک روش قانونی برای واردات اپل، تاکید کرد و گفت: باید مشکل بازار برای واردات تلفن همراه مدل آیفون حل شود.

به گفته بیات‏، بازار در ماه گذشته به شدت در شرایط رکود بود، اما در هفته‌های ابتدای آبان تکان خورد و تقاضا تاحدودی افزایش پیدا کرد.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فناوران رایانه گفت: موبایل با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود و افزایش نرخ ارز در بازار آزاد تاثیرچندانی در قیمت گوشی همراه نمی‌گذارد، نوسان‌های نرخ نیما در یک ماه گذشته حدود ۲ درصد در نرخ گوشی‌های همراه در بازار تاثیر گذاشته است.

به گفته او؛ قیمت تلفن‌های همراه هوشمند که تقاضا برای خرید آن‌ها وجود دارد از حدود ۲ میلیون ۵۰۰ هزار تومان شروع می‌شود؛ اما نرخ گوشی‌هایی که بیشترین تقاضا را دارند بین ۵ تا ۷ میلیون تومان است. بالاترین نرخ موبایل در بازار پرومکس ۱۳ است که قیمت آن ۵۸ میلیون تومان است.

بیات گفت: بازار با کمبود کالا مواجه نیست و انواع مدل‌های گوشی از برند سامسونگ، شیائومی و در بازار موجود است و نوسان‌های نرخ ارز به این دلیل که این گوشی‌ها با نرخ نیمایی وارد می‌شوند در قیمت آن‌ها تاثیر چندانی نمی‌گذارد.

روند بازار

پایگاه خبری روند بازار با هدف اطلاع رسانی اخبار و رویدادهای ایران و جهان پس از کسب مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در خردادماه سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. بررسی روندهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، ورزشی و سیاسی از اهداف راه اندازی پایگاه خبری روند بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا